Audio condensator vervangen

Ik heb een oude super 8 projector met enkele gare elco's (45 jaar oud).

De motor startte soms wel maar meeatal niet, die dus vervangen voor een nieuwere grotere.

Maar audio komt wat nauwkeuriger volgens mij (geen ervaring).

Ik heb wel de juiste waarden (farads) maar niet voor alles dd juiste voltages (alles hoger).

Ook heb ik 1 elco niet, een 3.3 heb ik vooralsnog even een 4.7 voor gepakt.

Maakt het voltage niet uit zolang de capaciteit maar overeen komt?

Zo heb ik een 16v 10uF moeten vervangen voor een 50v 10uF.
Voltage ligt aanzienlijk hoger.

Alvast bedankt!

maartenbakker

Golden Member

Zo lang de aangelegde spanning niet structureel in de onderste of bovenste 10 a 20 % van de werkspanning van de elco komt, maakt de werkspanning in principe niet uit. Als er op die 16V elco normaalgesproken 5V of meer staat, is er niets aan de hand. In de praktijk komt het bij die kleintjes ook wel eens voor dat er 4V op een 63V elco staat. Ook geen wereldramp, moet je hem na 10 of 20 jaar misschien nog een keer vervangen. Een te hoge spanning is vaak schadelijker dan een te lage.

Een andere factor die het bruikbare werkspanningsbereik indirect begrenst, is de ESR, maar dat speelt in dit geval niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 24 januari 2020 21:22:25 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ze zijn gelijk of hoger dan origineel.

De aansturing voor de motor was bijv. 2200uF 25v en is vervangen voor een 3300uF 36v die ik nog had. Flink wat forser maar voor het motortje wat er in zit lijkt het mij geen kwaad te kunnen

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt! Ga ik ze maar eens solderen.

2200uF stuurt geen motor aan :)

Puur uit interesse, wat voor projector?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ter verduidelijking van mijn vraag, puur uit interesse, wat voor super 8 projector?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ik schreef het eerder uit mijn hoofd en zat er naast qua cijfers.

Er zaten op de motor stuurplaat (driver?) Een 470uF die alle capaciteit kwijt was en een 1000uF die nog wel zijn capaciteit had. ESR heb ik niet gemeten, heb alleen zo'n goedkoop ali onderdelen testertje en die zal ik straks eens pakken.

Beide zijn 50v. De 1000 heb ik vervangen door een 2200 63v en de 470 door een gelijke.

De motor startte soms niet en heb deze dus ook helemaal uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Deze zijn nog demontabel :) brons lagers gesmeerd met 10w40 motorolie.

Het is een Pallas 1200, op de achterkant staat LSP-510.
Gekocht voor 10 euro in de originele doos en ziet er bijna ongebruikt uit. Folie zie nog op de typeplaatjes/frontjes.

In totaal ga ik 15 elco's vervangen. De bedoeling is uiteindelijk een soepel draaiende machine om wat films (50 stuks) over te nemen met de DSLR. Daterend uit de jaren 60, 70 en 80, gemaakt door mijn opa.

Deze is aangedreven door tandwielen/wartels en 2 snaren in tegenstelling tot een andere welke een frictieplaat heeft waaevan altijd het rubber uitdroogde en geen grip meer had.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zaterdag 25 januari 2020 08:25:29 (10%)

Origineel, zonder gedane werkzaamheden.

Nu nog 13 condensatoren vervangen, optiek uit elkaar en schoonmaken, LED plaatsen, 2 tandwielen ontdoen van vet en opnieuw smeren en dan hopelijk klaar.

Je ziet de folie nog zitten bij het frontpaneel. Geen slijtage op de knoppen.

Dan een sweetspot vinden waarbij ik geen flicker heb op de camera, even aan de potmeter draaien.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zaterdag 25 januari 2020 09:32:51 (10%)