Logical Channel Numbering bij oudere Panasonic tv's. Lukt dat?

Heb een tijdje terug een vrij mooie Panasonic Plasma tv opgehaald (TX-P50VT30E). Het bekende Y-Sus module probleem. Kitje erin en werken. Trouwens verbazingwekkend wat een prachtig beeld dit toestel nog geeft na 22.500 speeluren.

Ondanks dit toestel perfect werkt met een CI+ module van Telenet, neemt die de zendervolgorde van Telenet niet over.
Handig dat je je eigen volgorde kan bepalen, maar eenmaal gewend aan die volgorde van Telenet is het makkelijk.

Bestaat er geen truukje dat het toestel dat wel doet?
LCN is toch al iets dat eind jaren 2000 bestond. Ik had ooit een Loewe met L2700 chassis (bouwjaar 2008) waar dat al mee lukte.
Deze Panasonic is van 2011.

Bedankt maar weer!
Gert

Naar mijn weten word de volgorde bepaald door de CI+ of telenet module,niet door de TV, kan je eens de module in een andere TV proberen??

Die module in kwestie heeft al in zeker 20 tv's gestoken hoor :).

Ook als je in tv's waar nog nooit zo'n module heeft ingestoken de Telenet zenders laat zoeken, neemt de compatibele tv de kanaalvolgorde van de provider aan.

Ik dacht ergens in 2014 stonden de Panasonics voor het eerst als "Telenet gecertificeerd". Sinds dan namen ze standaard die Telenet volgorde over.

Nu goed, Loewe en Philips waren voor 2012 ook niet Telenet gecertificeerd en toch deden ze het ook.
De XXPFL9704 van Philips moest je zelfs op Duitsland instellen wou hij DVB-C zenders vinden. Ook op die manier stonden de zenders in Telenet's volgorde.
Het lijkt dus wel echt meegestuurd te worden met de channel info.

Kan wezen dat Panasonic destijds er niets mee deed,kan je handmatig sorteren evt??

Ja hoor, dat lukt prima.

Wij hebben die toestellen destijds veel verkocht op het werk. Nu Telenet in de nabije toekomst analoog gaat afschakelen, ben ik er zeker van dat we dergelijke apparaten veel moeten gaan instellen op digitale tv.

Probleem van dat sorteren is wanneer er zenderupdates komen. Als je de zender die geupdate wordt ergens een eigen plekje hebt gegeven, gaat die uit de lijst weg en komt helemaal achter in de rij terug.

Voor mij natuurlijk geen probleem, maar ik stel deze vraag al voor wat komen gaat voor te zijn ;)
Nu ik zelf een toestel heb staan om het eventueel uit te testen...

Het overnemen van de zenderlijst van de provider kan alleen als je de TV de zenders laat "opzoeken" via het home channel (en het netwerknummer) van de provider: de zogenoemde fast-scan.
Als je de TV op de oude manier gewoon de hele band laat afzoeken (naar digitale transponders), dan mis je de zenderpositielijst die alleen via fast-scan / het home channel wordt verzonden.

De netwerkgegevens van Telenet staan vermeld in dit document.

code:


Netwerk-ID: 22 (Vlaanderen)
            12 (Brussel)

Frequentie: 322000kHz

Modulatie : 256QAM

Symbool snelheid: 6875
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Klopt en ook deze gegevens heb ik (manueel) ingevoerd.
Blijft hetzelfde. Geen LCN

Dan ondersteunt het toestel het gewoon niet. Wellicht is er nieuwe firmware beschikbaar voor het toestel?

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op donderdag 16 januari 2020 20:36:04 (33%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Shiptronic

Overleden

Op 14 januari 2020 20:23:28 schreef Beeldbuisje:
Die module in kwestie heeft al in zeker 20 tv's gestoken hoor :).

Ook als je in tv's waar nog nooit zo'n module heeft ingestoken de Telenet zenders laat zoeken, neemt de compatibele tv de kanaalvolgorde van de provider aan.

Ik dacht ergens in 2014 stonden de Panasonics voor het eerst als "Telenet gecertificeerd". Sinds dan namen ze standaard die Telenet volgorde over.

Nu goed, Loewe en Philips waren voor 2012 ook niet Telenet gecertificeerd en toch deden ze het ook.
De XXPFL9704 van Philips moest je zelfs op Duitsland instellen wou hij DVB-C zenders vinden. Ook op die manier stonden de zenders in Telenet's volgorde.
Het lijkt dus wel echt meegestuurd te worden met de channel info.

Ik weet van UPC dat ik de keus heb tussen 2 nr, 5555 of 7777, het verschil is waarde HD zenders staan, bij de een staanb ze voor aan, en als je dan geen abbo hebt, kan je die niet zien, wil je dus gewoon TV kijen zonder abbo, maar wel digitaal kies je 5555 hier staan de SD zenders voor aan en kan je dus van ned 1, 2, 3 door naar rtl 4,5,6 enz, zonder de gecodeerde zenders ertussne te hebben, in favorieten kan ik mijn eigen volgorde maken

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik vrees een beetje dat het niet zal lukken. Heb de laatste firmware (tnx MNM voor de link) en het lukt niet.
zenders maar handmatig regelen dan :(

Panasonic TVs zijn goed gewoon maar ze blinken niet zo uit in de nieuwste snufjes, dat was destijds ook zo. Nu maakt mij het niet zo uit verder, ik ga voor betrouwbaar.

PS : In Nederland werkt het wel met Ziggo, dus vermoed ook een probleempje bij Telenet??

