zaagmachine scheppach ts 4010 CI slaat vanzelf uit

Goede middag
Ik heb een probleem met mijn zaagmachine ( scheppach ts 4010 CI ).
Allereerst moet ik melden dat ik geen verstand heb van elektronica ( sorry)
Dus als je reageer, graag in Jip en Janneke taal alstublieft .
Het probleem is; Dat de machine na enkele minuten uit zich zelf uitslaat.
Een plots optredend probleem waar ik tot op heden geen last van heb gehad.
Het is een 3 fase ( krachtstroom ) machine.
Als de machine uitslaat en ik de groene startknop weer indrukt hou blijft hij lopen zolang ik hem ingedrukt hou. Maar slaat uit zodra ik deze loslaat.

Dacht aan vuil en daarmee weerstand en heb de machine geheel schoongemaakt.
Geen resultaat.
Aansluiting ( stopcontact) en blokje bij de schakelaars geopend en hoopte hier iets te kunnen zien wat duid op een defect ( iets doorgebrand of een losse draad ) wat niet het geval was.

De motor gedemonteerd omdat ik dacht dat die misschien vol stof zou zitten.
Deze was behoorlijk warm/heet nadat hij weer was uitgeslagen.
Maar er kan geen stof in de motor komen , omdat het een gesloten elektromotor is.

Dus tja wat nu ????

Word de motor te warm ??? en zit er een beveiliging op de machine die wanneer hij te warm word doet uitslaan ?
Alles ziet er nieuw en schoon uit.

Dus wat kan ik doen, repareren en of controleren ? Waar moet ik beginnen ?

Hopelijk krijg ik een voor mij begrijpelijke uitleg en of oplossing.

Alvast mijn dank daarvoor

Gr. Michel

Deze motoren hebben vaak een inwendige thermische beveiliging, die de motor uitschakelt bij te warm worden. Door de motor handmatig rond te draaien kun je controleren of lagers nog goed zijn. Moet soepel gaan zonder weerstand.
Verder zou je de wikkelingen op ohmse weerstand door kunnen meten of laten doen om zeker te weten of het aan de motor zelf ligt. De wikkelingen (meestal 3 st.) moeten allen dezelfde weerstandswaarde hebben. Zoniet dan is de motor stuk.

Hai hajostrato ,

Bedankt voor je antwoord. Motor ligt nu op de werkbank en draait zonder weerstand of geluid van de lagers. Dus daar al het niet aan liggen lijkt me.
Kan een elektricien zoiets meten of heb je daar speciaal meetapparatuur voor nodig ?

Gr. Michel

eigenlijk roept dit gelijk weer een vraag op ( ben een leek he )
Als er een wikkeling kapot is, word de motor dan automatische te heet ? En functioneert / draait de motor dan wel ?

Een driefasemotor heeft drie wikkelingen, elk met twee draden die in het aansluitkastje terecht komen. Deze wikkelingen kan je ohms doormeten, je meet dan hoe groot de weerstand per wikkeling is. Die weerstand hoort bij alle drie wikkelingen ongeveer gelijk te zijn. Heeft er één een lagere weerstand, dan zit er kortsluiting in die wikkeling.
Bijgaand schema geeft een beeld van wat je in het aansluitkastje kan tegenkomen om je te helpen de aansluitdraden van de wikkelingen te identificeren.
Het kan ook nog ergens een losse verbinding zijn, een driefasemotor loopt niet lekker op 2 fasen. Ik weet niet eens of de motor dan wel op gang komt...

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

of ligt er 1 fase van de voeding gewoon uit? het overname relais werkt dan niet omdat de besturing ook die fase gebruikt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Kan een elektricien zoiets meten of heb je daar speciaal meetapparatuur voor nodig ?

Een elektricien heeft normaal hiervoor de nodige meettoestellen :)
.

Dus als je reageer, graag in Jip en Janneke taal alstublieft

Heb je een multimeter? Kun je daar me omgaan?
Zoja dan kun je wel een aantal metingen uitvoeren...
... als we wat duidelijke foto's krijgen :)
Begin met stekker, aansluitklemmen van startstop en de motor
.
Start/Stop lijkt op een all-in-one ding waar je een rode 4 polige vrouwelijke CEE stekker moet inpluggen?
Vermoed dat je hier om te starten de contactor mechanisch induwt waarbij hulpcontact overneemt als thermiek gesloten is
Om te stoppen duw je rechtstreeks op de stopknop van de thermiek.
Stilvallen na paar minuten is dus meer dan waarschijnlijk thermische beveiliging

Heel blij met het meedenken.

Ga het weekend even verder zoeken en foto,s maken.

wat betreft die thermische beveiliging ;
Zit die in de motor ?
Wanneer gaat zoiets in werking ?
Zit dan het probleem dan in de motor ?

