Kabeldikte aansluitkabel motor ster driehoek aanloop

Een 15kw motor wordt opgestart in ster driehoek. Zekering = 32A.
32A betekent dus 6mm².
Mag ik 2.5mm² gebruiken voor de kabel naar de motor? Het maximum is toch 0.58xInom.

Op 26 januari 2020 11:42:12 schreef beemer1:
Een 15kw motor wordt opgestart in ster driehoek. Zekering = 32A.
32A betekent dus 6mm².
Mag ik 2.5mm² gebruiken voor de kabel naar de motor? Het maximum is toch 0.58xInom.

Wat is de nominale motorstroom in driehoek?

GJ_

Moderator

Op 26 januari 2020 11:58:30 schreef herbert116:
[...]
Wat is de nominale motorstroom in driehoek?

Die is verdeeld over twee kabels. Dus inderdaad 0,58x Inom per kabel

Op 26 januari 2020 11:42:12 schreef beemer1:
Mag ik 2.5mm² gebruiken voor de kabel naar de motor? Het maximum is toch 0.58xInom.

Meestal niet. De stroom is namelijk niet van belang voor de kabeldikte. Jij hebt voor die motorgroep waarschijnlijk één zekeringgroep van 32A zitten. Dat is de kabelbeveiliging.

Op 26 januari 2020 11:42:12 schreef beemer1:
Een 15kw motor wordt opgestart in ster driehoek. Zekering = 32A.
32A betekent dus 6mm².
Mag ik 2.5mm² gebruiken voor de kabel naar de motor? Het maximum is toch 0.58xInom.

Voor kabeldiameters zijn er diverse dingen waar je rekening mee moet houden. Door daar allemaal rekening mee te houden zijn er "makkelijkere" richtlijnen ontstaan die dan handiger in het gebruik zijn. Als je een "regeltje" van zo'n richtlijn wil overtreden dan moet je naar de onderliggende redenen gaan kijken of het nog steeds goed is.

Enerzijds is er: "wordt de kabel niet te warm van de stroom die er gaat lopen?". Ik kan uitrekenen hoeveel warmte een kabel gaat maken (soortelijke geleiding, wet van ohm). Hoeveel warmte een kabel kwijt kan met een bepaald temperatuurverschil met de omgeving kan ik niet uitrekenen. Ik ga er daarom maar van uit dat voor 2.5mm^2 een limiet geldt van 16A (in NL).

Daarnaast is er: "Vliegt de stop er wel (direct!) uit als je kortsluiting maakt aan het eind van de kabel?". Dat is afhankelijk van je kabellengte. Die geef je niet, ik kan geen antwoord uitrekenen op je vraag.

En als laatste is er: "Is de spanningsval over de kabel nog acceptabel voor de belasting?". Bij 230/400V en kabels binnen gebouwen is dat meestal geen issue. Bij 12V of 5V toepassingen eerder wel. Ook als je kilometers kabel gaat leggen naar een afgelegen huisje o.i.d. gaat het meespelen.

Daarnaast: een 15kW motor heeft minimaal 3* 21.7A nodig (bij 100% rendement) om die 15kW te maken. Ik kom op zo'n 24A bij 90% rendement.

Ik zeg: Nee dat kan beter niet over een 2.5mm^2 kabel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 26 januari 2020 12:44:04 schreef rew:
Daarnaast: een 15kW motor heeft minimaal 3* 21.7A nodig (bij 100% rendement) om die 15kW te maken. Ik kom op zo'n 24A bij 90% rendement.

Een typische 15kW motor trekt nominaal zo'n 29A bij 90% rendement. Die 15kW is asvermogen.
En deze motor sluit je niet aan met 3 aders maar met 6 aders. De nominale stroom per ader is 29x0,58A

Het enige dat echter telt is de zekering, en dat is vrijwel zeker een 32A zekering. Dus 7x6mm2 gebruiken of twee keer 4x6mm2.

GJ_

Moderator

Met een C32A automaat en een kabel van 10meter gaat ie zelfs tot 2,5mm2. Of ik doe iets fout. :-)

Stel dat er een motorbeveiliger gebruikt wordt in plaats van een zekering en thermische veiligheid. Voor welke korstluitstroom beveiligt een 15 kw motorbeveiliger.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 januari 2020 22:44:08 schreef beemer1:
Stel dat er een motorbeveiliger gebruikt wordt in plaats van een zekering en thermische veiligheid. Voor welke korstluitstroom beveiligt een 15 kw motorbeveiliger.

