Probleem met MiniWhip

Ben al meer dan 40 jaar radioamateur, maar toch heb ik nog een beginnersprobleem. Ik heb al meerdere soorten MiniWhip gebouwd, en tot nu toe werkten die redelijk goed. Tot nu toe, wanneer de laatste jaren de HF amateurbanden 80,40,20 en 10m zwak tot slecht te ontvangen zijn door de slechte condities. Bij vergelijk met WebSDR Twente zie ik daar op 80 en 40m wel activiteit, die ik op mijn MiniWhip (helemaal) niet meer zie. Testen met een Sony F-55 digitale Wereldontvanger leert mij dat het probleem zich daar ook stelt.
Mijn MiniWhip is aangesloten op de 75 Ohm coax op de zolder, en gaat naar beneden naar de splitter die de 12V voeding van het signaal scheid. Nu, zoals gezegd, zijn de 80,40 en 20m (en hoger) dood, buiten eens een enkel signaal. Onder de 160m band is er echter geen probleem met signalen. Ik ontvang perfect DCF77, en enkel NDB bakensignalen, alsook verschillende AM broadcast stations. Vermits ik op SDR Twente wel signaal zie op de 80 en 40m overdag, wou ik eens zien wat de oorzaak is bij mij van geen signaal. Nu heb ik ontdekt dat er wel signaal doorkomt naar mijn ontvanger, en ook de SDR ontvanger op PC, als ik beneden de massa van de coax ( VOOR de voeding naar de miniWhip) loskoppen, en daar aan de ontvangerkant, een aparte aard-draad verbind na de onderbreking van de coax aan de ontvangerkant. Ik had dit probleem ook al 20 jaar geleden, maar nooit kunnen oplossen (wist de oorzaak niet). Zonder de aarddraad is er ook al signaal, maar vrij zwak . Ook is er een handeffect, als ik de aarding aan de ontvanger aanraak. Ik dacht aan een mantelstroom-probleem, maar het lijkt toch niet helemaal hetzelfde.
Probleem is dat ik op zolder geen aarding ter beschikking heb, en aan de ontvangerkant (bij SDR op Laptop) ook een aarding niet echt mogelijk is. Tenzij telkens een voorlopige draad naar de radiator van de verwarming. Maar ik zoek een permanente oplossing door een wijziging aan de MiniWhip en/of voeding. Zou b.v. een HF scheidings trafo'tje kunnen werken, of een andere oplossing .

Een schema zou al kunnen helpen, maar nog beter jouw schema. Er zijn iets te veel variabelen bij het begrip MiniWhip.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

De buitenmantel van de coax onderbreken kan niet, deze moet doorlopen van de ontvanger tot aan de antenne.Hij dient als afscherming en vanaf de splitter tot de antenne als min voor de 12V. Ik vermoed een probleem met de DC splitter. Is deze niet omgekeerd aangesloten. Als je er 12V op zet moet je deze kunnen meten op de antenneuitgang en 0V op de ontvangeruitgang.Als je de splitter bekijkt is de kant waar een condensator aan de coax zit de ontvanger kant.

Welke MiniWhip speelt geen rol. Ik heb er wel een stuk of 5 verschillende. Het euvel is bij allen hetzelfde. De spanningen en connecties zijn zeker allemaal in orde. Maar het gaat o.a. over deze in de bijlage. Ik weet ondertussen ook al dat als ik mijn 12V voeding uit zet, de signalen goed BLIJVEN (met wel wat storing erbij)maar nog altijd met onderbroken afscherming,dus mijn 10m coax naar de MiniWhip gaat blijkbaar werken als een longwire. Ik dacht ook aan last hebben van mantelstromen, maar kan niet verklaren waarom als de coax niet onderbroken is, er op de amateurbanden zogoed als NIETS doorkomt, en op de andere (de meest commerciele), en ook op de NDB bakens is er geen probleem.

Ja, op zolder, maar net buiten het raam, met beperkt zicht op de horizon.

