(flex)buis door kruipruimte (vd draad)

Ik heb al een paar uurtjes achter Google gezeten maar kom er niet uit of het volgende mag.

Wij gaan in mei/juni verbouwen waarbij de hele beneden verdieping gestript wordt. Hierbij krijg ik de kans direct een stuk voorbereiding te doen voor domotica.

In hoeverre is het volgens het NEN toegestaan om (flex) buis te gebruiken in de kruipruimte ?

De bedoeling is op alle (nieuwe) stopcontacten en lampaansluitingen rechtstreeks naar de meterkast te brengen waarbij 4 * 2,5mm gebruikte gaat worden (fase/nul/aarde/schakel).

Normaal zou je daar ymvk voor gebruiken maar dan heb je 5*2,5 nodig ivm missende schakeldraad in 4*2,5mm. Daarnaast heeft mijn schoonvader nog enkele kilometers aan 2,5mm VD liggen die ik zo mag gebruiken.

Zou dan om zo'n 10 leidingen gaan welke ik dan tegen de onderkant vloer kan vast zetten. De kruipruimte is verder gewoon droog.

als je het vastzet tegen de onderkant vloer mag het, maar als er vocht zit zou ik het afraden. heb al vaker groepen in sluiting door staand water in buis met VD erin moeten voorzien van nieuwe draad. in een natte kruipruimte zou ik ymvk gebruiken, en niet lassen! lassen bovengronds maken, anders is het vragen om problemen. flex met VD los in het zand is al helemaal ellende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er bestaat ook 4x2,5 mm2.https://www.groepenkastbestellen.nl/4-X-2.5-YMVK-RING-100-meter?gclid=…

Ik zou met kabel aan de gang gaan, dat scheelt een partij zoeken naar de storing tzt, en die kan je dan ook nog lassen in een lasdoos. Wel netjes alles opbinden / vastzetten.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op dinsdag 21 januari 2020 01:00:50 (13%)

zit sinds 2009 in de PV.

Op 21 januari 2020 00:58:22 schreef andre1973:
Er bestaat ook 4x2,5 mm2.https://www.groepenkastbestellen.nl/4-X-2.5-YMVK-RING-100-meter?gclid=…

Ik zou met kabel aan de gang gaan, dat scheelt een partij zoeken naar de storing tzt, en die kan je dan ook nog lassen in een lasdoos. Wel netjes alles opbinden / vastzetten.

Alleen bij 4*2.5 heb je geen nuldraad en de grijze draad mag je niet omkleuren naar nul. Want zoals ik het NEN heb gelezen moet de nul te alle tijde over de volle lengte blauw van kleur zijn.

Lassen ga ik zoek zoiezo niet doen worden allemaal rechtstreekse kabels.

De regel dat je niet mag omkleuren geldt alleen voor de aarddraad. Een grijze draad mag je omkleuren naar nul door er aan beide uiteinden een blauwe tape om te wikkelen.

In deze situatie zou ik ook liever met kabel werken. Ik heb een soortgelijke situatie aan de hand gehad met de verbouwing van de keuken. Gewone pvc buizen tegen de onderkant van de balken geschroefd en daar de kabels door geschoven.

Als je toch met draad in buis wil werken, neem dan geen flex maar gewone gladde buis. Je zal zien dat dat veel makkelijker werkt als je op je rug liggend de boel moet vastschroeven.

Volgens mij mag je officieel geen U-buis constructie gebruiken in een kruipruimte (of zelfs in een vloer)? Inderdaad ivm vocht wat erin kan gaan staan. En zou je daar een kabel doorheen moeten trekken.

Of is dat ooit in de laatste tig jaren veranderd in de NEN1010?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Was de NEN1010 niet recentelijk aangevuld met een nieuwe regel dat in kruipruimtes geen Ymvk kabels maar alleen Ymvk-As kabels gelegd mogen worden?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 januari 2020 16:45:53 schreef T-sec:
Was de NEN1010 niet recentelijk aangevuld met een nieuwe regel dat in kruipruimtes geen Ymvk kabels maar alleen Ymvk-As kabels gelegd mogen worden?

Het is al heel lang zo dat je in de kruipruimtes geen YMvK en vergelijkbare kabels mag LEGGEN.
Bevestig je de kabels aan de muur of plafond dan mag het wel.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 21 januari 2020 16:56:00 schreef Toeternietoe:
[...]
Het is al heel lang zo dat je in de kruipruimtes geen YMvK en vergelijkbare kabels mag LEGGEN.
Bevestig je de kabels aan de muur of plafond dan mag het wel.

