Keuring: mag de wasmachine en droogkast op 1 kring ? (BE)

Hallo allen,

Hier is mijn situatie:

Een ééngezinswoning waarvan de elektriciteit vandaag is afgekeurd (België)

Inbreuk: "Wasmachine en droogkast op dezelfde kring geplaatst"

De stopcontacten van de wasplaats hebben nu 1 automaat van 20A en kabel van 3x2,5mm². Ervoor staat uiteraard een differentieel schakelaar (=aardlekautomaat :)van 30mA.
Toch mag dit niet volgens de keurder.

Hij baseert zich hier niet op een regel uit het Arei, maar een bepaald "ministriëel besluit van 27 juli 1981, art 5".

Op het verslag staat geen code gespecifiëerd bij de inbreuk.

Persoonlijk zie ik hier het probleem niet waarom dit niet zo zou mogen ? Bij verlies gaat de aarlek eruit en bij overbelasting gaat de automaat er toch gewoon uit.
Dit is toch geen levens- of brandgevaarlijke sitautie ?
aardlek 30mA is er, evenals de juiste automaat met juiste draadsectie.

Nog vreemder is dat dit zogenaamde ministriëel besluit eigenlijk 6mm² specifiëert voor een wasmachine...

Wat is jullie mening hierover ?

is het huis van voor 1981? want dan gelden er andere regels mbt keuring..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gekke regels hebben jullie... Grappig dat jullie daar een keuring moeten doen.

Je hebt regels en praktijk. De praktijk haald de regels nog wel eens in. Ik heb was en droger op 1 groep zitten, zelfde WCD, op een 16 ampère automaat en een 30mA aardlek. Wasmachine is 2200W, droger is 800W, dus dat kan nooit mis gaan.

Grappige is wel dat de regels zullen zeggen dat het niet mag en dat mijn 800W warmtepomp droger een eigen groep moet.

Anoniem

Hij baseert zich hier niet op een regel uit het Arei, maar een bepaald "ministriëel besluit van 27 juli 1981, art 5".

...wordt de waarde van de toelaatbare stroom van een elektrische leiding bepaald overeenkomstig de regels van goed vakmanschap
.
Maar 1 leiding aanleggen voor wasmachine en droogkast is terecht geen goed vakmanschap.
Applaus voor de keurder :)
Nu nog een naam zoeken voor de installateur van 2010 >:)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Toen ik bouwde - en dat was na 1981 maar voor 2010 - moest een wasmachinekring 3x4 mm2 zijn, en enige afnemer m.a.w. een aparte kring. Maar er was geen verplichting om een aparte wasmachinekring te voorzien dus ik tekende alleen maar stopcontactkringen (20 amp automaat, max. 8 afnamepunten, 2,5 mm2) en ergens ging daar ook de wasmachine op. Probleemloos gekeurd.

Of dat relevant is voor het huidige verhaal durf ik niet te zeggen, bv. in mijn woning was (en is er nog steeds) geen sprake van een droogkast. Zeker is het een goed idee om het plan zo vaag mogelijk te houden, er is bij mijn weten nog steeds geen verplichting om aan te geven waarvoor bepaalde stopcontacten zouden moeten gaan dienen.

Ik vraag me zelfs of het niet "overcorrect" is om wasmachine en droogkast aan een 30 mA verliesstroomschakelaar te hangen; mij lijkt het al best ok als die achter de algemene 300 mA zitten.

@hierboven: wat zou er mis zijn met wasmachine en droogkast op dezelfde kring?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

6mm2? Dat mag 32 ampere doen. Wat voor waskasten verkopen ze daar in België? Meer dan 7000W modellen?

Maar zonder gekheid. Hoe werkt dat in België? Waarom moet je een keuring hebben van een bestaande situatie?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je moet geen keuring hebben van een bestaande installatie, dat heeft toch niemand gezegd? Wel moet er gekeurd worden bij iedere nieuwe indienststelling, dus bij nieuwbouw, of ook als de aansluiting veranderd wordt. Ik vind dat ook helemaal niet verkeerd, zeker niet in een landje van knutselaars en plantrekkers...

Ik denk dat de gemiddelde Belgische huisinstallatie veiliger en stabieler is dan het NL-gemiddelde; al dient het gezegd dat er ook daar niet echt om de haverklap rampen gebeuren tengevolge slechte electra.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ook bij verkoop moet je een keuring hebben.

Op 24 januari 2020 19:39:00 schreef Mrtn1988:
6mm2? Dat mag 32 ampere doen. Wat voor waskasten verkopen ze daar in België? Meer dan 7000W modellen?