Ha on1bes,

Volgens mij zit je probleem in het feit dat je geen tegencapaciteit bij de antenne heb.
Het is immers een E-veld sensor zonder een vorm van aarde gaat het niet goed werken en je buitenmantel gaat als antenne werken maar pakt alleen storing en brom |:(
Kan je de signaalsterkte meten ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 22 januari 2020 00:23:56 schreef on1bes:
Probleem is dat ik op zolder geen aarding ter beschikking heb

De Mini Whip meet het potentiaalverschil door het elektrische veld tussen het "meetvlak" op de antenne zelf, en de omgeving (mast/aarde). Je moet de Mini Whip dus ergens aan koppelen om potentiaalverschil te kunnen krijgen en meten.

Je hoeft nog geen "aarding" op zonder te hebben, maar een tegenpool/tegenvlak zodat er een potentiaalverschil kan gecreëerd worden.

Ik zou hetvolgende proberen: Koop een rol kippegaas, spijker dat tegen de balken onder je dak, en "aard" je Mini Whip daaran.

Als je de mantel van je tranmissielijn afkoppelt, wordt het een gewone (magnetische) draadantenne die grondgolven oppikt, dus dat soort spookverschijnselen lijkt me nog niet te verwonderlijk.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 22 januari 2020 23:56:11 schreef electron920:
Het is immers een E-veld sensor

edit: net gezien wat electron920 typt. We hebben hetzelfde antwoord gegeven.

[Bericht gewijzigd door Bert_mc op donderdag 23 januari 2020 00:09:00 (66%)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Ja, mijn MiniWhip heeft geen extra tegengewicht. Ik dacht dat de massa van de print (heb ik dubbelzijdig met veel massa gemaakt), dat dat voldoende zou zijn. Maar eventuele storingen kunnen de antenne wel bereiken via de mantel. Grote mantelstroom spoelen zie ik niet zitten voor zo'n kleine MiniWhip, ik zoek een andere benadering (symetrische kabel gebruiken? een scheidings trafo ?) Voor een andere SDR antenne voor VHF/UHF gebruik ik een extra grondvlak van een metalen boekenrek.
@Elektron: wat bedoel je met signaalsterkte meten? Ik zie wel de sterkte van signalen en de ruisvloer op de SDR ontvanger.

Op 23 januari 2020 00:48:06 schreef on1bes:
Ja, mijn MiniWhip heeft geen extra tegengewicht. Ik dacht dat de massa van de print (heb ik dubbelzijdig met veel massa gemaakt), dat dat voldoende zou zijn.

Neen, verre van. Van een stuk printplaat onder je mini-whip krijg je niet genoeg potentiaalverschil, je veldlijnen liggen te kort bij mekaar. Laat me even googlen, ik heb daar ooit iets moois over gelezen. Zie:

https://www.pa3fwm.nl/technotes/tn07.html

Maar eventuele storingen kunnen de antenne wel bereiken via de mantel. Grote mantelstroom spoelen zie ik niet zitten voor zo'n kleine MiniWhip, ik zoek een andere benadering (symetrische kabel gebruiken? een scheidings trafo ?) Voor een andere SDR antenne voor VHF/UHF gebruik ik een extra grondvlak van een metalen boekenrek.

Je zoekt het op de verkeerde plaats, coax is niet het probleem hier. Je pikt het potentiaalverschil van het elektrische veld niet op. Kijk naar het diagram dat het gedrag van het elektrische veld illustreert.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Ik heb er al bijna een 10-tal gemaakt, en normaal ook met testen in de tuin op 6 tot 10 meter hoogte, en een grondvlak. Die werkten allemaal behoorlijk. Alleen heb ik op zolder er ook 1 staan, en die werkt wel, maar niet (goed meer) voor de amateurbanden 80,40,20m.Voor de rest signalen meer dan genoeg. Zelfs de zwakke NDB stations. Heb vandaag een 'virtuele' grond gemaakt van een aantal verbonden metalen legplanken, en een dikke draad naar de MiniWhip. Geeft echter geen verbetering in signaal.
Die technische nota's ken ik wel hoor, ik verwijs er zelfs naar op mijn website. Mijn enige bekommernis is, hoe krijg ik die signalen op een betere of alternatieve manier naar beneden naar de SDR ontvanger.
Ik denk b.v. met een symetrische lijn. Maar lintkabel of dergelijke is in de winkel niet meer te vinden.