Ah, ok. Ik had begrepen dat kabels in de kruipruimte nu zowel over de vloer, of opgehangen, altijd Ymvk-As moeten zijn.
In de praktijk zie je soms creatieve oplossingen van Ymvk met ty-raps aan de standledingen van water en afvoer. Tot de loodgieter is langs geweest voor een storing, dan ligt alles er naast.

als je een vochtige bodem hebt, beter geen installatie in de kruipruimte leggen. ken er wel wat voorbeelden van, vocht in lasdozen is een bekende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@iedereen

Er komen alleen kabels van meterkast naar de wcds in de kamer. In de kruipruimte komen dus GEEN lasdozen of andere aftakkings constructies.

In totaal worden het zon 12 kabels

1 x oven
1 x combimagnetron
1 x koelkast + vriezer
1 x wcd keuken (2 x 3) + afzuiging
1 x Franke qoocker + vaatwasser
1 x wcd buiten
1 x wcd tv (3 elke kant)

5 x dubbele wcd met elk 1 schakelbare

Op 21 januari 2020 14:42:40 schreef KlaasZ:
De regel dat je niet mag omkleuren geldt alleen voor de aarddraad. Een grijze draad mag je omkleuren naar nul door er aan beide uiteinden een blauwe tape om te wikkelen.

In deze situatie zou ik ook liever met kabel werken. Ik heb een soortgelijke situatie aan de hand gehad met de verbouwing van de keuken. Gewone pvc buizen tegen de onderkant van de balken geschroefd en daar de kabels door geschoven.

Als je toch met draad in buis wil werken, neem dan geen flex maar gewone gladde buis. Je zal zien dat dat veel makkelijker werkt als je op je rug liggend de boel moet vastschroeven.

Ik zie hier echter dat het niet mag. https://www.werkenmetnen1010.nl/vragen/10

Maar ik ben geen expert en het NEN lezen is soms hogere wiskunde voor mij ;p.

@Gerwih

Gewoon YMVK gebruiken en tegen plafond of hoog tegen de muur in kruipruimte monteren. Mooiste is gewoon in buis met open bochten heb ik ook.

Grondkabel is onzin, mechanische belasting op doorsteken is net zo groot als in de garage. 2e grondkabel is gewoon k*t af tewerken in wcd's. Goede YMVK is even waterdicht als de as variant. Neem in ieder geval geen xmvk.

Precies, als je je YMVK vastmaakt is het geen punt. Met YMVK-as zit je steeds met het aflassen van de litze en dat is onhandig als hij in muurdoosjes uitkomt.

Op 21 januari 2020 11:14:50 schreef Gerwinh:
Alleen bij 4*2.5 heb je geen nuldraad en de grijze draad mag je niet omkleuren naar nul.

Je mag hem omkleuren, maar je moet gewoon 4x2,5 kopen in blauw-bruin-zwart-geel/groen. Dat is heel normale kabel die overal te krijgen is.
https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/183/405/DV_8_6368377_01_4c_NL_20170617011655.jpg

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 21 januari 2020 20:32:44 schreef Jochem:
Precies, als je je YMVK vastmaakt is het geen punt. Met YMVK-as zit je steeds met het aflassen van de litze en dat is onhandig als hij in muurdoosjes uitkomt.

[...]Je mag hem omkleuren, maar je moet gewoon 4x2,5 kopen in blauw-bruin-zwart-geel/groen. Dat is heel normale kabel die overal te krijgen is.
[afbeelding]

Dat overal verkrijgbaar valt dus zwaar tegen. Hornbach verkoopt het maar tegen een prijs waar je bijna het dubbele bij andere shops krijgt.

Heb ook al enkele gemaild die claimen de juiste kleuren te verkopen maar gewoon met grijs leveren ipv blauw.

Maar ga gewoon omkleuren dan komt het goed :).

Iets meer als 2 euro per meter is goedkoop als er echt een blauwe nul draad in zit. 4x2,5 is typische industriekabel.

Anders neem je 5x heb je 2 schakeldraden

Mij lijkt de stap naar 5x2,5 XMVK niet zo raar, dan heb je ook idd een echte blauwe erbij, en de kosten zijn het niet.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 21 januari 2020 16:56:00 schreef Toeternietoe:
[...]
Het is al heel lang zo dat je in de kruipruimtes geen YMvK en vergelijkbare kabels mag LEGGEN.
Bevestig je de kabels aan de muur of plafond dan mag het wel.

De kabel van de netbeheerder ligt hier anders gewoon los in het zand.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 22 januari 2020 01:07:39 schreef meander:
[...]

De kabel van de netbeheerder ligt hier anders gewoon los in het zand.

Maar dat is dan ook een grondkabel, in nieuwe woningen gaan ze meestal van buiten dor een getrokken bocht in 1 x naar de meterkast.