Wat doet de netbeheerder?

De laatste twee keer dat ik een vacature in m'n inbox kreeg welke betrekking had op een baan bij de netbeheerder heb ik er vriendelijk voor bedankt.
Een functie als gewone storingsmonteur in de lokale chemische fabriek zat er bijna 600 bruto boven en had betere secundaire voorwaarden.

Maar zo is het meer meer bedrijven gesteld niet alleen met de netbeheerder.
In deze tijd met tekorten aan technici zul je je als bedrijf echt moeten onderscheiden om aan volk te komen. Salaris is daar natuurlijk een groot deel van maar persoonlijk kijk ik ook altijd naar doorgroeimogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling en ook daar laten veel bedrijven vaak nog een steekje vallen. Wat ik vaak nog wel het ergste vind is dat je uiteindelijk bij een sollicitatie dan voor zo'n kantoormiep en haar manager zit die de vacature opgesteld heeft maar vakinhoudelijk 0,0 kennis heeft van vakdiploma's, certificeringen enz. Of nog erger gebeld wordt door een snelle detacheringsjongen met "een geweldig aanbod dat bij jouw kennis en kunde aansluit" ...

Ik kan me volledig vinden in Jinny en heb er zelf ook al aan gedacht om zelfstandige te worden of om er zelfs gewoon mee te stoppen en om te scholen. Op dit moment heb ik zeker een goed betaalde baan maar om nou te zeggen dat het allemaal heel spannend en uitdagend is, nee. In mijn vrije tijd doe ik interessantere en leukere klusjes (voornamelijk maritiem) dan dat ik dagelijks op mijn werk doe.

Op 20 januari 2020 22:07:26 schreef High met Henk:
@jinny: ik doe het inspectiewerk: huur mensen als uzelf in.
Hoef mijn handen niet vies te maken

NET ALSOF JIJ JE HANDEN NIET VIES MAAKT!

;)

Op 21 januari 2020 08:15:27 schreef New Beetle:
Dat is een loon waar vraag en aanbod in balans zijn. Waarom zouden (bepaalde) beroepen niet aan marktwerking onderworpen moeten worden? Die hele knelpuntberoependiscussie onzin is hetzelfde als zeggen 'er is een groot tekort aan betaalbare Porsches. Als er een tekort is aan iets moet gewoon de prijs omhoog, moeilijker is het echt niet.

Helemaal mee eens.

If you want to succeed, double your failure rate.
evelo

Golden Member

Bij de netbeheerder waar ik kom zetten ze niet meer zelf cabines.

Het is vooral storingen zoeken en schakelen dat de monteurs die op de baan zijn doen, denk ik.

Je moet het willen doen: Wachtdiensten, in weer in wind, 's nachts,...

Als er ergens een mof breekt, begin maar te zoeken...op oudejaarsavond, in de sneeuw,...

mvdk

Golden Member

Op 21 januari 2020 15:44:22 schreef evelo:
Als er ergens een mof breekt, begin maar te zoeken...op oudejaarsavond, in de sneeuw,...

Da's nog niet zo'n ding, dat opzoeken. Dat lukt meestal wel, maar in bevroren grond... dan kijk je het even aan als iedereen weer onder de schemerlamp zit en wacht je op betere weersomstandigheden voor de reparatie.
Aan ijskoude kabels werken is onverstandig.

High met Henk

Special Member

Op 21 januari 2020 12:30:05 schreef Jochem:
[...]NET ALSOF JIJ JE HANDEN NIET VIES MAAKT!

;)

Hoef mijn handen niet vies te maken

lezen is ook een vak ;)

Maar even terug, valt mij op dat we nog steeds geen salaris indicatie hadden......
Zoals gezegd: er zijn heel wat gevaren en nadelen aan en ik zie de fun niet echt.....
Ik probeer lol in mijn werk te hebben... en dat lukt best aardig en ja ik steek regelmatig mijn handen uit de mouwen, maar dit HOEF ik niet te doen... Als ik het te koud vind houd ik mijn handen in mijn zakken...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 21 januari 2020 16:33:11 schreef High met Henk:
[...]

[...]
lezen is ook een vak ;)

Maar even terug, valt mij op dat we nog steeds geen salaris indicatie hadden......
Zoals gezegd: er zijn heel wat gevaren en nadelen aan en ik zie de fun niet echt.....
Ik probeer lol in mijn werk te hebben... en dat lukt best aardig en ja ik steek regelmatig mijn handen uit de mouwen, maar dit HOEF ik niet te doen... Als ik het te koud vind houd ik mijn handen in mijn zakken...