Maar zonder gekheid. Hoe werkt dat in België? Waarom moet je een keuring hebben van een bestaande situatie?

Ga je naar UK daar is een wasmachine niet meer dan een motor. Geen verwarming. Wel aansluiting op warm en koud water. Zo is elk land wel even anders. Mijn broer heeft ook die mogelijkheid. Zijn woning is een ex woning van Engelse militairen.

In CH kan je dan weer niet wassen tijdens de middag. Elektriciteit is nodig voor de hotel keukens.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In NL moet je als installateur tegenwoordig voor de wasmachine en de droger een aparte aansluiting maken.
Ik dacht zo uit het hoofd dat elk apparaat met een aansluitwaarde > 2 kW een eigen groep moet hebben.
Maar als de bewoner daar zelf wat anders mee doet mag (in NL) geen reden tot afkeur zijn.
Dus de installateur heeft 2 afzonderlijke aansluitingen gemaakt in de bijkeuken, en de gebruiker zet zijn wasmachine en droger in de schuur.
Mag je niet afkeuren, ook als de gebruiker er nog een frietenpan en koffiezetter bijplaatst op dezelfde groep.

Of dat in B anders is betwijfel ik.
Dan ben je dus als installateur verantwoordelijk voor hetgeen de gebruiker na oplevering uitvoert. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 24 januari 2020 17:59:21 schreef kohen:
Hij baseert zich hier niet op een regel uit het Arei, maar een bepaald "ministriëel besluit van 27 juli 1981, art 5".

Dat is het AREI. Het AREI is immers een wettekst die onderhavig is aan verandering en wordt dus als dusdanig gepubliceerd, samen met wetten over terroristen.

Persoonlijk zie ik hier het probleem niet waarom dit niet zo zou mogen ? Bij verlies gaat de aarlek eruit en bij overbelasting gaat de automaat er toch gewoon uit.
Dit is toch geen levens- of brandgevaarlijke sitautie ?

Nee, maar de wet is nu eenmaal de wet.

vreemder is dat dit zogenaamde ministriëel besluit eigenlijk 6mm² specifiëert voor een wasmachine...?

Ja, ook dat staat nog in het AREI. Meeste keurders 'close an eye' hierover. Jij had pech dat je een muggenzifter had. Deze regel dateert nog uit de tijd toen een wasmachine en droogkast zoveel verbruikten als een 'kookfornuis'.

@Mrtn1998 Nederlanders vinden alles raar wat niet Hollands is.

een 20A groep met 6mm2 aangesloten, dat is gewoon raar. op een modern steekverbinding wcd kan geen 6mm2 worden aangesloten. die draaddikte is alleen met grote afstand te rechtvaarden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 januari 2020 20:50:02 schreef testman:
een 20A groep met 6mm2 aangesloten, dat is gewoon raar. op een modern steekverbinding wcd kan geen 6mm2 worden aangesloten. die draaddikte is alleen met grote afstand te rechtvaarden..

Dat is hoogstwaarschijnlijk de redenering hierachter. Niet de stroomsterkte op zich maar de opwarming van de draden door ee aanhoudende langdurige hoge belasting. Om die reden mag je ook afwijken van die 6mm2 als de wasmachinekring opbouw is... Afkoeling dus.

Anoniem

Zeker is het een goed idee om het plan zo vaag mogelijk te houden

Ik vind dat ook helemaal niet verkeerd, zeker niet in een landje van knutselaars en plantrekkers...

Er is een naam gevonden voor de installateur van 2010 >:)
.

Je moet geen keuring hebben van een bestaande installatie, dat heeft toch niemand gezegd?

https://www.vlaanderen.be/keuring-van-uw-elektrische-installatie-arei/… :X
.

wat zou er mis zijn met wasmachine en droogkast op dezelfde kring?

Theoretisch niks maar je dimensioneert op de grens en dat is geen goed vakmanschap
.
In de jaren 70 werd ons al aangeleerd om voor was- en droogkast een aparte kring aan te leggen.
Hier zelfs 10A ipv 16A op 1,52 en 16A ipv 20A op 2,52 en nog NOOIT eentje thermisch afgevallen...
... en een paar zekeringen meer zodat je niet onmiddelijk met een half huis zonder licht of stopcontacten zit als er eens een fout zou zijn :)

dat is leuk als je gaat bouwen en erover kunt denken voor de buis in t betondek gaat, maar voor een bestaand huis gelden die dingen niet, er zit minimaal aan leidingwerk in en je kunt amper groepen bijmaken, soms is aarde bijtrekken al een drama.

ken ook wel bouwen waar men 10km buis in een woonhuis heeft zitten, daar wilden ze meteen afdoende loze leidingen en reserve buizen hebben liggen, 3 lagen buis over elkaar heen gangbreed strak tegenelkaar aan gelegd.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 24 januari 2020 21:23:17 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kunt het hele probleem omzeilen met een keuzeschakelaar waarmee je óf de wasmachine óf de droogkast spanning geeft, maar niet tegelijk. In NL is dat een gangbare constructie.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In NL is dat een gangbare constructie.

