Superheterodyne receiver

Ik zoek een schema van een superhet voor 10M of 20M band. Nu is er op Internet wel e.e.a. te vinden maar dit zijn vaak oude schema's van 20 jaar of ouder waarvan de onderdelen niet meer te krijgen zijn! Weet iemand een site waar nog wel leuke eigentijdse schema's te vinden zijn? Thanks.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Hubie

Special Member

Dan zou ik een SDR kitje maken,wat natuurlijk geen superhet.is.
Met een super maken zit je direct al met het probleem dat je alle spoelen zelf moet wikkelen,Toko spoelen zijn er (bijna) niet meer.Zelf wikkelen met Amidon ringkernen kan natuurlijk.

De eenvoudigste superhet.staat in het Elektuurboek H.F.Schakelingen.
Is opgebouwd met (ook nu nog)goed verkrijgbare losse onderdelen.
Maar is wss niet stabiel genoeg om er SSB mee te ontvangen.
Het ding is zuiver bedoeld voor omroep ontvangst.

mel

Golden Member

Op 8 januari 2020 21:40:44 schreef hansjo:
Ik zoek een schema van een superhet voor 10M of 20M band. Nu is er op Internet wel e.e.a. te vinden maar dit zijn vaak oude schema's van 20 jaar of ouder waarvan de onderdelen niet meer te krijgen zijn! Weet iemand een site waar nog wel leuke eigentijdse schema's te vinden zijn? Thanks.

Waarom zouden er geen onderdelen meer voor zijn?Misschien niet de ic's die ze getekend hebben, maar toch zeker wel vervangende.En Als je naar de amateurbanden wilt luisteren, moet je ook SSB kunnen detecteren.
Misschien zou je eens heel simpel met een DC ontvanger moeten experimenteren..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Zeker,prachtige IC's zoals de Plessey SL6440 etc.zijn nog wel te vinden hoor.NE602/612 ook.
Zelfs de antieke TBA120,SO41P SO42P ook nog wel.

Misschien is dit wat?

https://www.veron.nl/wp-content/uploads/2018/10/Transceiver-volgen-BIT…

En Ashhar Farhan VU2ESE had ooit het idee voor het door iedereen nagemaakte en gekopieerde BITX concept:

https://www.phonestack.com/farhan/bitx.html

Hubie

Special Member

De kwaliteit van een 'GOEDE' DC ontvanger wordt vaak onderschat. Pa0se schreef er een heel boek over.

mel

Golden Member

Op 19 januari 2020 22:55:16 schreef Hubie:
De kwaliteit van een 'GOEDE' DC ontvanger wordt vaak onderschat. Pa0se schreef er een heel boek over.

Dat klopt. Ik heb ook zoiets gebouwd..Je weet niet wat je hoort, het is gewoon geweldig.
Trouwens, dat boek heet : 'De ontvanger met directe conversie"
ISBN nummer:90-70756-76-5 ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat boek van PA0SE is niet meer aan te komen denk ik. Of is het nog in digitale vorm te krijgen?

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
mel

Golden Member

Probeer het VERON servicebureau eens.Die hebben vaak nog wel voorraad.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 8 januari 2020 21:40:44 schreef hansjo:
Ik zoek een schema van een superhet voor 10M of 20M band. Nu is er op Internet wel e.e.a. te vinden maar dit zijn vaak oude schema's van 20 jaar of ouder waarvan de onderdelen niet meer te krijgen zijn! Weet iemand een site waar nog wel leuke eigentijdse schema's te vinden zijn? Thanks.

Mss is dit wat?
https://rhelectronics.net/store/diy-hf-ssb-receiver-dds-active-hula-lo…

Afstemming met DDS AD9850 module.