Pull up poorten B

Hallo,

Voor de trap heb ik een schakeling bedacht, welke geactiveerd wordt door detectie. Van onder naar boven een melder, en dan zal de verlichting trapsgewijs aan gaan en ook weer uit gaan. Van boven naar beneden vica versa.

Het programma werkt, maar heb een vraagje over de pull up weerstanden in de chip (16F628A), van poort B. Deze zijn in te schakelen, maar dan zullen B.0 t/m B7 hoog zijn. Ik heb er voor gekozen om ze dus niet in te schakelen, maar dan moest ik voor S1 (B.0) en S2 (B.0) pull up weerstanden gebruiken om naar gnd te schakelen. Bij het in schakelen zijn nu wel LED13,12,10,9,8 uit.

Kan dit anders? Ik zie het ff niet, waarschijnlijk ook omdat het werkt. :)

Groeten,

Marcel

PS: Schema toegevoegd en Proton Compiler bestand.
gnd ontbreekt aan de chip (tekening), maar inmiddels opgelost.

Arco

Special Member

Wat wil je anders? (het werkt toch?)
Je kunt de interne pull-ups gewoon aanzetten. (de overige pins zijn toch outputs en dan werken de pull-ups sowieso niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor je reactie en je hebt gelijk dat het werkt.

Wat me net bijvoorbeeld te binnen schiet is dat wellicht de te schakelen
pull ups, apart te regelen zijn. Zo kan ik 2 10k er buiten laten aan sw1 en sw2.

Marcel

Arco

Special Member

Wat maakt 't uit? Zoals gezegd: de rest is output en dan zijn de pull-ups op die pinnen uitgeschakeld.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Wat me net bijvoorbeeld te binnen schiet is dat wellicht de te schakelen pull ups, apart te regelen zijn.

Pullups kunnen bij 16F628A niet individueel aangezet worden.
.
Zoals Arco zegt: Voor elke pin van poort B die je instelt als uitgang wordt de pullup automatisch uitgezet als je deze toch hebt aangezet.
.
https://www.picbasic.nl is zeker een aanrader.
Daar wordt uitgelegd hoe je bij het opstarten poortpins instelt als in- of uitgang en of uitgangen dan hoog of laag moeten zijn :)

anoniem015

Bedankt voor je aanvullende informatie.

Duidelijk verhaal over het niet apart kunnen instellen. Weet ik dat ook weer.

De aangegeven cursus ken ik en heb de meeste oefeningen ook succesvol uitgevoerd.
Ik kon niet zo makkelijk iets vinden over de mogelijkheden met on/off van de pull ups.
Bedankt dan ook voor de helderheid hier in.

Wanneer het ervaren zijn niet al te groot is, maar toch bepaalde doelen wenselijk zijn, dan blijft het tegen bepaalde zaken aan lopen niet te vermijden. De vaak 10 talle pagina tellende datasheet is dan ook een puzzel. Uiteindelijk gaat het om verder te komen.

Marcel

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:34:18 (1%)

Arco

Special Member

Zo lastig is het toch niet? Datasheet: i/o ports, direct aan het begin:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kan je alleen maar gelijk geven en dat besef ik ook wel. :)
Deze heb ik nu dan ook in de tips and tricks gezet. Ook dat de pull ups alleen tezamen zijn in/uit te schakelen.

Groeten

Marcel

Arco

Special Member

Ook dat de pull ups alleen tezamen zijn in/uit te schakelen.

Geldt alleen voor oude pics. Moderne kun je per pin schakelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com