FPC connector zelf herstellen?

Dag,

Ik heb bij een 2e herstelling aan mijn dochters iPad Mini 2 de FPC connector beschadigd. Deze connector verbindt de digitizer met het bord. Er ontbreken 2 kleine gouden pinnetjes.
https://photos.app.goo.gl/duY5kfJ5MHB4vmqTA

Ik wil eventueel deze herstelling zelf proberen uitvoeren, maar niet tegen elke kost. De iPad heeft zijn leeftijd en ik ben niet bereid om veel te investeren in tools om hem te herstellen. Dan koop ik misschien beter een nieuwe. In een iPad repairshop hier in Hasselt vragen ze 79 eur. Dit is misschien een correcte prijs, maar voor mij teveel. Hiervoor heb ik een 2dehandse iPad met dezelfde specs.

Een FPC connectortje kost minder dan een euro. Zou ik met 20 eur de klus kunnen klaren? Rekening houdend dat ik geen materiaal heb.

De vraag aan jullie is:

1. Welk materiaal koop ik (zo goedkoop mogelijk, single use only). Koop ik een microsoldeerbout of een hot air gun?
2. Is soldeerpasta een must?
3. Is deze klus zonder microscoop te klaren?
4. Ik dacht om de connector volledig te vervangen. Maar kan ik iets anders doen om de ontbrekende twee beentjes te herstellen?

Bedankt!

Als je soldeergereedschap en flux etc. aan moet schaffen dan red je het niet met 20 euro.

Maar je grootste probleem gaat het gebrek aan ervaring zijn. Dit soort fijn soldeerwerk moet je een aantal keer hebben geoefend voordat het goed gaat en je niet nog meer sloopt dan er al kapot is.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Precies wat Jochem zegt, met 20 euro zonder gereedschap en/of ervaring.

No way no hell, of je moet iemand zo gek vinden dat ie het voor je doet natuurlijk.

Arco

Special Member

Veel van dit soort micro FFC connectoren kan heel slecht tegen warmte. Iets te lang solderen en de connector is onbruikbaar.
(de pinnen komen dan los in de behuizing, solderen zonder ervaring is dan vaak een kansloze missie...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hmm lijken me terechte waarschuwingen. Misschien moet ik het toch maar zo laten. Of evt eens een repair café in de buurt van Hasselt bezoeken.

vergeten

Golden Member

Op 22 januari 2020 12:44:43 schreef Elho:
Hmm lijken me terechte waarschuwingen. Misschien moet ik het toch maar zo laten. Of evt eens een repair café in de buurt van Hasselt bezoeken.

Er zitten daar mensen (vrijwilligers) van goede wil, allerlei "kaliber" met varierende ervaring.

Dus dan zou ik vooraf vragen, of iemand dat kan en aandurft. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Aangezien ik geen 79 eur wil betalen aan een herstelling in een shop is dat inderdaad een risico dat ik er maar moet bij nemen.

Het is geen ramp moest het mislukken.

Thanks!

maartenbakker

Golden Member

Een repaircafé met microsocoop en fijnsoldeerapparatuur ben ik nog nooit tegengekomen, maar misschien tegenwoordig wel.

Met 20 euro dek je niet of nauwelijks het arbeidsloon, dus het is logisch dat je daar niemand voor vindt. Als je naar een plaats gaat waar wat meer concurrentie is, dan kun je misschien wel een beter tarief vinden dan 79 euro. Alles dat lager is dan de dagwaarde is mooi meegenomen, want een tweedehandse kan ook onbekende mankementen vertonen of snel gaan vertonen. Een redelijke vuistregel voor afgeschreven apparatuur is dat je er jaarlijks maximaal de dagwaarde aan kunt uitgeven, of dat je er nooit meer dan een jaar afschrijving aan moet uitgeven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 22 januari 2020 13:43:19 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je zou hier ook een advertentie kunnen plaatsen.

Misschien is er wel een CO'er in jouw omgeving die het wil proberen voor een flesje bier / wijn / ...

Ok thanks! Ik probeer het eens op die manier!