Hubie

Special Member

Op 24 januari 2020 00:25:17 schreef on1bes:
Ik heb er al bijna een 10-tal gemaakt, en normaal ook met testen in de tuin op 6 tot 10 meter hoogte, en een grondvlak. Die werkten allemaal behoorlijk. Alleen heb ik op zolder er ook 1 staan, en die werkt wel, maar niet (goed meer) voor de amateurbanden 80,40,20m.Voor de rest signalen meer dan genoeg. Zelfs de zwakke NDB stations. Heb vandaag een 'virtuele' grond gemaakt van een aantal verbonden metalen legplanken, en een dikke draad naar de MiniWhip. Geeft echter geen verbetering in signaal.
Die technische nota's ken ik wel hoor, ik verwijs er zelfs naar op mijn website. Mijn enige bekommernis is, hoe krijg ik die signalen op een betere of alternatieve manier naar beneden naar de SDR ontvanger.
Ik denk b.v. met een symetrische lijn. Maar lintkabel of dergelijke is in de winkel niet meer te vinden.

Lintkabel is nog wel verkrijgbaar bij http://www.oppermann-electronic.de

Mss bij Radio Twenthe,Den Haag ook.

Op 24 januari 2020 00:25:17 schreef on1bes:...Die technische nota's ken ik wel hoor...

Ah ok.

Wel, ik zie niet in hoe een gebalanceerde transmissielijn iets gaat uitmaken.

Maar nogmaals, is het zo dat met Mini Whip 1 je de ganse HF band bestrijkt en met Mini Whip 2 enkel LF en VLF?

Suffering from wiseass oneliner blackout

@Bert: ik ga van het principe uit dat een symmetrische voedingslijn zoals ook toegepast in microfoon installaties (en ook bij amateurs hun ladderlijnen), dat storing die omhoog gaat, ook weer wordt teniet gedaan in de dalende lijn, omdat er een symmetrie is. Hetzelfde principe pasten wij op het werk ook toe in audiosystemen/kabels. Ik zal dan wel 2 trafo's nodig hebben voor de omzetting naar asymmetrische ingang en uitgang.
Mooi schema van je, dat ik toegepast heb bij een vriend die ontzettend veel storing had op zowat alles wat hij kon ontvangen. En dat hielp. Hij was dolgelukkig hiermee, want hij was ook al ten einde raad, en dacht dat het niet opgelost kon worden.
De miniwip's van mij zijn allen ongeveer hetzelfde, maar mijn exemplaar op zolder was een eerste proef exemplaar, en heeft altijd goed gewerkt, ook op de 80 en 20m, maar nu niet meer. Maar ik was wel een klein jaartje gestopt met SDR en MiniWhip.

Mijn exemplaren zijn een beetje verbeterd/aangepast met versterking in Klasse A, zoals ook Twente toepast, maar hier met een NPN transistor i.p.v. een pnp die moeilijker te vinden is.

Mijn exemplaren zijn een beetje verbeterd/aangepast met versterking in Klasse A, zoals ook Twente toepast, maar hier met een NPN transistor i.p.v. een pnp die moeilijker te vinden is.

Met het gebruik van een mini-whip antenne zal het storingsnivo er niet beter op worden en het gebruik van gebalanceerde transmissielijnen ook al niet.

Een raam of loop antenne presteerd hier vele malen beter, vooral een afgeschermde loop doet het goed op plaatsen waar het storingsnivo hoog is.

Een mini-whip antenne is nu eenmaal gevoelig voor het elektrische veld, een loop antenne is dat niet.
Voor de transmissielijn kan je het beste coaxkabel gebruiken en eventueel schuif je daar wat ferriet ringkernen overheen, dat is om de common mode noise tegen te gaan.

