KlikAanKlikUit AWMT-230 schakelen zonder lamp

Ik ben absoluut geen elektronica-kenner dus onderstaand probleem kan ik niet alleen oplossen. Waarschijnlijk is het voor de doorgewinterde forumbewoner een eitje, vandaar dat ik er een post aan waag.

In mijn nieuw gebouwde vliering heb ik een set 230V LED spots ingebouwd. Nu wil ik deze graag schakelen met een bestaande hotelschakeling, alleen zit het bestaande lichtpunt van deze hotelschakeling in de wand en is nogal een stuk verwijderd van het plafond. In het beton frezen zie ik niet zitten en een plakgoot vind ik niet mooi.

Daarom heb ik gekozen voor een draadloze oplossing van KlikAanKlikUit, in de vorm van een AWMT-230 als zender en ACM-1000 als ontvanger. Zie onderstaand schema (druk- en zetfouten voorbehouden: ik blijf een noob) voor de schakeling van de zender:

De schakeling van de ontvanger is niet onderwerp van de vraag, maar als het gewenst is kan ik hier ook een schema van maken.

De schakeling werkt prima, zo lang LAMP1 in de schakeling zit. Ik had me niet genoeg ingelezen en had gedacht dat ik de AWMT-230 als vervanging van LAMP1 kon inzetten, maar blijkbaar werkt de AWMT-230 alleen als er een bestaande lamp geschakeld is. Nu raad je het waarschijnlijk al: die lamp moet weg.

Nu is mijn vraag: kan ik de lamp vervangen voor een weerstand en die netjes wegwerken in de inbouwdoos in de muur? Welke weerstand moet ik hebben? Moet ik rekening houden met warmteproductie? Zijn er andere pitfalls waar ik rekening mee moet houden?

Arco

Special Member

Ik begrijp het niet. De AWMT-230 is een zender, waarom zou je die in serie met een lamp zetten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 januari 2020 11:46:00 schreef Arco:
Ik begrijp het niet. De AWMT-230 is een zender, waarom zou je die in serie met een lamp zetten?

Ik heb het ook niet bedacht, maar zo hoort hij te worden aangesloten. Ik ben niet bekend met de terminologie maar ik vermoed dat de zender reageert op het ‘schakelmoment’ en niet op de aan/afwezigheid van spanning.

Lijkt me een lastige constructie worden. Normaal zitten de 2 schakelaars bij een hotelschakeling een heel eind uit elkaar. De een onder aan de trap, en de ander boven op de overloop, zoiets. Ertussen alleen de 2 schakeldraden en een fase of nul. Al je nu die extra schakelaar erover wilt zetten moet er dus een extra draad naar de andere kant....

PS, de zender zit natuurlijk niet in de muur, die hou je in je hand. De ontvanger zou aangesloten zitten zoals je tekent.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 25 januari 2020 13:04:20 (16%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Volgens de handleiding sluit je deze zender op de verlichtingsschakelaar aan. Wanneer je nu het licht inschakelt kun je met deze zender nog twee andere lampen "draadloos" mee laten schakelen.

Arco

Special Member

Ah, het wordt wat duidelijker nu... ;)
Bij die schakelaar staat geen minimumbelasting, dus dat wordt uitproberen. (zonder lamp doet 'ie uiteraard niks, omdat hij geen spanning meer krijgt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 januari 2020 13:02:25 schreef flipflop:
Lijkt me een lastige constructie worden. Normaal zitten de 2 schakelaars bij een hotelschakeling een heel eind uit elkaar. De een onder aan de trap, en de ander boven op de overloop, zoiets. Ertussen alleen de 2 schakeldraden en een fase of nul. Al je nu die extra schakelaar erover wilt zetten moet er dus een extra draad naar de andere kant....

PS, de zender zit natuurlijk niet in de muur, die hou je in je hand. De ontvanger zou aangesloten zitten zoals je tekent.

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar de schakeling met een enkele schakelaar zou precies hetzelfde zijn. De fasedraad hoeft niet perse dezelfde te zijn als die in de schakelaar gaat: ik gebruik nu de fasedraad van een naast de bovenste schakelaar gelegen WCD. De schakeldraad die uit diezelfde bovenste schakelaar komt gaat ook in de AWMT-230.