Die is dan toch nog niet bij iedereen ingeburgerd, blijkbaar... en ik kan me zo'n omschakelaar ook niet voorstellen, hier in BE nog nooit in het wild aangetroffen :) maar het idee is zeker niet verkeerd.

Nogmaals, ik heb geen droogkast en ik wil er ook geen. Maar het lijkt me dat, als er al eentje in huis is, deze enkel wordt opgestart nadat de wasmachine is uitgedraaid, zodat beide normaliter niet tegelijk draaien. Het kan al eens anders zijn in een kinderrijk gezin, als het voltallige kroost stevig gesport heeft, of terugkomt van een week kamp met de jeugdbeweging of zoiets; maar dat is meestal toch in de zomer, en dan kan de was buiten aan de drooglijn.

Kortom, ik zie niet veel situaties waar droogkast en wasmachine tegelijk draaien, en als dat al problematisch wordt dan leert de gebruik(st)er daar wel mee om te gaan. Dus ik blijf erbij dat die best samen op een 20 amp kring kunnen, in de meeste situaties.

@BFBK: een wasmachine zoals door u beschreven in de UK, die warm water binnenkrijgt, en dus enkel wat motoren aan te drijven heeft, lijkt mij een perfect idee; ideaal om te combineren met een zonneboiler. Maar begreep ik niet dat dergelijke machines alhier peperduur zijn?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik zou een periodieke keuring wel goed vinden. Of een keuring voor de verzekering. Maar dan wel een logische keuring, dus echt gevaarlijke situaties.

Hier vond ik bijvoorbeeld flexdraad om een las gewikkeld, in de schuur. Dat snoer (1.5 of 0.75mm) hing vervolgens met spijkerclips tegen de muur en daar weer in een gammel doosje geknupt voor boven een werkbank. Dat is gevaarlijk.

Bij het stapsgewijs vervangen knoop ik nu wel oude kleuren aan nieuwe kleuren. Iets wat absoluut niet mag volgens menigeen, maar zeker niet brandgevaarlijk is. Sterker, een vakbekwaam monteur weet gewoon wat de oude kleuren zijn e nsnapt dus dat groen het zelfde als bruin is en rood het zelfde als blauw etc etc.

Op 24 januari 2020 21:33:35 schreef big_fat_mama:
[...]
Nogmaals, ik heb geen droogkast en ik wil er ook geen. Maar het lijkt me dat, als er al eentje in huis is, deze enkel wordt opgestart nadat de wasmachine is uitgedraaid, zodat beide normaliter niet tegelijk draaien.

Elke zaterdag, bij slecht weer gaan de wasjes er als een trein doorheen. De eerste was is al klaar bij het opstaan, die gaat hop de droger in. Tegelijk de tweede was enz. Allemaal gezellig op 1 groep. Wat ik al zei, een warmtepompdroger van 800W kan prima samen met een wasmachine van 2200W, met room to spare...

Op 24 januari 2020 21:33:35 schreef big_fat_mama:
@BFBK: een wasmachine zoals door u beschreven in de UK, die warm water binnenkrijgt, en dus enkel wat motoren aan te drijven heeft, lijkt mij een perfect idee; ideaal om te combineren met een zonneboiler. Maar begreep ik niet dat dergelijke machines alhier peperduur zijn?

Even gegoogled, valt best mee: https://www.wassen.nl/wasmachines/vergelijken/functie/warm-water-aansl…
Wel een goed idee, ga er eens over nadenken bij het renoveren van onze bijkeuken.

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op vrijdag 24 januari 2020 21:43:42 (18%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

valt best mee

Ja, inderdaad, als ik op die webstek even kijk. Het lijkt erop dat dat concept stilaan couranter wordt, en dus betaalbaarder. Dank voor de weblink!

[quote]met room to spare...[/quote] In het Nederlands: "met overschot" of "en dan kan er best nog iets bij" :) sorry, ik kon het niet laten, zeg het toch gewoon in onze eigen taal...

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 24 januari 2020 22:05:20 (36%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Ieder gezin zijn noden, gebruiken, ritmes, budget,...
Daarbij is de bewoner van vandaag ook niet die van gisteren of van morgen...

