toerentalregelaar voor wasmachinemotor AEG lavamat 54600

Ok , niet een origineel onderwerp , en ja ik heb al het andere doorgelezen EN verder op het net gezocht , maar toch een paar gaatjes in de kennis .

1 300 400 W vermogen is genoeg voor mijn toepassing
2 motor zal een continue lichte "belasting" hebben, niet een losdraaiende as.

wil graag het toerental regelbaar maken (ergens vanaf 250 tot 140 1500 schat ik zo in)

de vraag:

de regelaar die ik op het oog heb ;

https://www.ebay.de/itm/TDA1085C-Set-Universal-speed-controller-/27260…

motor heeft een 10 pins (9) aansluiting

1 5 10 voor stator
3 4 voor Tacho
6 7 voor oververhitting
8 9 voor rotor via koolborstels

nu heeft het 1085 pakketje slechts twee aansluiting voor de motor ,

moet ik dan stator in serie met de rotors knopen en dan op deze aanprikken ? mis ik dan niet mijn hoogste toerental ?
graagjullie visie (of een tipvoor een normaal betaalbare aansturing die wellichtde statoren los kan aansturen ?

Op 22 januari 2020 16:52:13 schreef Reembo:

wil graag het toerental regelbaar maken (ergens vanaf 250 tot 140 1500 schat ik zo in)

Die motoren draaien rond de 14.000 tr/min op 230V

Aan die regeling zul je niet veel hebben, ik zou eens experimenteren met een DC regelaar op 30Vdc of een regelbare voeding, dat werkt ook goed, het is een universele motor en werkt zowel op AC als op DC.

De 9 en 10 doorverbinden en de + aan de 5 en de - aan de 8, of het anker ompolen als de draairichting niet juist is.

LDmicro user.

klopt een dingetje vergeten...er komt een riem vertraging op eigenlijk zoals op de originele trommel , dan hou ik dus voldoende "torque" over voor mijn toepassing .... ik heb er nu een lichte DC 30V aangehangen max I 1A ...maar dat is een dure oplossing als ik zeg 10 of 15 A nodig heb om de motor met volle kracht te laten draaien. de TDA 1085 kost maar een paar tientjes ....

Wat wil je nu? een motor die 1400 tr/min draait of een die 14000 tr/min draait?

En 10A kan niet, die de wikkeldraad van die 400w motor kan dat niet aan.

Als je een triacregeling wilt gebruiken dan moet je die maar kopen.

edit: als je ook nog het tachosignaal wilt gebruiken op die regeling zul je eerst nog moeten uitpluizen of die tacho het gepaste spanning levert.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 22 januari 2020 23:36:11 (25%)

LDmicro user.

Je hoeft niet boos te worden ;) de motor krijgt een 1:10 vertraging dus regelbaar tussen laag toerental en zeg max 14000 is prima ....en volgens mij (daarom sprak ik over 10 A minimaal......) is als ik volgens jouw voorstel ga, en met gelijkstroom 30V ga werken en ik max torque uit de motor wil halen ...15 A x 30 V = 450 W nodig ? toch ? DAAROM zoek ik de oplossing in de triac op 220V AC .... mijn vraag is alleen wat is de aansluitwijze als de triac oplossing 2 uitgangen voor de motor heeft ...

Ben niet boos, verre van, ik wilde u aanporren om te schrijven wat je echt wilt.
Een wikkeling heeft veel meer weerstand (impedantie) op wisselspanning dan op gelijkspanning, mogelijks is 30Vdc al genoeg om evenveel torque te hebben als op 230Vac.

Schrijf de volgende keer dat je het toerental wilt regelen met een triac op 230V :p

Je mag de motor aansluiten zoals bij de DC oplossing (veldwikkeling en anker in serie), over de tacho spreek ik mij niet uit , daarvoor zul je de datasheet van die TDA1085 moeten lezen en eens aan uw tacho meten of dat goed komt.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 22 januari 2020 20:26:35 schreef Reembo:
ik heb er nu een lichte DC 30V aangehangen max I 1A ...maar dat is een dure oplossing als ik zeg 10 of 15 A nodig heb om de motor met volle kracht te laten draaien.

Kan prima met een lage DC spanning. Je zou de regeling hier van CO al toe kunnen passen.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

de TDA 1085 kost maar een paar tientjes ....

Waar denk je die nog los te kunnen kopen?

Oké, Mouser heeft ze nog zie ik nu.
https://nl.mouser.com/datasheet/2/308/tda1085c-d-1196218.pdf

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.