Bovenste helft beeld donker

De bovenste helft van het beeld van mijn Philips smart TV (55pus6501/12) is donker. Voordat ik hem open ga maken, iemand die alvast kan vertellen wat er defect zou kunnen zijn of dingen die ik kan controleren?

Arco

Special Member

Backlight ledstrips of de voeding ervan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanks Arco! Morgen of overmorgen zal ik hem eens gaan open maken. Waar kan ik het best dit soort onderdelen bestellen?

Zoals arco zegt kan ook de voeding van een deel van de strips defect zijn. Is dit probleem geleidelijk ontstaan (eerder kleine donkere vlekken bijvoorbeeld) of spontaan?

Als de voeding wel ok is dan alle strips vervangen, het is wel een klusje en zeker niet zonder gevaar want je moet het hele panel uit elkaar halen. Een foutje en je scherm is onherstelbaar beschadigd.
Complete set strips hebben ze hier:

https://nl.aliexpress.com/item/32951206898.html

Zelfde aanbieder op Ebay (goede ervaringen mee)

https://www.ebay.com/itm/14pc-LED-strip-GJ-2K16-550-D714-V4-R-L-For-Ph…

Hoe hoog staan je instellingen van de backlight?

[Bericht gewijzigd door Dominic op zondag 19 januari 2020 12:19:12 (22%)

Met zekerheid de LED strips...

Vaak is er maar een ledje kapot gegaan of losgebrand, je hoeft echt niet alle leds te vervangen, maar beter is het wel (en soms heel duur dan ook), openmaken van zo'n groot scherm is heel groot risico op breuk (zeker als je dit voor het eerst gaat doen!! ) , beschadiging van de hele dunne flatcables en vuiltjes vetvlekken op de panel achterkant tussen sheets. Een groot en dun panel als dit moet je ook eigenlijk met twee mensen wegleggen en weer héél voorzichtig en precies neerleggen op de backlight anders zeker breuk of bandkabels kapot en strepen!

LEds strips vervangen is ook niet altijd makkelijk, er zijn vaak lastige clipjes en beugeltjes die je soms in moet drukken en niet trekken!

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 19 januari 2020 12:11:21 schreef Dominic: Is dit probleem geleidelijk ontstaan (eerder kleine donkere vlekken bijvoorbeeld) of spontaan?

Het is spontaan opgetreden. Vandaag bij thuiskomst is het beeld volledig donker.

Ik heb wel wat soldeer- en knutselervaring :-)
Zijn die LED strips niet te bestellen bij een 'Vandaga bested mogen in huis' leverancier?

maartenbakker

Golden Member

Dat hangt van je budget af. Opzich kan het bij 55" nog vaak wel uit om niet voor de goedkoopste te gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 januari 2020 20:13:26 schreef maartenbakker:
Dat hangt van je budget af. Opzich kan het bij 55" nog vaak wel uit om niet voor de goedkoopste te gaan.

Budget is het problem niet zo. Al is er natuurlijk wel een limiet voor wat ik er voor over heb. Ik neem aan dat het niet flink in de honderden euro's gaat lopen?

Schimanski

Golden Member

Met wat beleid is zo'n reparatie wel te doen. Op YT staan verschillende filmpjes, dan heb je een beetje een idee wat te verwachten en waar op te letten.

https://www.youtube.com/results?search_query=tv+backlight+repair

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

De afdekplaat aan de achterkant lijkt na verwijderen van alle schroefjes, op 1 punt vast te blijven zitten. Iemand hier ervaring mee?

Bij sommige zit daar een blokje onder wat goed vastplakt, uitkijken met lostrekken dat de kast niet scheurt.

Het LED/IR printje moet eerst los. Daartoe aan de onderkant het schroefje van die module los draaien en de LED/IR module uit de kast schuiven.

Groeten, Ron.