Een allround monteur die zijn vak verstaat zit geloof ik om en nabij de 2500 a 3000 euro in de maand. Dit is zonder de vergoedingen voor storingsdiensten etc.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

en jij verwacht dat iedereen voor dat bedrag nu aan komt rennen en soliciteren?
klinkt nou toch ook niet als een "wow" salaris, hoewel alleen een kaal cijfer zonder voorwaarden nou ook niet heel erg veel zegt

maar om vervolgens buiten in een kuil te mogen gaan staan, en storingsdiensten te mogen lopen?
dan loop ik liever ergens binnen, en dat je savonds weer schoon thuis komt

Op 21 januari 2020 19:21:09 schreef DK:
en jij verwacht dat iedereen voor dat bedrag nu aan komt rennen en soliciteren?
klinkt nou toch ook niet als een "wow" salaris, hoewel alleen een kaal cijfer zonder voorwaarden nou ook niet heel erg veel zegt

maar om vervolgens buiten in een kuil te mogen gaan staan, en storingsdiensten te mogen lopen?
dan loop ik liever ergens binnen, en dat je savonds weer schoon thuis komt

Ik weet wel zeker dat je vrijwel nergens zoveel vrijheid krijgt en zulke goede secundaire arbeidsvoorwaarden hebt.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

Ik ga er denk ik ook niet meer werken tegenwoordig meer salaris en vrijheid in dagdienst. Ik ben buiten CAO met ditto salaris. Af en toe doe ik nog wel storingswerk en eens meehelpen met installatiewerk. Is best leuk af en toe als afwisseling.

Mijn tijd was het nog EGD en zat op kantoor Roden en later Eelde.
Toen zat je met 2 man op een bus, 1 monteur en 1 grondwerker, totaal 5 ploegjes. De storingsploeg kreeg een mobilofoon mee in de bus. De rest smorgens opdrachten voor de dag, de bus in en tegen 16:00 weer in de werkplaats. Ook de opkomst van kabel selectie apparaten, echo testers. Ooit in de regio meegemaakt dat de verkeerde 10KV kabel doorgeknipt werd de monteur overleefde het niet. Op rayonkantoren deden we alleen laagspanning tot 80A en OV. Hoogspanning en zwaardere aansluitingen deden ze vanuit Groningen. Later nog een paar maandjes op de meterafdeling in de oude Helpman centrale gezeten.

Jinny

Golden Member

3000 Euro, ik neem aan bruto?
Is dan 36000 per jaar.
Is veel te kort, ik doe dat nu in ongeveer 7 weken.
Hoef ik de rest van het jaar niks te doen. :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Hmmm ik deed als leraar al 43k per jaar.

Heb nu meer vrijheden en beter..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 21 januari 2020 22:04:19 schreef Jinny:
3000 Euro, ik neem aan bruto?
Is dan 36000 per jaar.
Is veel te kort, ik doe dat nu in ongeveer 7 weken.
Hoef ik de rest van het jaar niks te doen. :+

ex BTW?

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 21 januari 2020 22:04:19 schreef Jinny:
3000 Euro, ik neem aan bruto?
Is dan 36000 per jaar.
Is veel te kort, ik doe dat nu in ongeveer 7 weken.
Hoef ik de rest van het jaar niks te doen. :+

36k in 7 weken klinkt natuurlijk als veel, maar het hangt er ook vanaf hoeveel uren je daarvoor moet werken. Als dat 35 dagen van 8 uur zijn kom je op een uurtarief van €125-€130 als zelfstandige engineer. Netjes, daar niet van, maar het valt in het niet bij een advocaat met kantoor aan de Amsterdamse grachten, je tandarts, of een dame van plezier.

Daarover betaal je dan belasting, heb je geen inkomen bij ziekte, geen pensioen, geen inkomen bij geen werk, wel beroepsaansprakelijkheid, moet je je boekhouding voeren en belastingaangiftes doen, of daar iemand voor inhuren en zul je in tijden dat opdrachtgevers niet in de rij staan tijd kwijt zijn aan het binnenhalen van opdrachten.

