Ebook Kobo Glo heeft een mico SD binnenin

Ik kwam een Kobo Glo tegen die het niet meer deed, ook niet met een pennetje of op het lichtknopje drukken en dan vaak in en uit schakelen.
Toen even de achterkant gelicht, daar was redelijk wat waterschade te zien, maar ook een standaard micro SD kaartje, en deze was nog uit te lezen.
De boeken waren zichtbaar als epub, en zijn waarschijnlijk nog leesbaar. (dat word later nog geprobeerd).

Toch grappig om te weten dat je dat nog kan redden, en ook wel byzonder vind ik dat ze op die manier geheugen in het toestel plaatsen.

zit sinds 2009 in de PV.

Een SD kaart kan bijna niet stuk. Heeft geen openingen, dus het kan best tegen een tijdje in het water.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
KGE

Golden Member

Sommige Kobo's moet je herstarten door heel (ja heel erg, zeg meer dan 20 seconden) lang de power knop vast te houden. Soms in combinatie met de 'home' knop.

Dit topic staat in de verkeerde rubriek/sectie. Of heb je dat ding in de wasmachine gestopt en is daar de waterschade van? ;)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

waar moet t dan? in TV en video? schuif maar ergens naar toe wat mij betreft.

De waterschade was niet bij de micro SD in de buurt, maar ik had nog niet eerder gezien dat er zoiets gedaan word.
Wellicht handig om het zo te doen, zodat je makkelijk een 4G of een 8G versie kan verkopen. Maar een chip op een print lijkt me goedkoper dan een SD kaartje men een houder daarvoor.

zit sinds 2009 in de PV.

Voor sommige dingen dan weer niet. En het hangt een beetje af van "wat voor" fabrikant je bent.

Als je zoals apple, dell en HP een gevestigd wereld-speler bent dan kan je de verkopen de komende maanden aardig voorspellen en heb je "voorraad houden" uit het productie-proces gesloopt. Je hebt een dagelijkse stroom producten die uit de fabriek komen en just-in-time naar de distributie-centra gaan. Nu kan je zelfs dure onderdelen als een CPU, RAM en storage op de borden laten solderen.

Maar voor kleinere spelers die voor een paar maandjes voorraad moeten kopen is het anders. Dingen die snel in prijs kunnen veranderen of dalen kan je dan beter later in het proces pas monteren. NA productie/assemblage van de PCBs dus! Ik denk dat KOBO (toen dat ding dat jij hebt gemaakt werd tenminste) nog kon hopen op een prijsdaling van de flash chips tussen productie van de boards en de verkoop.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Wellicht zijn er waterdichte SD cards, maar de standaardversie is verre van dat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Met wat mazzel is die kobo nog te redden, accu loshalen, alles goed schoonmaken en laten drogen, en accu weer terug.

Als ' ie niet meer te redden is, is misschien het display nog herbruikbaar: http://spritesmods.com/?art=einkdisplay (Daar kun je van lenen hoe de aansturing werkt, en je eigen project er aan hangen)

(De mijne zit inmiddels een 8GB microSDkaartje in. Nieuwe kaartje wissen en oude eroverheen kopieren (met dd of iets als gparted, ik weet niet meer precies hoe ik dat gedaan heb, handleidingen zat voor online) - ik denk dat je ook wel hoger kan dan 8 gb, maar waarom zou je?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
KGE

Golden Member

Op 26 januari 2020 10:41:32 schreef Arco:
Wellicht zijn er waterdichte SD cards, maar de standaardversie is verre van dat...

Het ging ook over MicroSD cards, die zijn nagenoeg massief.

Één tip met microSD cards: stop ze niet tussen het kleingeld in je portemonnee... Een paar dagen later vind je dan alleen gruis terug :+

Op de printplaat van de Kobo zijn een aantal onderdelen geploft, ook pootjes weg van een IC, daar ga ik niks aan doen.
Mocht er iemand zijn die een kobo scherm wil hebben, dan mag die m hebben. Hij ligt nu in de auto voor als we weer naar de stort gaan.

Het idee van deze post was vooral: grappig dat er een Micro SD kaart in zit, die ook nog uit te lezen is. Dus kan zeer waarschijnlijk (gana we nog proberen)je gekochte boek verder lezen op de volgende kobo door m daar in de SD gleuf te steken.

zit sinds 2009 in de PV.
Lucky Luke

Golden Member

Op 26 januari 2020 13:59:46 schreef andre1973:
Mocht er iemand zijn die een kobo scherm wil hebben, dan mag die m hebben. Hij ligt nu in de auto voor als we weer naar de stort gaan.

Yes please! Ik stuur je wel een mailtje :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 27 januari 2020 19:21:52 schreef Lucky Luke:
[...]
Yes please! Ik stuur je wel een mailtje :)

Je hebt reactie, komt vast goed.

zit sinds 2009 in de PV.