Velleman Vasmon 3

Er is iets raars aan de hand met de 2 converters die ik aan VGA's heb gehangen: ik heb helemaal geen beeld meer doordat blijkbaar de Vasmon3 reageert op de afstandsbediening van de mediabox Humax 5300!

Dat de converter überhaupt een IR-sensor aan boord heeft is nog tot-daar-aan-toe maar ik zou zeggen: er wordt niks gedaan met ID-bits...

Dus kan 't wel zijn dat 't ding kan reageren op een signaal van welke remote dan ook.

Er wordt nergens gerept over die IR; erger is dat ik totnogtoe op geen enkele manier verder kom. Alleen 't geluid is er nog wel. Maar nog niet eens het menu terwijl nog wel steeds de CVBS-ingang "actief" is (wel reactie van de ingangskeuze-knop).

Het lijkt erop dat de converter intern heeft geschakeld op een modus oid waaraan je dus geen barst hebt.

Heeft wie dan ook ervaring hiermee? En hopelijk een oplossing: Velleman reageert niet op mijn berichten en 't ding heeft geen resetknop...

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan
Anoniem

Ik roep maar wat...
Misschien eens 'blind' navigeren in het 'MainMenu' naar 'Display' en daar terug 'VGA' kiezen ???

Resetten naar fabrieksinstellingen, hier vindt je een manual

maartenbakker

Golden Member

Heb je door het ding te bekijken geconstateerd dat er een IR-sensor opzit of is het alleen een conclusie gebaseerd op het gedrag?

Daarmee bedoel ik niet dat je wel of geen gelijk hebt, maar probeer ik uit te vinden of je nog verder moet zoeken naar een eventuele foutoorzaak.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 25 januari 2020 13:23:14 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De vasmon 3 heeft inderdaad een infrarode sensor ingebouwd zitten hoewel er geen afstandbediening voor is. De mijne reageerde ook op een afstandbediening. Ding open gevezen door 4 vijzen onderaan en de ir sensor afgeplakt. Heb er sinds geen problemen meer mee gehad. De sensor zit aan de zwarte zijde waar de 6 knoppen zitten in het midden van die zijde.

Shiptronic

Overleden

CONVERSION LED on: Press and simultaneously to return to the factory preset values.

Bron (Handleiding): https://www.velleman.eu/downloads/3/vasmongbnlfresd.pdf

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Handig dat er in de "handleiding" niks wordt gezegd over die reset... Waarom moet dat nou in een andere PDF?

Ik heb nu wel weer beeld; notabene zijn de diverse instellingen, zoals helderheid en resolutie, niet veranderd!

Dus merci.

En ik weet wel waar die sensor zit maar afplakken met een EPROM-sticker helpt blijkbaar niet tegen IR. Dus ga ik maar een kleine ingreep uitvoeren (zonder verdoving).

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan

Het probleem is dat de volledige zwarte zijkant ir doorlaat.
Ik heb dit in tijde zo opgelost:

Met een beetje krimpkous rond de ir sensor. Goedkoop, snel en gemakkelijk.

Ach ja, een blinddoek i.p.v. eruit slopen. Goed idee.

...

Op mijn e-mailtje naar velleman.eu kreeg ik dit antwoord:

Op 27-01-2020 heeft Velleman Info<Info@velleman.eu> het volgende geschreven:
> Beste Johan
>
> Zie hieronder het antwoord van onze technische dienst:
>
> VASMON3 alvast niet denk ik, aangezien deze geen IR ontvanger heeft alsook geen Afstandsbediening.
>
> [cid:image002.jpg@01D5D500.7AAAFC40]
>
> Met vriendelijke groeten
>
> Velleman team

Daar bij Velleman zijn ze wel goed wakker, niet dan?

[Bericht gewijzigd door cancom op woensdag 29 januari 2020 06:48:57 (86%)

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan