AA81

Mijn buitenlamp( merk Steinel) heeft onder water gestaan en is kapot. Ik probeer m te repareren. Daartoe heb ik met veel gepruts het schema van het apparaat zo goed mogelijk opgetekend. Alle electronica ( blokjes) heb ik geïdentificeerd, op één na. Dat dingetje heeft vijf pootjes, zit in een rc-netwerkje en heeft de opdruk AA81.
Ik heb geen ideeën wat dit is en op internet kan ik wel AA81 vinden maar niets met vijf pootjes. Heeft iemand een suggestie in welke richting ik het moet zoeken?
Met vriendelijke groet,
Hugo

als je haar maar goed zit

Plaats een foto dat geeft iets meer licht op een oplossing...

*hier heb ik geen app voor nodig

Hier een foto van het vijf pootje in het midden van de foto

als je haar maar goed zit
Arco

Special Member

Foto is niks op te lezen (alleen te zien dat 'ie inderdaad 5 pootjes heeft... ;) ). Een duidelijke foto van de component zou helpen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Da's een spanningsregelaartje over de C'tjes zal wel de ingang- en uitgangspanning staan. Als die ontbreken kun je weer verder kijken.

vergeten

Golden Member

Het zal zoiets als deze zijn!
Case: SOT-25
Vermoedelijk een lineair voltage regulator van 3,9 volt 200mA.
pin1 = input
pin2 = gnd
pin3 = output
pin4 = gnd
pin5 = afwezig
pin6 = -

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het fotootje van”vergeten” is precies zoals die van mij er ook uit ziet. Scheelt mij weer even prutsen met belichting e.d.
De discussie waar MarEle naar verwijst vind ik ook interessant. Daar verdiep ik mij vanavond in.
De functie als voltage regulator lijkt mij een goede optie. Ik za zo direct een fotootje maken van het stukje schema waar die in zit.
Is er een datasheet beschikbaar van deze AA81 ?
Omdat ik wacht op een nieuwe UCC 28610, kan ik nu geen spanningen meten. En met de ohm meter meet ik natuurlijk wel iets, maar zonder datasheet is niet vast te stellen of de AA81 misschien ook is gesneuveld.

Groet,
Hugo

als je haar maar goed zit
Arco

Special Member

Het kan van alles zijn, schema gedeeltelijk optekenen zou uitsluitsel kunnen geven, hoewel lastig met dat witte masker. ('AA' is echt heel veel in)
Zaken als een MCP6001 (opamp) vallen zo te zien al af; dan zou je weerstanden eromheen verwachten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hierbij een stukje schema. Van één pootje kan ik geen verbinding vinden. Ik vermoed dat die nc is.
Op de foto van het printje ontbreekt overigens c13, die ik weggenomen heb om goed bij de AA81 te kunnen komen.

als je haar maar goed zit

Zoeken op XC6211 zou ook kunnen, is een spanningsregeldingetje.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

De XC6211 marking begint met 'L'...
Zou een MM1320 regulator kunnen zijn, heeft 'AA' marking. http://www.eric1688.com/product.aspx?id=369796

(in de datasheet staat "3 pin regulator", maar schijnbaar kunnen ze niet goed tellen... ;) )
Aansluitingen lijken te kloppen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Na nog wat meten en prutsen ben ik er nu wel van overtuigd dat mijn AA81 een MM1320 is.
Input op 5 is 12 V, uitgang 0V.
Ook op 1 meet ik 12 V, en tussen 5 en 1 meet ik nauwelijks ohms weerstand. En dat laatste was al een signaal dat het niet goed zat met dit vijfpootje toen ik de datasheet zag.
Kort om, ik ben er uit ( denk ik) en ik dank jullie allen voor het mee denken en voor de goede adviezen.
Nu nog zien dat ik een MM1320 op de kop tik

Met vriendelijke groeten,
Hugo

als je haar maar goed zit

Nou, dat lijkt nog niet mee te vallen om een MM1320 op de kop te tikken. Ebay niet, marktplaats niet, Okaphone ( mijn el shop) niet.
Weet iemand waar ie te krijgen is ?
Op de site van Mitsumi staat dat ie niet meer geproduceerd wordt.
Groet,
Hugo

als je haar maar goed zit

Zit er een spoel aan pen 3, dan kan het ook nog een schakelende regelaar zijn:
http://www.s-manuals.com/pdf/datasheet/b/l/bl3406b_belling.pdf
http://www.s-manuals.com/smd/aa

