TNC-net vragen over PEN geleider.

hallo allemaal

ik heb wat vragen over de PEN geleider in een TN-C net.
mij is altijd gezegd dat je verplicht bent om een scheidingstransfo te gebruiken om zo je eigen NUL te maken zodat je niet de PEN belast. maar waarom is dit en klopt dit wel ? wat voor nadelen kan je hebben als je een hoge belasting op de PEN geleider hebt ?

mvdk

Golden Member

Kunt u iets specifieker zijn, en een voorbeeldsituatie beschrijven?
Ik kan er genoeg verzinnen, maar die zijn waarschijnlijk anders.

Op 24 januari 2020 14:52:54 schreef mvdk:
Kunt u iets specifieker zijn, en een voorbeeldsituatie beschrijven?
Ik kan er genoeg verzinnen, maar die zijn waarschijnlijk anders.

mij is altijd gezegd als ik een machine heb met een motor op 400V en een sturing (of een ander elektrisch component dat op 230V werkt) op 230V dat ik dan een scheidingstransfo van 400V/230V moet plaatsen om zo mijn eigen NUL te maken. omdat ik de PEN niet mag belasten. maar klopt dit wel en waarom mag ik de PEN niet belasten ?

PEN is een combinatie van veiligheidsaarde en nul. Er is alleen een voorwaarde verbonden aan de aderdoorsnede. Die moet minstens 10mm2 zijn (koper).

Op 24 januari 2020 15:51:59 schreef KlaasZ:
PEN is een combinatie van veiligheidsaarde en nul. Er is alleen een voorwaarde verbonden aan de aderdoorsnede. Die moet minstens 10mm2 zijn (koper).

Dus als ik zeg ma een start stop schakeling op 230v zou hebben om mijn 3f motor aan te sturen dan zou ik bij iedere relais op de A2 een nul van 10mm2 moeten aansluiten ? En als ik een scheidingstransfo zou zetten van 400v/230v dan zou ik aan de secundaire met een nul van 1,5 mm2 naar de A2 van de relais kunnen gaan ?
Klopt dit ?

mvdk

Golden Member

Met wat voor kabel is die machine aangesloten?
Lengte? Aderdikte? Vast/stekker?

Het plaatsen van een trafo bij machines is vooral bedoeld om te voldoen aan
de machine richtlijnen.Zeker als het gaat om vervaardigen van machines met het oog op verkoop.Er zijn nogal wat Europese richtlijnen die dan voldaan moeten zijn.(Risico analyse,,,etc.)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee dat klopt niet, en het klopt wel.

Een TN-C stelsel mag je maar onder bepaalde omstandigheden toepassen.
Grofweg alleen bij grotere installaties, zeer zeker NIET in woningbouw. Grofweg bij aderdiameters >10 qmm.

Alhoewel een TN-C stelsel dus (onder omstandigheden) wel toegepast mag worden, wordt het toch ontraden.
Nadeel is dat de aarde (is ook Nul) stroomvoerend mag zijn. Als er een stroom vloeit dan is er ook een spanningsverschil, en dat kan wel eens nadelig uitpakken.
Tevens zal een onderbreking in de gecombineerde leiding (aarde/nul) direkt(Levens)gevaarlijke situaties ontstaan.
Iets wat we eigenlijk niet willen, de norm is meestal dat er minimaal 2 fouten (defecten) moeten zijn voor dat er een gevaarlijke situatie kan ontstaan
Een aardlekschakelaar toepassen kan ook niet.

In 3 fase installaties MET nul kunnen bij een onderbroken nul vreemde zaken gebeuren, er kan dan tot max 400 Volt (in een 230/400V stelsel) tussen een fase en de losliggende nul ontstaan. Daardoor kan er apparatuur defekt geraken.
Een goede machinebouwer gebuikt geen Nul in zijn 3 fase besturing.
Heeft men toch 230V nodig, dan via een trafo van 400 naar 230V. Dan kan het probleem als voorgemeld niet ontstaan.

De NEN61439 welke voornamelijk gaat over schakel en besturingskasten verbied het toepassen van gecombineerde Nul en aarde.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 24 januari 2020 16:44:48 schreef Toeternietoe:

Een aardlekschakelaar toepassen kan ook niet.