Ik vind niet dat je uurtje-factuurtje omzet als zelfstandige moet vergelijken met inkomen uit loondienst. Je hebt meer vrijheid, mogelijk wat meer geld, maar ook meer risico's en meer gedoe om bijvoorbeeld een hypotheek te krijgen. De één ligt dat wel, de ander niet.

in de slechte tijden moesten zzpérs ook werk hebben, en dan namen ze tegen veel te lage tarieven ook klussen aan, houd je echt niks aan over. het is maar om bezig te blijven. toen later de economie een kanonschot had gehad, waren die uurtarieven meteen 3x over de kop, maar bedrijven moesten wel, want je kon geen hond krijgen anders. straks is de economie weer bal, en dan is het weer hetzelfde met de zzpérs, voor een polenslaris gaan werken, maar je kunt er geen verzekeringpremies, hypotheek, enz van betalen..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 21 januari 2020 23:39:51 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Jinny -> top
@Kilian, ga er maar eens aan rekenen. Met een omzet tussen 170~200K per jaar kan je een uitstekende verzekering betalen, pensioen opbouwen en na een paar jaar (3~4) heb je de bank niet meer nodig voor een hypotheek. Dat geld leen je van je BV. Rente over de lening betaal je ook aan jezelf, dus cash-out valt mee.
@Testman, je moet niet bang zijn om een keer 6 maand zonder werk te zitten. Is overigens erg goed voor jd humeur, relatie, enz. Dan als je zorgt dat je goed in je vak bent en goed in de omgang komen opdrachtgevers vanzelf bij je terug. Ze willen de werkzaamheden af hebben zonder gezeur en adders onder het gras. Van twee dagen stilstand van een beetje produktielijn (of ferry :)) kan je aardig wat Jinny's betalen.

Ik weet hoe dat werkt, moet zelf ook vpb aangifte doen en heb een pasje van de Makro en de Sligro. Maar niet elke zzp-er heeft een eigen bv en al die verzekeringen zijn niet goedkoop. En die betaal je ook als je geen werk hebt.

Het belangrijkste punt dat ik echter wil maken is dat het niet zo is dat je als zzp-er die op uurtje factuurtje basis werkt maar 7 weken hoeft te werken om hetzelfde te verdienen als een ander in een jaar in loondienst.

Dat je, als je het goed doet en niet teveel pech hebt, onder de streep meer overhoudt, komt vooral omdat je zelf het ondernemersrisico gaat dragen, dat anders bij je werkgever ligt. En dat kan op termijn goed uitpakken, of minder goed.

McAwesome

Golden Member

Op 21 januari 2020 18:39:21 schreef Elektriciteitsmeneer:
[...]
Een allround monteur die zijn vak verstaat zit geloof ik om en nabij de 2500 a 3000 euro in de maand. Dit is zonder de vergoedingen voor storingsdiensten etc.

Dat bedrag verdien je hier in België al als starter in een administratief bureaujobke niveau A1. Niet te hard werken, niet in weer en wind en gewoon nine to five... en daar zijn ook nog extra's bij.
Ik ken wel iemand die bij Elia werkt aan het hoogspanningsnet. Die verdient -denk ik- wel aardig. Wat ik wel nooit begrepen heb is dat die man niks van laagspanning kent en thuis nog geen stopcontact kan vervangen :S

Persoonlijk valt, los van de verloning, de erg slechte waardering voor technische jobs in BE me erg tegen en ben ik cynisch geworden. Ik zou het echt nooit meer doen en ik overweeg om binnen een paar jaar misschien cultuurwetenschappen te gaan studeren. Een job als museumcurator lijkt me wel wat ;)

Op 20 januari 2020 22:07:42 schreef Elektriciteitsmeneer:
Het grootste deel van ons werk bestaat uit het lokaliseren en repareren van storingen.

In het kader van het originele doel van dit topic: Wat voor storingen hebben we het dan over? Wat is de laatste storing die je hebt opgelost? Of kies er 1 uit de afgelopen weken die "representatief" is. Wat ik interessant vind is: wat was de originele "probleemomschrijving" en wat blijkt het uiteindelijk te zijn.

Ik heb de indruk dat de stroomvoorziening hier in NL best wel heel goed geregeld is. Ik heb ooit een UPS aangeschaft en de servers daarop aangesloten. Na 3-5 jaar ging de UPS stuk en heeft 1 van de computers "meegetrokken". En in die tijd geen enkele keer die UPS nodig gehad. Mijn conclusie: UPS is een foute investering: Het net is betrouwbaarder. I accepteer dat 1x in de tien jaar o.i.d. de stroom even uitgaat en dat m'n computer dan een FSCK moet doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

@Kilian, mijn voordeel is dat ik geen hypotheek meer hoef af te sluiten.
Met twee jaar is de hele hut van mij (ons).

Maar ik zie niet de noodzaak om voor 3K bruto per maand in de grond te gaan wroeten bij nacht en ontij.
Mijn laatste 10 werkzame jaren wil ik comfortabeler doorbrengen.. (Kojangend op een ferrie of zo :) )

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Een taakje dat ik ooit gehoord heb van een gepensioneerde HS storingsmonteur: leeggelopen pekmoffen terug vullen.

In sommige cabines wordt je adem afgesneden door de ozon die er hangt.