Je hebt motorbeveiligingen MET ingebouwde kortsluitbeveiliging (Eaton type PKZM0) en ook zonder (PKZM)
Bij toepassing van de motorbeveiliging ZONDER kortsluitbeveiliging zul je separaat nog een beveiliging tegen minimaal kortsluiting moeten toepassen.

Hou met dimensionering van de kabels etc. rekening mee dat de korsluitbeveiligingen IN een motorbeveiliging een andere karakterestiek en waarde hebben dan “normale” zekeringen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

25A over een 2,5mm2, dat is veel te krap. de kabulator is veel te basic, er zit nogal wat verschil in kabeldikte of je grondkabel in de grond of ymvk in buis gebruikt, dat kan gewoon het dubbele in kabeldiameter gaan worden.

als je de PKZMO bij de motor gaat zetten, maar er nog 25mtr kabel aan hebt zitten, zul je toch voor moeten beveiligen met een automaat of zekeringen, immers moet de kabel zelf ook beveiligd zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ts los van de te gebruiken kabel, heb je bij de gekozen voorzekering rekening gehouden met de aanloopstroom en type automaat?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 26 januari 2020 23:57:14 schreef testman:
25A over een 2,5mm2, dat is veel te krap. de kabulator is veel te basic, er zit nogal wat verschil in kabeldikte of je grondkabel in de grond of ymvk in buis gebruikt, dat kan gewoon het dubbele in kabeldiameter gaan worden.

als je de PKZMO bij de motor gaat zetten, maar er nog 25mtr kabel aan hebt zitten, zul je toch voor moeten beveiligen met een automaat of zekeringen, immers moet de kabel zelf ook beveiligd zijn.

Kabulator is een hulpmiddel, grondkabel kent hij echter wel

GJ_

Moderator

Op 27 januari 2020 00:31:34 schreef Hunebedbouwer:
Ts los van de te gebruiken kabel, heb je bij de gekozen voorzekering rekening gehouden met de aanloopstroom en type automaat?

C32A is goed. Bij een ster-driehoek hou je eigenlijk geen rekening met de aanloopstroom. De automaat moet gewoon groot genoeg zijn voor de nominale stroom.

Uit interesse:

Op 26 januari 2020 12:20:04 schreef GJ_:
[...]Die is verdeeld over twee kabels. Dus inderdaad 0,58x Inom per kabel
.

Toch niet over gans de lengte, daarmee bedoel ik vanuit de groepenkast?

Het gaat toch maar over een beperkt gedeelte dat gekableerd is waar die 0.58 X Inom geldt?

Mvg

Robbe

GJ_

Moderator

Uiteraard, dat is vanaf de netschakelaar. Daar zit meestal ook een thermisch relais ingesteld op 0,58xInom.

Voor de ster-driehoek schakelaar zit normaal de zekering/automaat en dat is voor een 15kW motor typisch een 32A zekering/automaat. En dat is dus waar dan de kabeldikte op geselecteerd moet worden. De stroom door de kabel doet niet ter zake.

Dan zitten we op dezelfde golflengte. Het was mij niet geheel duidelijk over welk stuk kabel topic starter het heeft.

Mvg

Robbe

Ik bedoelde idd tot aan de motor. Is me nu wel duidelijk. Zekering bepaalt de kabeldikte, dus 7x6mm² tot aan de motor.
Thx

Op 26 januari 2020 22:59:11 schreef Toeternietoe:
[...]
Je hebt motorbeveiligingen MET ingebouwde kortsluitbeveiliging (Eaton type PKZM0) en ook zonder (PKZM)
Bij toepassing van de motorbeveiliging ZONDER kortsluitbeveiliging zul je separaat nog een beveiliging tegen minimaal kortsluiting moeten toepassen.

Hou met dimensionering van de kabels etc. rekening mee dat de korsluitbeveiligingen IN een motorbeveiliging een andere karakterestiek en waarde hebben dan “normale” zekeringen.

Voor het snel bepalen van de diameter en maximale lengte van de kabel, en de waarde van de voor zekeringen van motoren, gebruikt ik de schuifkaart van Moeller.
Deze is ook digitaal beschikbaar:
http://www.moeller.net/en/support/slider/motorstarter_en.jsp (met Flash).
http://applications.eaton.eu/msc/# (zonder Flash).

Met in inachtneming van de lengte van de kabel kan een 2,5mm² dus best volstaan.

