Digitool DIGI420A multimeter geeft te lage waardes

Beste mensen ik heb een multimeter die te te lage voltage weergeeft. Bijvoorbeeld wat 9.00v moet zijn is 7.80 of wat 230v zou zijn is 193v
Of 1.60v geeft hij aan 1.33v.
Al met al meet hij niet correct. Kan iemand mij uitleggen waar dit aan kan liggen.
Ook geeft hij geen pieptoon meer als ik de meet pennen tegen mekaar aan houd. En ik heb al geprobeerd nieuwe batterijen maar blijft t zelfde doen

Oja.. en ik heb nog een multimeter die wel de juiste voltages meet. Maar dan weer niet reageerd als ik de pennen tegen elkaar aan houd

Ha Masterj,

Heb je nog een andere fuctie geprobeerd :? weerstandje meten of zo.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Is de batterij nog vol? Veel “goedkope” meters laten afwijkende waardes zien als de batterij leeg raakt. De indicator op het display brand dan vaak nog niet.

fred101

Golden Member

ik heb een multimeter die te te lage voltage weergeeft.

Oja.. en ik heb nog een multimeter die wel de juiste voltages meet. Maar dan weer niet reageerd als ik de pennen tegen elkaar aan houd

Als de batterij nog goed is wordt het tijd voor een echte multimeter ;-)

Hij kan defect zijn of een te ver lege batterij hebben. Dat laatste is zo getest, dat eerste is een beetje lastiger. Misschien als hij een keer te hard gevallen is een verschoven instel potje. Of lekke componenten van de ingang protectie (als hij dat heeft)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs