2A automaat plaatsen in kleine onderverdeler of toch 6A of zelfs meer?

Voor een bewoner in een appartementencomplex wordt een extra stroomvoorziening aangelegd naar zijn (persoonlijke) berging om zijn scootmobiel op te laden. Dit zal worden gedaan door een aftakking te maken in de gang van de bergingen vanuit een bestaande groep (16A) van het complex. Dit is een groep van de algemene voorzieningen (voornamelijk verlichting in de gangen, in de bergingen zelf hangen alleen 42V lampen).

Omdat het bestuur wil voorkomen dat de aansluiting misbruikt wordt voor andere doeleinden, is gekozen om de onderverdeler uit te gaan rusten met een kWh meter voor verrekening van de stroom en een automaat met een erg lage waarde.

De bewoner en zijn installateur vinden de voorgestelde 2A wel erg karig en opteren voor ten minste 6A. Het bestuur wil dit eigenlijk niet, want als er meer aanvragen van bewoners komen dan is de kans op overbelasting van de groep veel groter, bovendien schept het een precedent voor andere apparatuur dan een eenvoudige oplader.

* Is het redelijk om aan te nemen dat voor oplaadmogelijkheden een 2A automaat volstaat (of misschien zelfs nog lager?)

Als test heb ik twee automaten gekocht:

  • B-karakteristiek: ABB Installatieautomaat 1P+N, 4,5ka-6ka, B kar, 2a - 2CSS245101R0025
  • C-karakteristiek: Hager Installatieautomaat 1P+N 2 A C 4,5ka - MJN502

Ik heb beide getest met een 1000W fohn. Zowel de B als C slaan niet meteen af. De B gaat uiteindelijk na 36 seconden maar de C al na 25 seconden. Ik vind dat tijdsverschil tussen B en C best groot bij ~2x nominaal. Is dat logisch?

Zodra ik een stofzuiger probeer aan te schakelen (hoewel ingesteld op een lager vermogen dan zijn max 1800W), dan schakelt de B direct af, de C houdt het heel eventjes vol. Dit is naar verwachting.

* Zal voor de bewoner het best een C-automaat worden geplaatst om eventuele 'inrush current' van de oplader te kunnen opvangen, of toch beter de gebruikelijk B?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ga bij die lage waarden maar naar een C karakterestiek.
Als deze aansluiting apart gemeterd is en afzonderlijk doorberekend wordt dan zou ik een 6 ampere nemen.
Wordt het niet afzonderlijk (naar 1 bewoner) doorberekend, maar verdeeld over alle gebruikers dan zou ik een 2 A aansluiting maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

2A B lijkt ERG krap.

Dat die fohn (puur resistieve belasting) het doet geloof ik wel. Probeer eens een paar zwaardere schakelende voedingen. Een laptop oplader, of een echte fiets lader.
Die dingen kunnen behoorlijk knetteren als je ze insteekt, en een 2A B ligt er al uit als je er een keer streng naar kijkt.

Tidak Ada

Golden Member

Is 4A dan geen tussenoplossing? Of is dat geen courante waarde?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 24 januari 2020 10:36:41 (34%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Met tussen-meter zou ik voor 6A gaan. Dan weet je snel genoeg of hij misbruikt wordt (een wiet plantage in het boodschappen mandje van de scootmobiel :-) Vooral als ik de gene was die steeds er op uit moet om het ding weer aan te zetten.

Ik had eerst een 2A zekering automaat achter mijn scheidings-trafo. Maar dat is nu een 10A. Zo'n ding moet om gaan als er iets goed mis gaat, niet als ik met een stekker naar het test stopcontact wijs. En als het goed mis gaat springt die 10A ook wel om (hoop ik :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik ben het wel met m'n voorgangers eens, maar ze gaan voorbij aan wat je zei over het precedent scheppen. Met elektrische fietsen en scooters en dergelijke vinden meer mensen dit misschien wel handig als ze zien dat de buurman het ook heeft. Dan zit je straks met 10 bergingen op die ene groep, en dan wil je toch graag zo laag mogelijk afzekeren per afnemer.

Hoe dan ook een C nemen, er is geen enkele reden om B te doen. En wat Tidak Ada zegt: een 4A kan ook nog, dat is een gewoon verkrijgbare waarde.

If you want to succeed, double your failure rate.

bij ons op de kazerne werd een keuken verbouwd (2002) , alles werd vernieuwd , meterkast met +/- 30 zekeringen a 16A .
gelijk kwam er een magnetron voor reparatie , bleek toch in orde .
zelfde week , monteur voor zijn werk wilde boormachientje gebruiken maar helaas zekering om .

heb voor enkele wcd's een andere 16A geplaatst .

dacht dat in een opslagruimte toch wel een boormachientje gebruikt zou mogen worden

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
evelo

Golden Member

Als het bestuur navolging verwacht van andere bewoners, kan er dan niet 1 of 2 groepen van 16A bijgeplaatst worden in de kast van de algemene delen en dan een nieuwe kabel leggen naar wat stopcontacten.

