scholtes thn5500

Heb een Scholtes THN 5500 kookplaat waar de hoofdrelais het al enkele keren liet afweten. Heb toen de contacten wat proper gemaakt en met heel fijn schuurpapier hersteld gekregen. Zoals te verwachten op korte tijd weer hetzelfde...

Type relais is "1296 C 95 301"
Heb zelf geen idee hoeveel ampere deze moet aankunnen.
Spoel is 230V, 2 enkelvoudge contacten op 230V

Origineel relais lijkt schandalig duur(zag iets van 120€)...

Ik heb enkele relais liggen, met socket, welke apart geinstalleerd kunnen worden, maar kunnen maar 10A aan. Zal mogelijk niet voldoende zijn?

Alvast bedankt,
Carlo

Heb je die goed gekregen?
Ik vraag me af wat de symptomen waren? Ik heb er ook zo een en die wil soms niet inschakelen, of wel maar valt weer uit na enkel seconde of zelfs minuten.
Vreemd genoeg gaat het soms wel goed, gedurende een week of zo.
Ik heb het idee dat bij een schok of klop op de plaat het euvel soms tijdelijk verhelpt.
Er zitten 2 lintkabels met connectoren op de PCB van de touchknoppen, mogelijks heb ik daar een slechte connecties.

Misschien weet 'ie na ruim 8 jaar niet meer zo goed hoe het in elkaar stak...

Vervangen DOOR.

Dag Kael, Boudie,

de wonderen zijn de wereld niet uit..

Ja, ik vond nog iets in m'n mailbox, aangezien ik dit destijds voor mijn vader opgelost had (was zijn kookplaat) :-)

Met kloppen kregen we het soms ook goed.
Ik had toen via kapaza een gelijkaardige relais gevonden.
Met contacten voor 16A (kunnen dus +3000W schakelen, meer moet dat niet zijn he)

De spanning voor de spoel weet ik niet meer juist, maar dat kan je meten.
(dacht dat dat 230V was)

De bevestiging was anders, maar het was wel gelukt om dit ergens vast te maken.

Effe "Google afbeeldingen" met "relais 230V 16A" :
https://benl.rs-online.com/web/p/non-latching-relays/2452396/

Dit kan misschien iets zijn als de maten en spoel-spanning wat kloppen?

Veel plezier!

zo zie je maar, 'je weet maar nooit', blijft verrassend dit forum....

Mijn Scholtes kookplaat bevat geen relais onder de kookplaat zelf. Daar zit enkel de touchbediening-pcb onder en de warmte elementen uiteraard. Er vertrekken dan 2 kabels naar een externe module waar inderdaad een relais hoorbaar in bij inschakelen.
Mijn vorige Scholtes kookplaat had wel alles onderaan gemonteerd en daar heb je dan warmte problemen mee, vandaar dat ze hier allicht met een 'split' beginnen werken zijn.
Maar die helpende 'klop' is toch vooral op het kookplaat gedeelte, de rest hangt binnen de keukenkast gevezen.
Ik vermoed toch eerder die lintkabel connecties als oorzaak, ik dacht dit eerder eens gelezen te hebben ergens, dat die onder invloed hitte 'hard' komen.