Een collega wist me te zeggen dat bij het zoeken van die digitale zenders er ergens een databit verstopt zit waarin verteld wordt in welke volgorde de kanalen op te slaan. Als het ware een fastscan zoals we dat kennen bij Satelliet.
Volgens hem moest er bij Telenet destijds een licentie gekocht worden om die toestellen op die manier te laten werken. Om de één of andere reden wou Panasonic dit niet doen (wellicht hebben ze de licentie van Ziggo dan wel?) en is dat de reden dat ze er zo'n potje van maken.
Gek is het dat de allereerste Philipsen met DVB-C dat dan wel doen en je moet ze ervoor nog op Duitsland zetten om die digitale tuner actief te krijgen.
In alle geval zou het niet zijn dat de software dit niet kan, maar dat het BEWUST is uitgezet.

Nu goed, gisteren nog een ander nadeel ondervonden aan Panasonic's systeem: al vaker ondervonden dat Telenet nogal geregeld updates doorvoert aan hun zenderlijst.
Bij inschakelen krijg je mooi een melding of je de update wilt doorvoeren. Zeg je ja, is die tv minstens tien minuten aan het zoeken voor hij alles netjes geüpdate heeft. Gewijzigde kanalen staan dan weer achteraan in de rij, dus kan je weer gaan sorteren. Leuk als dat alle 14 dagen gebeurt...

Toen die Telenet certificatie nog niet bestond, werkte dat bij Loewe tv's ook zo. Je kreeg wel de mogelijkheid om de update in stand-by te installeren. Aan het oranje lampje te zien was die er ook even aan bezig, maar toch niet storend voor de kijker.

Nu goed, wat je zegt, Panasonic zullen wel van de meest betrouwbare tv's zijn die er momenteel te koop zijn. Al vaker ondervonden op het werk; gaan zelden defect. De meest recente hebben uiteindelijk ook wel wat een moderne tv behoeft, maar ik vind dat ze verschrikkelijk vies zijn aan licenties.
Terwijl Philips alles kan afspelen qua geluidstechnieken ontbreekt volgens mij bij Panasonic nog steeds DTS ondersteuning. Hebben ze nooit gehad.

Qua beeld moet ik toegeven dat het een pareltje is: heb van iemand zijn ISF kalibratiegegevens ontvangen en levensechtere kleuren ga je niet snel zien volgens mij.

Ik wil er nog eens een keertje een 3D film op zien en dan gaat hij weer in de verkoop denk ik.
Ideaal voor de filmliefhebber :-)

een los Telenet kastje misschien een oplossing??? Die Philips kijkt waarschijnlijk naar landinstelling en zet aan de hand daarvan kanalen op volgorde??

Op 19 januari 2020 18:50:36 schreef smd:
een los Telenet kastje misschien een oplossing???

Dat zou een oplossing zijn. Principieel (en hobbymatig) doe ik dat niet. Dichtgetimmerd doosje waarmee Telenet gaat bepalen wat ik mag en kan. Als het zover ooit zou komen los ik dat wel anders op.

Zoals ik eerder zei, wou ik graag eens weten wat zo'n 9-jarige Panasonic plasma tegenwoordig nog waard is en wat ie kan. Zeker die zenders is een probleem waar ik op mijn werk dit jaar vaker ga tegenaan lopen. Wat ervaring is gewenst. En die heb ik nu.

Op de plek waar die Pana nu staat, stond een Loewe Indi 46.
Al dat PVR gedoe werkt daar prima mee.
Het is een LCD met een vrij goede local dimming, maar eentje die niet à la Sony gedeeltelijk op zwart kan gaan als het wenselijk is. Ik had een beetje de hoop dat de plasma zo zwart werd als de OLED in de woonkamer. Dat is blijkbaar voorbehouden voor de Kuro's van Pioneer, want dat doet deze Panasonic ook niet.

Met de Loewe terug te zetten ga ik enkel moeten inboeten op 3D kwaliteit. Ben fervent fan van 3D films. De crosstalk op de plasma is merkelijk minder dan eender welke LCD.

Op 19 januari 2020 18:50:36 schreef smd: Die Philips kijkt waarschijnlijk naar landinstelling en zet aan de hand daarvan kanalen op volgorde??

De recenteren (lees: Telenet gecertificeerd) zou natuurlijk kunnen. De PFL9604 en derivaten kan eigenlijk niet; je stelt ze allereerst in op "Duitsland" om die DVB-C tuner te activeren. Toch vindt ie in België de zenders exact op de volgorde van Telenet.
(Toestellen zijn ook onbruikbaar hoor. Ze kennen de AAC geluidsnorm niet. Meer en meer zenders krijgen in Telenet gebied die norm)

Nope, een plasma van die tijd wordt niet zo zwart zwart als een Oled, neeh het was veel zwarter dan een LCD van destijds!. Maar misschien helderheid nog wat hoog of zsus voedt beeldscherm te veel?? Ze waren best zwart voor destijds...

Ja, ja, Principes heb ik ook,maar je komt er niet altijd onderuit of je het nu wel of niet leuk vind... Nu zit je met een dichtgetimmerde smartmodule waar je niets mee kan...wat is het verschil??

Op 21 januari 2020 19:04:17 schreef smd:
Nu zit je met een dichtgetimmerde smartmodule waar je niets mee kan...wat is het verschil??

Niemand zegt dat ;-) Er zijn kaartjes waar je net één dingetje meer mee kan dan met officiële TN kaartjes. Gaat met een digicorder min of meer ook, maar ik hou het voorlopig maar zoals ik het hier doe. (verder geen info, tegen de regels van het forum.)

Qua zwartniveau: Als je met de gewone schemerlamp kijkt, moet je al moeite doen om het grijs te zien hoor. Enkel in het volledig donker zie je het.
Maar goed, die Loewe die enkele jaren recenter is, presteert met zijn LCD net zo. Ook in het volledig donker zie je de backlights het scherm lichtjes grijzig maken.