Uit interesse:

Waarom zou je geen differentieel (ALS) kunnen toepassen? Mijn inziens kan je deze wel gebruiken ter beveiliging tegen rechtstreekse aanraking van één van de fasen.
Ook bij een TN stelsel is het sterpunt geaard (kant leverancier).

Grtn

Robbe

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 24 januari 2020 17:48:18 schreef Robbe de Smet:
[...]

Uit interesse:

Waarom zou je geen differentieel (ALS) kunnen toepassen? Mijn inziens kan je deze wel gebruiken ter beveiliging tegen rechtstreekse aanraking van één van de fasen.
Ook bij een TN stelsel is het sterpunt geaard (kant leverancier).

Bij rechtstreekse aanraking zou dat wel kunnen, maar denk dat je bij grotere installaties nooit een 30 mA aardlek hebt.
Van (of meer) 300 mA ga je dood.
En bij een aardsluiting wil je VOOR dat je ergens met je fikken ergens aankomt dat door een defect onder spanning staat de spanning er al af is, en niet als je een enorme opd#$%^&% krijg.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 24 januari 2020 16:14:04 schreef trips20:
Dus als ik zeg ma een start stop schakeling op 230v zou hebben om mijn 3f motor aan te sturen dan zou ik bij iedere relais op de A2 een nul van 10mm2 moeten aansluiten ?

Nee, die 10mm2 geldt alleen voor het deel van de bedrading die de gecombineerde functie aarde/nul heeft. Als je een aftakking maakt die alleen maar de functie van nul heeft mag die dunner zijn.

Op 24 januari 2020 20:27:20 schreef Toeternietoe:
[...]

Bij rechtstreekse aanraking zou dat wel kunnen, maar denk dat je bij grotere installaties nooit een 30 mA aardlek hebt.
Van (of meer) 300 mA ga je dood.

Hier heb je een punt. Over het gebruik va een 30mA neem ik aan dat je hierin meer ervaring hebt.

Ik wou gewoon even toelichten dat het eventueel mogelijk was om een differentieel toe te passen. Of dit effectief gebruikelijk is bij TN systemen weet ik niet (blijkbaar niet dus). Dit gezien bij een rechtstreekse fout tussen aarde en fase de automaat er onmiddellijk uit gaat.

Blijkbaar is bij een TN systeem het beveiligen tegen rechtstreekse aanraking van een fase niet van toepassing (dit los van de discussie of 30mA dodelijk is of niet). En dit wist ik niet.

Mvg

Als een PE-N installatie correct aangelegd is werkt elke aardlek van 10 mA tot 0,5A gewoon.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 januari 2020 09:31:38 schreef Robbe de Smet:
[...]

Hier heb je een punt. Over het gebruik va een 30mA neem ik aan dat je hierin meer ervaring hebt.

Ik wou gewoon even toelichten dat het eventueel mogelijk was om een differentieel toe te passen. Of dit effectief gebruikelijk is bij TN systemen weet ik niet (blijkbaar niet dus). Dit gezien bij een rechtstreekse fout tussen aarde en fase de automaat er onmiddellijk uit gaat.

Blijkbaar is bij een TN systeem het beveiligen tegen rechtstreekse aanraking van een fase niet van toepassing (dit los van de discussie of 30mA dodelijk is of niet). En dit wist ik niet.
Mvg

Je haalt nu 2 dingen door elkaar.
We hebben het in dit topic over een TN-C.. stelsel.
Daar heeft het toepassen van aardlekschakelaars geen zin.
Jij hebt het over TN, daar kun je heel goed een aardlekschakelaar toepassen. Bij TT ook.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 25 januari 2020 10:02:43 schreef Toeternietoe:
[...]

Je haalt nu 2 dingen door elkaar.
We hebben het in dit topic over een TN-C.. stelsel.

Ik heb het weldegelijk over TN systemen in al zijn facetten (TN-C, TN-S, TNC-S). Hierbij is theoretisch het gebruik van differentieel mogelijk, gezien het sterpunt aan aarde ligt (wat ik er van onthouden heb). Blijkbaar wordt het gebruik van diff's praktisch niet uitgevoerd bij TN-C, wat ik dus niet wist.

Mvg