GJ_

Moderator

Op 28 januari 2020 18:05:14 schreef WAB: Met in inachtneming van de lengte van de kabel kan een 2,5mm² dus best volstaan.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Veel te dun. Dan heb je een slecht beschermde kabel. Als dit al volgens een norm is dan:
1) ben ik het niet met die norm eens en
2) hoef je niet op de uiterste grens van die norm te gaan zitten
Ik denk dat dat getuigt van slecht vakmanschap.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 29 januari 2020 08:33:55 (27%)

Op 26 januari 2020 15:39:56 schreef GJ_:
En deze motor sluit je niet aan met 3 aders maar met 6 aders. De nominale stroom per ader is 29x0,58A

Oh!!!! Jij interpreteert "kabel naar de motor" als "van de ster-driehoekschakelaar naar de motor" Ik had het geinterpreteerd als "van het 15kw net-aansluitings-punt richting waar de motor is, en waar ook de sterdriehoekschakelaar is".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er zijn een groot aantal zaken waar je mee rekening moet worden gehouden met dimensionering van de kabel.
De meeste zaken zijn hier nog niet genoemd door de TS, zodat nog niemand met zekerheid kan beweren dat het mag of niet mag.

Voor de Nederlandse markt (is het in NL??) hebben we de NEN1010, die je als leidraad kunt gebruiken.

Ik neem aan:
Dat de installatie in NL is.
Dat de netspanning 3x230/400V is.
De kabel niet te warm gelegd word (max omgevingstemperatuur 30 graden.
De kabelisolatie XLPE (of vergelijkbaar is),
De kabel koperen geleiders heeft.
De TS legt 2 kabels 4 aderig tussen de ster-driehoek.
Dus geen 1x 7-aderige kabel.
De kabel komt niet in buis of in bundels, (ook die 2 kabels NIET tegen elkaar aan).
Dan mag het net van de NEN1010, mits de leiding niet langer is dan 32 meter.

Zelf heb ik ook een slecht 'onderbuik' gevoel bij 2,5 qmm maar het mag onder omstandigheden.

Noot:Kabulator (Draka)is handig,maar eigen kontrole is noodzakelijk, vooral als het op het randje is.
De schuif van Eaton heb ik ook gehad. Is leuk en bied alleen een hulpmidddel bij snelle selectie. Altijd kontroleren, zeer zeker de kabelmaat, de schuif houd geen rekening met de vele (reductie)factoren die bepalend kunnen zijn voor een juiste diameter.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Op 28 januari 2020 18:50:54 schreef GJ_:
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Veel te dun. Dan heb je een slecht beschermde kabel. Als dit al volgens een norm is dan:
1) ben ik het niet met die norm eens en
2) hoef je niet op de uiterste grens van die norm te gaan zitten
Ik denk dat dat getuigt van slecht vakmanschap.

Ik ben het helemaal met GJ eens. :)

Een 15kW motor "in ster/driehoek" hoort achter een 32 of 35A zekering te zitten en daar hoort nu eenmaal een 6mm2 kabel bij. En dan ligt het er nog aan of de kabel een koperen kern heeft of een aluminium kern, "al zal dat laatste niet zo zijn denk :)" als het aluminium is moet het zelfs met een 10mm2.

En het liefst leg je twee kabels, persoonlijk ben ik geen voorstander van een zeven aderige kabel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Een zekering is de beveiliging van de kabel
Als je onderweg de sectie verkleint moet je binnen de meter een gepaste zekering zetten
Lengte en sectie bepalen de demping van de kabel bij overbelasting...
... en een kortsluiting is een serieuze overbelasting!
.
Een thermiek (op 0,58xIn bij fasestrooom) is de beveiliging van de motor
.
Dus kabel van aan zekering tot aan motor minstens 6mm2

GJ_

Moderator

Op 29 januari 2020 09:21:44 schreef rew:
[...]Oh!!!! Jij interpreteert "kabel naar de motor" als "van de ster-driehoekschakelaar naar de motor"...

klopt. Om dat stuk ging het ook getuige het Inom x 0,58 in de startpost. Daarbij zie ik natuurlijk nooit een (handmatige) ster-driehoek bij de motor zitten aangezien ik schakelkasten bouw met daarin (vroeger) de ster-driehoek. Ik ga dus op de automaat al naar die kabel(s) van kast naar motor.

Overigens is een ster-driehoek natuurlijk niet meer van deze tijd. Bij nieuwbouw zie je het nauwelijks nog.