Wandcontactdozen verbinden door isolatiemateriaal heen

Dat was mijn vraag niet, mijn vraag is door WIE of door WAT dit NIET is toegestaan.

Dat is het gevolg van het principe dat er altijd dubbele isolatie moet zijn tussen actieve geleiders en aanraakbare (in dit geval uitstekende) metalen delen.

Beste mensen,

Ik raak door alle berichten de weg een beetje kwijt. Ik merk dat jullie verstand van zaken hebben. Ik niet.

Moet ik een stuk isolatietape over de schroeven in de wandcontactdozen doen of niet? Ik ga de dozen er niet uithalen, dat gaat ten koste van mij stukwerk. Opvulringen heb ik zien liggen in de bouwmarkt en is zeker een optie.

Zoals eerder vermeld ga ik de dozen niet met elkaar verbinden. Ik zet er wel een afdekframe overheen met afdekplaatjes. Geen probleem.

Groetjes,
jw50

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 januari 2020 12:47:56 schreef Kilian:
Jochem, door wie of wat is dit met die schroeven NIET toegestaan?

Zal vast wel ergens in de NEN1010 staan.
In NL is het al heel lang de norm een elektrische installatie in een woonhuis zo veel mogelijk dubbel geisoleerd uit te voeren.
VD draad in stalen buis is daarom ook niet toegestaan.

En stukje isolatieband voldoet natuurlijk ook niet.
Je kunt er wel een stukje kunststof (kunststof plaatje) deugdelijk op lijmen.
Dotje montagekit en dan een stukje kunststof er op drukken.

Persoonlijk vind ik een stevig vastgezette inbouwdoos veiliger dan een slap gemonteerde. Zeer zeker als er wcd’s in de doos komen.
Hollewand dozen in een gipswandje zitten eigenlijk alleen maar goed als het voorgeboorde gat exact op maat is. Dat wordt hier nooit wat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@jw50

Je vraag was onder andere of je de dozen mag doorverbinden met losse draden.
Zoals anderen reeds gezegd hebben mag dat niet, omdat een draad slechts enkel geïsoleerd is.
Een kabel mag wel, want dubbel geïsoleerd.

Voor de schroeven hetzelfde. Hiervoor bestaan er zelfs plastieken kapjes, maar anders isoleren mag ook.

Op 21 januari 2020 19:02:25 schreef Toeternietoe:
[...]
Zal vast wel ergens in de NEN1010 staan.
.....

Stel dat themastarter zijn aannemer wil aanspreken op die schroefjes: "Mag niet.", "Van wie niet?", "Zal vast wel ergens in NEN1010 staan". Ik denk dat het gesprek snel klaar is.

Deel 4, zelf even bladeren.

If you want to succeed, double your failure rate.
elmowww

Golden Member

Sorry voor het afdwalen ;)

Ik zou de schroeven laten zitten. De koppen lijken niet erg uit te steken, dus het is onwaarschijnlijk dat er een kabel door beschadigd.

Opvulringen kan gemakkelijk zijn, maar ben dan ook schroeven mee (m3) die lang genoeg zijn. De ring in de doos kan je trouwens verdraaien, zodat de schroeven zo uitkomen dat je horizontaal het stopcontact (=wandcontactdoos = wcd) er in kan monteren.

De buis naar de meterkast trekken met een draad is netjes, doorverbinden met 3 polige grijze installatiekabel is ook prima. En wellicht nog goed te doen.

Succes!

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Als ik mij niet vergis punt 412 en bijlage 41A of B van de NEN1010 maar dat zou ik morgen even na moeten kijken ik heb hem hier niet liggen, alleen de NPR5310.

Je voldoet in elk geval niet meer aan dubbele isolatie en dat is sowieso fout.

Alvast bedankt voor het nakijken Dominic.

Zolang die schroef niet aan de andere kant door de wand heen steekt, is het geen aanraakbaar deel. En als 'ie wel door de wand heen steekt zou ik me drukker maken over het risico dat je je er aan kunt verwonden.

Droog hout is een prima elektrische isolator, dus over de dubbele isolatie zouden we misschien ook nog een boompje op kunnen zetten.

Voor het overige deel ik de mening van elmowww.