Schakelpunt TTL input PICje

Misschien heb ik het fout, maar als het goed is ziet een TTL input alles boven de 2,0V als een HIGH, en eronder als LOW... Toch?

Ik heb een input van een PIC16F877A die stug vol blijft houden dat mijn input hoog is, terwijl de input maar 1,8V is.
(interne pull-ups staan uit geprogrammeerd)

Zit via een voltage reference (TL431) met een pull-up weerstand aan de 5V. Zodra de voltage reference schakelt, trekt deze de input laag, en meet ik een spanning op de input van 1,83V. Zou dus ruim voldoende laag moeten zijn voor de input om deze als LOW te zien, maar dat doet is dus niet.

Iemand een idee ?

In the beginning there was nothing, but even that exploded
Arco

Special Member

Bij > 2v hoog, bij < 0.8v laag. Daartussen is alles mogelijk... ;)
Zeer aannemelijk dat 1.8v als hoog gezien wordt...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 25 januari 2020 15:43:22 (28%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Ken je project niet maar... euh... waarom geen adc of comparator? ;)

benleentje

Golden Member

Je hebt verschil tussen TTL (transtor to transistor logic) en CMOS wat bestaat uit FET's. Bovendien zitten er altijd tussen Low en High een tussengebied waar je beter niet kan komen zoals Arco al terecht heeft opgemerkt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 25 januari 2020 13:59:20 schreef SkalTura:
Misschien heb ik het fout, maar als het goed is ziet een TTL input alles boven de 2,0V als een HIGH, en eronder als LOW... Toch?

Boven iets van 2.0V wordt gegarandeerd als "high" gezien. Maar de garantie voor het zien als low zit VEEL lager. In de praktijk zal het schakelpunt wel ongeveer halverwege de garantie-niveaus liggen.

Het grafiekje van aart moet je lezen als: boven de bovenste streep wordt gegarandeerd als "hoog" gezien, Onder de onderste lijn gegarandeerd als "laag" en de middelste lijn geeft aan waar ie meestal zal omschakelen. Maar geen garanties anders dan dan het omschakelen ergens tussen de andere twee lijnen zal gebeuren.

uit de grafiek kan je aflezen dat je een omschakelpunt van boven de 1.8V niet kan verwachten. Meestal maximaal 1.3V, maar mogelijk bij sommige chips wel eens 1.5V.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 25 januari 2020 22:02:25 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 januari 2020 14:45:06 schreef anoniem015:
Ken je project niet maar... euh... waarom geen adc of comparator? ;)

Is een toevoeging op een bestaand project, en de persoon waar het van is heeft niet veel andere opties over.

Zal hem vragen of ik een complete re-design mag doen, lijkt me makkelijker dan hier een oplossing voor vinden.

[Bericht gewijzigd door SkalTura op zondag 26 januari 2020 07:53:22 (17%)

In the beginning there was nothing, but even that exploded
Arco

Special Member

Voor digitale signalen kun je iedere digitale pin gebruiken, mits je je aan de voorgeschreven levels houdt:

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 26 januari 2020 10:39:05 (80%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb inmiddels al een andere oplossing gevonden met de bestaande hardware, alleen even 2 draadbrugjes leggen om 2 inputs te wisselen...
Heb het nu aan een analoge input hangen.

[Bericht gewijzigd door SkalTura op vrijdag 7 februari 2020 07:56:32 (17%)

In the beginning there was nothing, but even that exploded