Op 25 januari 2020 13:16:34 schreef Arco:
Ah, het wordt wat duidelijker nu... ;)
Bij die schakelaar staat geen minimumbelasting, dus dat wordt uitproberen. (zonder lamp doet 'ie uiteraard niks, omdat hij geen spanning meer krijgt)

Heb je suggesties met welke componenten ik dit kan uitproberen? Als het om berekeningen met 230V gaat wil ik liever niet op mijn eigen beperkte ervaring afgaan ;)

sorry meneer jscheppers sommige lezen slechts zonder te lezen hahaha.
een weerstand in een doos lijkt me te warm worden .

ik verwacht toch dat de zender niet op schakelmoment werkt omdat het in of uitschakel moment andersom gezien kan worden .

bij spannings controle met lamp is het spanning of nul
bij spannings controle zonder lamp kan toch spanning gemeten worden door inductie op de open draad

wordt toch met een weerstandje van +/- 5W experimenteren en koelplaatje (spanningsloos)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Als je nu beide schakelaars vervangt door KaKu schakelaars?
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/zenders/wandschakelaars/aws…

of deze achter de schakelaar
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/zenders/inbouwzenders/awmt-…

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zondag 26 januari 2020 00:16:38 (29%)

zit sinds 2009 in de PV.

Vervang SW1 door een KaKu ACM-1000 ontvanger, verbind SW2 door, plak op 2 (of meer) logische plaatsen een KaKu AWST-8800 zender en je bent klaar. Een aantal jaren geleden op deze manier een trappenhuisschakeling vervangen voor 4 verdiepingen vervangen en dat werkt prima.

Edit: ik lees nu dat de lampen en ontvanger al geplaatst zijn en da alleen de werking van de AWMT-230 een probleem is. Dat die het niet doet zonder lamp is logisch: hij krijgt geen voeding. Kortom: je hoeft alleen de AWST-8800 zenders te plaatsen om je probleem op te lossen. De AWMT heb je niet nodig. De bestaande schakelaars SW1 en SW2 komen te vervallen.

[Bericht gewijzigd door Hans60 op zondag 26 januari 2020 01:01:14 (40%)

Op 26 januari 2020 00:54:37 schreef Hans60:
Vervang SW1 door een KaKu ACM-1000 ontvanger, verbind SW2 door, plak op 2 (of meer) logische plaatsen een KaKu AWST-8800 zender en je bent klaar. Een aantal jaren geleden op deze manier een trappenhuisschakeling vervangen voor 4 verdiepingen vervangen en dat werkt prima.

Edit: ik lees nu dat de lampen en ontvanger al geplaatst zijn en da alleen de werking van de AWMT-230 een probleem is. Dat die het niet doet zonder lamp is logisch: hij krijgt geen voeding. Kortom: je hoeft alleen de AWST-8800 zenders te plaatsen om je probleem op te lossen. De AWMT heb je niet nodig. De bestaande schakelaars SW1 en SW2 komen te vervallen.

Bedankt voor je uitgebreide advies! Ik heb dit ook overwogen, alleen komen de schakelaars van KaKu in een specifiek design en dat matcht totaal niet met het schakelmateriaal wat nu in ons huis zit.

Ik had verwacht dat de AWMT-230 zou werken als een soort relais: zet spanning op het component dmv een fase- en een schakeldraad, waardoor een ander circuit wordt gesloten en een signaal wordt verstuurd. Het wegvallen van spanning is ook een event, waarbij een signaal wordt verstuurd dmv een batterij in het component. Misschien naïef, maar dan heb je geen lamp nodig.

Op 25 januari 2020 13:43:11 schreef andre1973:
Als je nu beide schakelaars vervangt door KaKu schakelaars?
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/zenders/wandschakelaars/aws…

of deze achter de schakelaar
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/zenders/inbouwzenders/awmt-…

Zie mijn reactie hierboven over het vervangen van de schakelaars.

Het plaatsen van de AWMT-003 zenders heb ik ook overwogen, alleen doet dit afbreuk aan mijn hotelschakeling. Dit vind ik ook een niet-wenselijke oplossing.

Op 25 januari 2020 13:25:29 schreef Franssel:
sorry meneer jscheppers sommige lezen slechts zonder te lezen hahaha.
een weerstand in een doos lijkt me te warm worden .

ik verwacht toch dat de zender niet op schakelmoment werkt omdat het in of uitschakel moment andersom gezien kan worden .

bij spannings controle met lamp is het spanning of nul
bij spannings controle zonder lamp kan toch spanning gemeten worden door inductie op de open draad

wordt toch met een weerstandje van +/- 5W experimenteren en koelplaatje (spanningsloos)

Heb je misschien een link naar een weerstand die hiervoor geschikt is?

Op 26 januari 2020 07:29:27 schreef jscheppers:
[...]

Zie mijn reactie hierboven over het vervangen van de schakelaars.

Het plaatsen van de AWMT-003 zenders heb ik ook overwogen, alleen doet dit afbreuk aan mijn hotelschakeling. Dit vind ik ook een niet-wenselijke oplossing.

Waarom doet dit afbreuk aan de hotelschakeling? volgens mij is elke keer dat je schakelt dat dan de toestand van de ontvanger geinverteerd word, de KaKu is immers bedacht om door meerdere zenders te worden geschakeld.

zit sinds 2009 in de PV.
Arco

Special Member

Je zou een condensator van 100nF (X2, 275v~) i.p.v. de lamp kunnen proberen. Geeft ongeveer 7mA. (hogere waarde is hogere stroom)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

of een weerstand 470K ohm (op 230v +/- 30 graden celcius) (getest).