Op 24 januari 2020 21:35:47 schreef Mrtn1988:
Elke zaterdag, bij slecht weer gaan de wasjes er als een trein doorheen. De eerste was is al klaar bij het opstaan, die gaat hop de droger in. Tegelijk de tweede was...

Niet iedereen heeft een warmtepom-droger. De meeste niet gok ik zelfs. Als je een wasmachine en droger hebt van beide 2kW dan ga je toch nat. Daarom gebruik je hier in NL veel van die automatische contactdozen die de droger afschakelen als de wasmachine aan is (werd al even genoemd hierboven, maar ze zijn automatisch dus).

@Beetle: "Nederlanders vinden alles raar wat niet Hollands is." Hollanders weten nauwelijk dat er buiten die regio nog iets anders is :-) Nederland is gelukkig meer dan alleen Holland.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 25 januari 2020 12:42:28 (13%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 24 januari 2020 21:04:28 schreef New Beetle:
[...]Dat is hoogstwaarschijnlijk de redenering hierachter. Niet de stroomsterkte op zich maar de opwarming van de draden door ee aanhoudende langdurige hoge belasting. Om die reden mag je ook afwijken van die 6mm2 als de wasmachinekring opbouw is... Afkoeling dus.

Klopt.

Als aanvulling:

Afwijken naar een kleinere sectie (2,5#) voor de wasmachine mag ook als er een tweede groep voorzien is in dezelfde ruimte (of een reserve wacht buis aanwezig). Waarschijnlijk heeft topic starter maar 1 groep in de ruimte waar zijn wasmachine staat. Zet hier nog eens een friteuse bij en het is gans om zeep. Nu niet dat ik ga frieten bakken in de wasruimte...

Geef wasmachine en droogkast een eigen groep achter de 30mA en dan kan je alles uitvoeren in 2,5#, dit doet zowat elke vakbekwame elektricien in België.

AREI is hier nochtans duidelijk in en de geschoolde vakman zal dit door de band wel weten. Keurder zal zijn werk wel goed gedaan hebben. Spijtig dat je in 2010 zulke stoten nog moet tegen komen voor zo iets standaard.

De mensen moet je nu ook niet nodeloos de kosten in jagen maar waar trek je de grens als keurder?

Mvg

Robbe

buckfast_beekeeper

Golden Member

@BFM: hier draaien wasmachine en droogkast elke vrijdagavond gelijktijdig (nachttarief). Terwijl de wasmachine de 2de was doet is de droogkast met de vorige bezig. Elk zijn eigen WCD en zekering. Ook elk op een aparte kring. Bij allebei is er maar 1 stopcontact in de kring. Is toch al van 1979 zo gemaakt. Leidingen zijn maximaal 5m lang. Boiler is 3p 400V. Staat nochtans op 4mm² mocht er ooit een 230V moeten komen, dan kan dat. Kookvuur is 6mm² 400V en de oven is ook 4mm².

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, bravo, properkes gedaan.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 januari 2020 21:33:35 schreef big_fat_mama:
[...] Die is dan toch nog niet bij iedereen ingeburgerd, blijkbaar... en ik kan me zo'n omschakelaar ook niet voorstellen, hier in BE nog nooit in het wild aangetroffen :) maar het idee is zeker niet verkeerd.

Nogmaals, ik heb geen droogkast en ik wil er ook geen. Maar het lijkt me dat, als er al eentje in huis is, deze enkel wordt opgestart nadat de wasmachine is uitgedraaid, zodat beide normaliter niet tegelijk draaien. Het kan al eens anders zijn in een kinderrijk gezin, als het voltallige kroost stevig gesport heeft, of terugkomt van een week kamp met de jeugdbeweging of zoiets; maar dat is meestal toch in de zomer, en dan kan de was buiten aan de drooglijn.
[....]

Er zijn/waren hier in NL zelfs automatische omschakelaars, met, naar ik meen, prioriteit voor de wasmachine.

Geen droogkast is voorbehouden aan mensen met een tuin of groot balkon aan de achterzijde. Woont men op een appartementje dan wordt het een noodzaak.

Anderzijds hebben wij hier een oven die 3,5kW eet; de wasmachine, 2kW. Beiden op een eigen groep, maar helaas de hoofdzekering is echter maar 35A, dus eigenlijk net te klein. In de praktijk nog geen probleem gehad. Ja, we letten er wel op dat ze niet gelijktijdig draaien. Toch is er de kans dat het misgaat door miscommunicatie of een ogenblik van onbedachtzaamheid (Broodrooster, koffie zetter, waterkoker, airco....).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †