Zekering T-CON board vervangen: fast of very fast?

Hallo!

Ik ben een monitor aan het repareren waarvan op het T-con board (LM300WQ5-STA1) de zekering was geklapt. Het is een 2A 63V zekeringetje, maar ik kan nergens vinden of een fast-acting voldoende is, of dat het een very fast acting moet zijn.

Wat zegt jullie gezamenlijke wijsheid?

Tnx!

Wat staat er op de oude zekering? of: waarom kan je dat niet lezen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Fast lijkt me genoeg, sneller zie je zelden... Als je de oude nog hebt:

'FF' is extra snel (Flink-Flink)
'F' is snel (Flink)
'M' is medium (Mittel)
'T' is traag (Träge)
'TT' is extra traag (Träge-Träge)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@rew Op de oude zekering staat 'N'. Het is een SMD zekering. N klopt mooi met de code voor een 2A 63V zekering van LittelFuse.

Dat het 2A 63V moet zijn staat op de PCB overigens.

jerome

Golden Member

Welk component was oorzaak van te hoge stroom?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als er niks vermeld staat dan is mijn oordeel een M. Bij fast of slow zou de fabrikant het er wel bij zetten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 21 januari 2020 22:45:28 schreef jerome:
Welk component was oorzaak van te hoge stroom?

Ik verdenk sterk de kabel die van het mainboard naar de t-con gaat (ging). De isolatie van alle aders was zo broos geworden dat het los was gekomen. Dat moet haast wel een kortsluiting hebben veroorzaakt.

Arco

Special Member

Glaszekeringen zonder toevoeging zijn Fast. (Medium zekeringen zie je zelden tot nooit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 januari 2020 18:08:48 schreef Arco:
Glaszekeringen zonder toevoeging zijn Fast.

Let wel: het is een SMD.

Zo ziet de oude eruit:

RAAF12

Golden Member

Als de fuse kapot wel vervangen door eenzelfde type en ze gaan zelden zomaar kapot dus er valt nog wat te onderzoeken.

De specs staan oa. op de Farnell site bij 'SMD fuses'
De N codering staat er ook

Ik ben voor de Fast gegaan, is vandaag binnengekomen.
Net geplaatst: bordje doet het weer!

Dank!