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 26 januari 2020 13:51:15 schreef andre1973:
[...]

Waarom doet dit afbreuk aan de hotelschakeling? volgens mij is elke keer dat je schakelt dat dan de toestand van de ontvanger geinverteerd word, de KaKu is immers bedacht om door meerdere zenders te worden geschakeld.

Een medewerker van KaKu heeft me uitgelegd dat het niet zo werkt. Als ik met S1 de lampen aan zet (S2 staat ook uit) en ik wil met S2 de lampen uitzetten, dan moet ik eerst S2 aanzetten en dan weer uit om de lampen uit te schakelen. Ik heb dat niet zelf getest maar ik geloof de beste man op z’n woord.

Dat is NIET hoe een hotelschakeling werkt. Dat kun je ook zien in je eigen schema. Het leuke is dat er geen "aan" of "uit" stand van beide schakelaars is. Of het aan of uit is bij S1, hangt af van de stand van S2. Als je S2 omschakelt, wordt bij S1 de aan/uit stand andersom.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Op 26 januari 2020 15:07:32 schreef Franssel:
of een weerstand 470K ohm (op 230v +/- 30 graden celcius) (getest).

Die 470k is wel heel magertjes, dan krijgt 't ding maar 490uA...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 januari 2020 15:35:43 schreef jscheppers:
[...]

Een medewerker van KaKu heeft me uitgelegd dat het niet zo werkt. Als ik met S1 de lampen aan zet (S2 staat ook uit) en ik wil met S2 de lampen uitzetten, dan moet ik eerst S2 aanzetten en dan weer uit om de lampen uit te schakelen. Ik heb dat niet zelf getest maar ik geloof de beste man op z’n woord.

Als je een AWMT-003 neemt en die aansluit zoals je de AWMT-230 aangesloten hebt is dit niet het geval. Je dient alleen de schakelaars volledig spanningsvrij te maken, de V1 in jouw plaatje moet dus los. Op het moment dat je één van de schakelaars omzet wordt de kring gesloten en verstuurt de AWMT-003 een 'aan' commando, als je vervolgens een willekeurige schakelaar omzet wordt de kring verbroken en stuurt de AWMT-003 een 'uit' signaal. Dit is toch wat je wilt?

[Bericht gewijzigd door Hans60 op zondag 26 januari 2020 17:14:34 (35%)

Op 26 januari 2020 16:37:55 schreef Arco:
[...]
Die 470k is wel heel magertjes, dan krijgt 't ding maar 490uA...

wat zegt dan die stroom , gaat niet door de door de zender , de spanning wordt wel 0 of 230
dat ding heeft een eigen voeding dmv een batterijtje en hoeft alleen maar signaal te detecteren .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 26 januari 2020 16:15:07 schreef flipflop:
Dat is NIET hoe een hotelschakeling werkt. Dat kun je ook zien in je eigen schema. Het leuke is dat er geen "aan" of "uit" stand van beide schakelaars is. Of het aan of uit is bij S1, hangt af van de stand van S2. Als je S2 omschakelt, wordt bij S1 de aan/uit stand andersom.

Ik doelde op het geval waarin S1 en S2 worden vervangen door KaKu schakelaars. Nu werkt m’n hotelschakeling prima.

Op 26 januari 2020 16:47:25 schreef Hans60:
[...]

Als je een AWMT-003 neemt en die aansluit zoals je de AWMT-230 aangesloten hebt is dit niet het geval. Je dient alleen de schakelaars volledig spanningsvrij te maken, de V1 in jouw plaatje moet dus los. Op het moment dat je één van de schakelaars omzet wordt de kring gesloten en verstuurt de AWMT-003 een 'aan' commando, als je vervolgens een willekeurige schakelaar omzet wordt de kring verbroken en stuurt de AWMT-003 een 'uit' signaal. Dit is toch wat je wilt?

Dat is wat ik wil, alleen zou de draad tussen V1 en P1 dan een schakeldraad (iig spanningsloos) moeten zijn, en die draad ligt er niet.

Op 26 januari 2020 19:29:59 schreef Franssel:
[...]
wat zegt dan die stroom , gaat niet door de door de zender , de spanning wordt wel 0 of 230
dat ding heeft een eigen voeding dmv een batterijtje en hoeft alleen maar signaal te detecteren .

Wat is wijsheid: een condensator of een weerstand? In ieder geval qua warmteproductie en veiligheid, maar ook qua levensduur?

Je hebt het nu aangesloten zoals in het plaatje?

GEEN condensator. Deze geeft iedere keer bij inschakelen een enorme klap aan de schakeling. Die kan daar mogelijk niet tegen en gaat dan roken. Daar waar het rookt loopt teveel stroom.