En dan de kosten van de installatie en verbruik delen over alle bewoners die toegang hebben tot de berging. Dan zullen ze elkaar wel in het oog houden :)

Op 24 januari 2020 11:54:52 schreef Franssel:
dacht dat in een opslagruimte toch wel een boormachientje gebruikt zou mogen worden

Die ruimtes zijn oorspronkelijk bedoeld als alleen opslagruimte waar je je fiets of ongebruikt huisraad neerzet. Er zit dus meestal geen wcd in en alleen een lamp met tijdschakelaar.
Maar met de toename van elektrische fietsen en scootmobielen zal er steeds meer vraag komen naar oplaadmogelijkheden. De meest voor de hand liggende oplossing is volgens mij dat er bij nieuwbouw in elk appartement een groep komt met een kabel naar de bijbehorende berging. Is een investering, maar je bent dan in een keer af van toestanden met tussenmeters en illegale aftakkingen.

Jinny

Golden Member

Dat deed ik tien jaar terug al in een appartementen complex
Iedere fietsenschuur had zijn eigen kabeltje uit de groepenkast van de bewoner..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik haalde het al aan, tussen de regels door.
Waar je in zulk soort gevallen rekening mee moet houden is, dat als zon aansluiting algemeen gebruikt kan worden en iedereen in het complex er aan mee moet betalen, je vaak heel veel gez... krijg over een paar centen.
Zij die er geen gebruik van maken willen niet mee betalen.

Beter is dan ook een afzonderlijke aansluiting maken die bemetert is, en door de gebruiker betaald wordt naar afname van elektra.
Die aansluiting kan bv in een kastje met slot gemaakt worden zodat er maar 1 gebruik van kan maken.
Kan dat niet, en moet het uit de algemene pot, zorg dan dat de aansluiting zo laag mogelijk afgezekerd is.
2 Ampere is bijna 500 Watt, voldoende voor meerdere scootmobielopladers (3xwoordwaarde)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

afgelopen jaar al diverse complexen gezet van t werk uit, merendeel heeft voeding uit eigen flat in de schuur, maar dat heeft als nadeel weer dat je de kabels door de kasten van onderburen moet laten lopen. vaak gebruik je dan grondkabel, zodat aftakken minder makkelijk gaat. maar 1 complex had gewoon 4 algemene alamats voor alle schuurtjes, men had een wcd inde schuur zitten en mocht er ook een koelkast opzetten. nadeel was als er 1 gare aardlek triggerende koelkast stond, de rest ook ontdooid was, er zaten dan 8 schuurtjes op 1 groep.

een B2 A automaat is niks, de lader is geheid een smps voeding, die pikt dat niet, tript meteen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Paar zonnepaneeltjes met accu?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De aanleg wordt gedaan op kosten van de bewoner die de oplaadmogelijkheid wil (lees: wordt gefinancierd door gemeente i.v.m. WMO). De stroomkosten worden aan de VVE terugbetaald (in het geval van opladen van een scootmobiel is dat een paar euro per jaar, maar het gaat om het principe).

De onderverdeler komt op de muur in de gang zodat iedereen die verdeler kan zien en de meter kan aflezen. Hij is ook met een klepje te openen zodat de bewoner de automaat ook weer kan aanschakelen als het toch mis gaat. De WCD komt in de berging van de bewoner zelf dus niemand anders kan daar bij.

Voor incidenteel gebruik zijn er WCD's in de gangen (bijv voor schoonmaak) maar nu werd de oplader daarin gestoken om via een verlengsnoer in de berging te verdwijnen. Dan is de verbruiker uit het zicht en dat is dus niet de bedoeling.

Het zal een 2A C-automaat gaan worden. Overigens; is een alamat/extra aardlek aan te raden hiervoor? Naar ik mij kan herinneren zijn de groepen in de centrale verdeelkast helemaal niet voorzien van aardlek.

Sine

Moderator

Er moet een aardlek voor, een 2A alamat zal een uitdaging worden, een losse aardlek plus een automaatje is een betere optie.

als de algemene wcd's in die kelder ook al geen aardlek hebben hoeft het niet, immers takt men van die groep af. het wcd word enkel voor een lader gebruikt, in een afgesloten ruimte buiten de eigen woning.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een aardlek is niet verplicht, maar je aarding dient voldoende laag te zijn.
Maar dat moest hij al zijn voor de overige kontaktdozen etc.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een aardlekschakelaar zijn de kosten niet (EMAT Aardlekschakelaar 2P 40A 30mA is nog geen €30), dus dan wordt de onderverdeler:

* Aardlek
* 2A C-automaat
* kWh meter

Lijkt me voor de veiligheid van de gebruiker prima.

Als er werkelijk een 230V stopkontakt in die bergingen komt, ga er dan ook rustig maar vanuit dat her en der iemand er een diepvrieskastje ofzo plaatst. Dat is snel 100-200kWh per jaar....
0.5% van de bewoners gaat er een hobby-ruimte maken (elektrisch verwarmd?).
En dan nog de tuinders...