Neem aan als het probleem is opgelost die beveiliging ook weer zijn werk doet .? Of moet je de thermische beveiliging vervangen en is dan misschien het probleem opgelost ?

alvast bedankt

Michel

Plaats hier foto's van de geopende motor aansluit kast en van de schakelaar buiten en binnen kant. als je je woonplaats opgeeft kan iemand van de forum leden misschien helpen.
Als de motor aansluitkast open is, even ruiken of er geen verbrande
wikkeling in zit.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op woensdag 22 januari 2020 15:54:25 (20%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Update.

Hierbij de foto,s van al het elektronica gebeuren van de zaagmachine.

De motor is een gesloten geheel ( zou ik eventueel open kunnen maken, denk ik )

En als er iemand is die mij hier ter plaatse ( Rozenburg ) zou kunnen helpen, zou ik een gelukkig mens zijn. tegen vergoeding natuurlijk.

Gr. Michel

Anoniem

Tussen zwart/bruin, bruin/violet en violet/zwart hoort 3x380V te staan
Zo niet is er wat mis met je voeding of de aan/uit schakelaar

Zo ja meet je tussen blauw/zwart, blauw/bruin en blauw/violet
Daar hoort 3x220V te staan
Zo niet is er wat mis met je motor

Een te snel uitschakelende thermostaat zal wel niet want

Deze was behoorlijk warm/heet nadat hij weer was uitgeslagen.

Blijkbaar wordt het sterpunt en een fase gebruikt als 220V voeding voor je DC-injectie rem.
Er is geen thermische beveiliging aanwezig.
De motor temperatuur wordt bewaakt door een thermostaat.
Deze krijgt voeding van fase bruin en gaat via oranje naar de pcb

Als je meet weet dat je met 380V bezig bent en dat de ventilatorkap niet op de motor staat :(

Heb je de glaszekering op het printje al getest?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Gemeten tussen zwart/bruin bruin/violet en violet/zwart hierbij alleen tussen bruin zwart 380V meet ik violet tov blauw geeft dit 75v en zwart / bruin beide 230v. Zou dit betekenen dat de aansturing defect is?

Verder worden in de stekker zelf de aarde, nul , L1 en L3 gebruikt. Is dit gebruikelijk? Lijkt mij eerder dat violet (welke op de nul zit op dit moment) eigenlijk ook op een fase aangesloten hoort te zijn of horen er maar 2 fase te worden gebruikt?

Zou ongelijke spanning kunnen resulteren in een hete motor ? Want heb het idee dat hij uitslaat omdat hij te heet word. Of wat kan het anders zijn dat de motor veel te heet word.

meet eens wat de rode stop knop doet, die meet normaal 0 ohm door. als die vuil is kan de boel steeds uitvallen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 30 januari 2020 16:39:50 schreef Michel Peters:
Gemeten tussen zwart/bruin bruin/violet en violet/zwart hierbij alleen tussen bruin zwart 380V

Dit hoort 3x380V te zijn dus op zoek waarom dit niet zo is
.

Een plots optredend probleem waar ik tot op heden geen last van heb gehad.

Verder worden in de stekker zelf de aarde, nul , L1 en L3 gebruikt. Is dit gebruikelijk?

:X

niet moeilijk dan, ding loopt niet op 3F, dan raakt de motor oververhit of beveiliging komt in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 januari 2020 16:49:10 schreef Michel Peters:
Zou ongelijke spanning kunnen resulteren in een hete motor ? Want heb het idee dat hij uitslaat omdat hij te heet word. Of wat kan het anders zijn dat de motor veel te heet word.

Het antwoord is JA! De 3 phasen L1, L2 en L3 dienen elk met een spanning van 230V of 400V (afhankelijk van hoe je meet)met de motor verbonden te zijn. Zo niet dan zal de motor heet worden en door de beveiliging worden uitgeschakeld, anders gaat deze helemaal in rook op. Je zal dus moeten uitzoeken (meten?) waar en welke phase er niet is. De aan/uit (rood/groen) knop kan oorzaak zijn omdat deze altijd gebruikt wordt = slijtage.

"inmiddels genoeg om te weten dat alle 3 de phasen live zijn vanaf aansluitpunt (3x230v)Bij de aansluiting op de machine worden niet alle 3 deze phasen gebruikt. 2x zwart = 230V en Violet zit op de NUL aangesloten. Zou bijna denken dat violet op de 3e Phase aangeloten zou moeten zijn"

Ja je moet niet de nul aansluiten maar L1-L2-L3.
Heb je voorheen een ander aansluitsnoer gebruikt want je schrijft dat het euvel plots is opgetreden?
De twee dunne draadjes uit de motor zijn de thermische beveiliging ,die samen met het printje en de nulspanningspoel in de schakelaar voor de beveiliging van de machine zorgen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?