Smeltzekeringen vervangen gebeurd ook na een storing. Als het snel moet gaan vervangen ze dan maar 1 terwijl ze eigenlijk alle 3 tegelijk moeten vervangen worden na een kortsluiting.

mvdk

Golden Member

Een haakje dat ik ooit gehoord heb van een gepensioneerde HS storingsmonteur: leeggelopen pekmoffen terug vullen.

Dat mag niet meer tegenwoordig. Je mag niet aan onder spanning staande delen werken >1000V En hoe stel je vast dat de kabel spanningsloos is? Door em met een hydraulische schaar op afstand te knippen.
Dan kan je twéé moffen gaan maken...

Jammer dat elektriciteitsmeneer weer een tijdje weg is. Ik had nog wat willen vragen. Op deze site word gesteld dat alle distributiestations iets van automatisering krijgen:
https://www.fluxenergie.nl/enexis-lost-storing-sneller-op-door-automat…

Op deze site https://www.bd.nl/den-bosch-vught/enexis-investeert-250-miljoen-in-duu… gaat het over gewone langetermijn investeringen, en word het personeelstekort terloops genoemd.

Op de foto uit de link word een oliegevulde Hazemeyer Capitole schakelaar onder handen genomen. Olie eruit, schakelaar nakijken op goede werking, vuppies vervangen, en weer nieuwe olie erin.

Stedin heeft al z'n schakelaars van dit type laten ombouwen naar vacuümschakelaar.

Blue Sky

Cableguy

Bij Enexis of Liander heb je het niet slecht, je wordt niet echt moe op een normale werkdag maar het enigste wat mij tegenhoudt is de storingsdienst. Ik heb 7 jaar storingsdiensten gedraaid bij een kabeltv provider maar ik ben blij dat ik daar van af ben.

Waar rook is, is stroom

Op 22 januari 2020 08:45:28 schreef anne2:

@Testman, je moet niet bang zijn om een keer 6 maand zonder werk te zitten. Is overigens erg goed voor jd humeur, relatie, enz. Dan als je zorgt dat je goed in je vak bent en goed in de omgang komen opdrachtgevers vanzelf bij je terug. Ze willen de werkzaamheden af hebben zonder gezeur en adders onder het gras. Van twee dagen stilstand van een beetje produktielijn (of ferry :)) kan je aardig wat Jinny's betalen.

ken het wel, doe zelf ook veel storingen, soms ligt een bedrijf plat omdat de verdeler oid eruit ligt, man of 30 staan stil, dan moet het snel werken. je komt dan ook op veel plaatsen, zeker in de zomer als de concurrentie op vakantie is en hun klanten gaan bellen naar een bedrijf wat wel nog storingen doet, zo kom je binnen voor iets kleins en voor je het weet doe je alles daar.

@ mvdk, dat men de grote schakelstations wil automatiseren klopt, dat heb ik ook al eens vernomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 januari 2020 16:30:05 schreef rew:
[...]In het kader van het originele doel van dit topic: Wat voor storingen hebben we het dan over? Wat is de laatste storing die je hebt opgelost? Of kies er 1 uit de afgelopen weken die "representatief" is. Wat ik interessant vind is: wat was de originele "probleemomschrijving" en wat blijkt het uiteindelijk te zijn.

Ik heb de indruk dat de stroomvoorziening hier in NL best wel heel goed geregeld is. Ik heb ooit een UPS aangeschaft en de servers daarop aangesloten. Na 3-5 jaar ging de UPS stuk en heeft 1 van de computers "meegetrokken". En in die tijd geen enkele keer die UPS nodig gehad. Mijn conclusie: UPS is een foute investering: Het net is betrouwbaarder. I accepteer dat 1x in de tien jaar o.i.d. de stroom even uitgaat en dat m'n computer dan een FSCK moet doen.

De laatste storing die ik gehad heb was een missende fase in de kabel. Bij aankomst kast bleek de zekering kapot en direct na het plaatsen van een nieuwe vloog deze er weer uit. Hier komt dan een meetwagen voor, waar we vervolgens bij iedere woningen de hoofdzekeringen kunnen verwijderen. Vervolgens komen we erachter dat de fase stijf tegen aarde aan ligt waardoor deze erg moeilijk te lokaliseren is. Ook de tekeningen kloppen niet waardoor we 20 meter voor de fout de kabel twee keer hebben opgegraven, om hem vervolgens te knippen om met de megger te kijken welke kant de fout op zat. Uiteindelijk 3 boompjes om moeten zagen om in een bossingel de kabel over 5 meter te vervangen. Om 8 uur begonnen en savonds 20.30 weer klaar.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.