De mini-whip plaats je zover mogelijk van het huis af, daar waar de common mode noise op zijn laagst is, in de tuin of zo hoog mogelijk boven het dak.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

mijn exemplaar op zolder [...] heeft altijd goed gewerkt, ook op de 80 en 20m, maar nu niet meer.

Dan is er dus iets kapot of veranderd.

Zet eens een van je andere Miniwhips op die plaats?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Nee, er is niets kapot of veranderd. Ik heb er nu 3 mooi afgewerkt op een printplaat en in SMD componenten, zoals PA0NHC en mijn test-exemplaar met normale componenten.
Ook bij mijn testen in de tuin op 6m hoogte waren er geen amatuer stations te horen.
En ik heb ondertussen wel amateurs gevonden die CAT5 symmetrische kabel gebruiken, ook om storing te omzeilen. G3YSX en S52AB.
Ik ga dat nu verder uitwerken.
@ Martin V : als een magnetic loop beter presteert dan een MiniWhip (elektrische) antenne, dan spreekt dat de technische artikels wel tegen van de MiniWhip makers. Die zeggen nl het omgekeerde :
The pa0rdt-Mini-Whip ©, an active receiving antenna for 10 kHz to 20 MHz by Roelof Bakker PA0RDT of :
http://www.arimodena.it/tecnica/progetti/mini-whip/doc/article-pa0rdt-…

Op 25 januari 2020 00:50:10 schreef on1bes:
Nee, er is niets kapot of veranderd.

Nou, als jij met dezelfde opstelling verschil ziet, dan is er iets kapot of veranderd. Punt. Daar is geen speld tussen te krijgen. Misschien heb je meer storing dan voorheen. Een "ding" doet niet zomaar vandaag iets anders dan gisteren.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 25 januari 2020 13:43:27 (10%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

de technische artikels [...] van de MiniWhip makers.

Die berusten op echte proeven, en kloppen dus.

In het kort zegt hij dit: de muren schermen een magnetisch veld bijna niet af, maar een elektrisch veld wél. Ga je dus met de antenne naar buiten, dan maakt dat met een magnetische antenne niet veel uit, maar bij een elektrische antenne wordt de ontvangst veel beter. En in veel gevallen zal die dan beter kunnen worden dan met een magnetische antenne.

Wat nu jouw miniwhip betreft: intussen is het natuurlijk zo, dat de miniwhip van SDR Twente op een prima plek staat, hoog en met een magnifiek aardvlak eronder. Dat is thuis niet altijd na te doen.
En omdat de laatste jaren alle signalen op de lagere kortegolfbanden veel zwakker zijn, kun je ze thuis al kwijtgeraakt zijn, terwijl 'Twente' ze nog wel hoort.

Voor de langegolf omroep- en bakensignalen geldt die afname in sterkte niet, omdat dat grondgolfsignalen zijn die je ontvangt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het is mogelijk dat je in huis breedband stoorbronnen hebt die zeer steile pulsen geven welke de antenne telkens kortstondig oversturen. Dit kan ook gebeuren in een aangesloten breedbandontvanger zonder ingangsselectiviteit.

rob007

Yarr, Matey!

Hier is de ontvangst ook niet meer zoals vroeger HELAAS,
Hoop dat het met de jaren weer terug komt wel zo leuk!
MAAR on1bes waarvoor maak je voor de verandering dan ook niet eens zo’n LOOP?
In dat PDF stond er ook een beschreven:
http://www.arimodena.it/tecnica/progetti/mini-whip/doc/article-pa0rdt-…
die met twee keer de 2N5109
ik heb deze ook wel eens gemaakt en dat werkt ook :
https://www.pa1m.nl/simple-active-receive-loop/
het er ook mee zitten experimenteren met afstemC en de loop was regenboog flatkabel –
een loop naar het schema de andere windingen aan afstemC.
Best leuk om eens mee te knoeien!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Die 1k weerstand naar de gates van de BF998 is veel te groot. Vervang deze maar door een 33 Ohm. Geeft meer bandbreedte naar de hoge korte golf frequenties.