Advies:
Elke kelderbox een kwh-meter, aardlek en 2A/4A groep in een afgesloten kastje. Karakteristiek C voor de circuitbreaker. B gaat er veeel te snel uit.

Ik zou dan ook de algemene groep voor die kelderboxen in de centrale meterkast van het gebouw OOK een eigen kWh meter geven.
Dan kun je kijken of er toch illegaal wordt afgetapt.
Stel: hoofd-kWh meter 100kWh aan. Alle 10? kleine kWh-meters geven 25kWh aan. Afgetapt= 75kWh.

Er ist wieder da...

Ik zou het volgende doen
1 in de huidige groepenkast de wcd groepen van alamats voorzien
2 de wcd's in algemen ruimten afsluitbaar maken
3 de laad wcd voor de scootmobiel via de gewenste kast met kwh meter en 2,4, of 6A automaat naar de bergruimte brengen.

Uitleg, uitbreidingen van wcd's hebben als gevolg dat de installatie moet voldoen aan de nieuwe NEN, afgaande groepen voor algemeen gebruik moet dan van aardleks voorzien zijn. Houd in je achterhoofd dat een VVE aansprakelijk is voor ongevallen en dus ook elektra ongevallen. De VVE is hier nomaal voor verzekerd mits de installatie orrect is onderhouden en met de neiuwere eisen rekening gehouden wordt.

De wcd's in algemene ruimte beter afsluitbaar, bij mijn ouders stond er al iemand de Nissan leaf te laden. Het laden van elektro auto's is nog een uitdaging in appartementen. Op de buitenparkeerplaats van het appartementen complex is een laadpaal geplaatst welke max 2 x 16A kan laden. Deze is aangesloten op de algemene aansluiting 3x35A heir zit bv ook de lift en blokvermaningsketel gang verlichting ed op.
Nu heeft in de kelder iedere bewoner een eigen parkeerplaats, de eerste bewoner die een auto met "gratis" laadpaal kocht kwam bij de VVE dat deze even aangesloten moest worden . De VVE heeft ook na inwinnen advies besloten hier niet aan mee te werken. Als alle 40 bewoners dit gaan doen zou de algemene aansluiting 3x250A moeten worden (aangenomen dat er 40 x 16A geladen moet worden. Uitkomst is dat iedere bewoner zelf moet zorgen voor een aansluiting op de eigen MK 3x25A. Voor de bewoner kwam dit neer op ca 100 meter 5x6 mm2 aan te leggen via de leidingkoker en nog een meter of 60 door de kelder. De man laad nu buiten op aangezien het nogal aan de prijs was laadpunt,kabel,autmaat,installatiekosten.

Het is uiteindelijk geworden:

  • 16A B (?) alamat in de hoofdkast (die zat er al, ik dacht dat het een automaat was, maar het was een alamat)
  • stroom afgetakt van centraaldoos in de gang bij de bergingen
  • 2A C-karakteristiek automaat in onderverdelertje bij de berging van de bewoner
  • kWh meter om het stroomgebruik van de berging te monitoren
  • Het geheel zit in een Spelsberg AKE kastje

Het Spelsberg AKE kastje kan eenvoudig met een klepje open zodat bij overbelasting de bewoner zijn automaat kan herstellen. Tot nu toe is dat niet gebeurd, dus 2A is prima toereikend voor het opladen.

Dank voor de update!

Even voor de goede orde: Fietsopladers zijn doorgaans 2A aan de uitgang. Dus trekken die minder dan 1/5e daarvan uit de 220. Natuurlijk is er een beetje inrush en inefficientie, maar voor "laden fietsen" moet 2A ruimschoots voldoen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zit een Eastron (SMD120) kWh meter in die ook het huidige verbruik kan weergeven. Bij aangesloten oplader zie ik de meter 350W aangeven. Best fors dus voor een oplader, maar alsnog makkelijk onder de 2A. Het werkt in elk geval goed en ziet er netjes uit.

Misschien had de bewoner (ook) wat anders aangesloten hoor, maar dat maakt ons niet uit. Het verbruikt blijft binnen de perken, wordt bemeterd en verrekend (de gangen hebben nu LED verlichting dus er is wat capaciteit vrijgekomen, zie mijn andere topic hier ;)).

(er is wat overlengte te zien en vond hier in een topic dat 'krullen' niet meer mogen. Voor L en N kan ik me dat voorstellen (spoelwerking) maar geldt dat ook voor Pe?)

evelo

Golden Member

Wat is die buis boven het kastje?

Bij mijn weten is het een droge blusleiding.

Het pand is gasloos, ware het niet dat de warmte-koude-installatie voor het complex + de buurt zich wel ook elders onder het pand bevindt en deze met aardgas bijgestookt wordt. Ik denk echter niet dat dit de gasleiding daarvoor is.