Je kunt wel een aantal regelaars vinden die pin compatible zijn (als het een buck regelaar is)
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=sot25+buck

Deze bijvoorbeeld: PAM2312

reading can seriously damage your ignorance

De AA81 in mijn schakeling krijgt 12 V in van een LNK304. Nu wil ik weten wat de uitgangsspanning van de AA81 was. Ik vermoed tussen 3 en 4 V ( in verband met de voeding van de processor) Hoe kom ik daar achter ?
In de datasheet staat een range van 2-5 Vout. Hoe bereik je de gewenste Vout ?

Groet,
Hugo

als je haar maar goed zit
Arco

Special Member

In de datasheet staat dat er 15 verschillende versies zijn:
2.0 tot 3.0v in 0.1v stapjes, 3.5v, 4.0v, 4.5v, 5.0v

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat vreesde ik al. Daar kom ik dus nooit achter welke versie ik heb.
Nu te er naar uit ziet dat ik een nieuwe AA81 niet meer kan kopen, vraag ik mij af of ik niet simpel weg een zener kan gebruiken om b.v 3,6 V te maken, of is dat te simpel gedacht ?

als je haar maar goed zit

Waarom ben je er zo zeker van dat het een MM1320 is.
Ik zie op de foto onder de tekst "HUABAN" toch echt AA84 staan, geen AA81.

In de meest extreme conditie, 80 MHz en 85 C gebruikt deze controller 55mA met een spanningsval van 9V zou die sot25 ongeveer een half watt aan vermogen te verwerken krijgen. Is dat acceptabel?

Ik denk toch echt dat je naar een schakelende regelaar op zoek moet.

Op pagina 1093 van deze datasheet zie ik heel vaak 3.3V staan. Dat lijkt me dan toch de voorkeurspanning

reading can seriously damage your ignorance
vergeten

Golden Member

Op 21 januari 2020 13:10:48 schreef Huug:
Dat vreesde ik al. Daar kom ik dus nooit achter welke versie ik heb.
Nu te er naar uit ziet dat ik een nieuwe AA81 niet meer kan kopen, vraag ik mij af of ik niet simpel weg een zener kan gebruiken om b.v 3,6 V te maken, of is dat te simpel gedacht ?

Dat is inderdaad te simpel.
Een zener werkt samen met een voorschakel weerstand die het spanningsverschil tussen de "voedingsspanning" van deze schakeling en de zenerspanning wegwerkt. Dat gaat alleen goed met relatief kleine spanningsverschillen en lage stromen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

81/84 zou de productierun zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Welke foto bedoel jij Hennep ?

als je haar maar goed zit
Arco

Special Member

In mijn bovenstaande link: http://www.eric1688.com/product.aspx?id=369796
Let wel: code is 'AA', wat er achter komt is productie-info...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nadat ik de AA81 had verwijderd, kwam de aap uit de mouw. De sluiting in de voeding naar de processor zit in de processor en niet in de AA81 zoals ik dacht en hoopte. Dit is dan het einde van dit projectje. Aan het vervangen van de pr. waag ik me niet. Heeft iemand van jullie dat wel eens gedaan?
Geen resultaat dus, maar wel weer het een en ander geleerd en dat is ook wat waard.

Groeten,
Hugo

als je haar maar goed zit
vergeten

Golden Member

Op 22 januari 2020 13:00:39 schreef Huug:
Nadat ik de AA81 had verwijderd, kwam de aap uit de mouw. De sluiting in de voeding naar de processor zit in de processor en niet in de AA81 zoals ik dacht en hoopte. Dit is dan het einde van dit projectje. Aan het vervangen van de pr. waag ik me niet. Heeft iemand van jullie dat wel eens gedaan?
Geen resultaat dus, maar wel weer het een en ander geleerd en dat is ook wat waard.

Groeten,
Hugo

Het zou nog een van de condensatoren kunnen zijn die op dezelfde voedingslijn naar de processor zitten.
Tantaaltjes zijn er berucht om in sluiting te gaan.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.