Netspanning: spanningspiek door doorgebrand net-filter?

Het probleem is vanmiddag gelukkig gevonden (en opgelost) :) Inderdaad een losse nul aan de ingang van de aardlek automaat. Van uit de 3 fase aardlek krijgt iedere groep zijn eigen fase aangeboden.

Overigens is dit wel een trigger voor mij om voor een compleet nieuwe verdeler op te laten hangen. Deze twee kastjes zitten nu vol. Ik wil binnenkort elektrisch gaan koken en gaan investeren in zonnepanelen. Dan is het misschien tijd om alles weer naar de huidige standaarden te laten brengen.

Allemaal bedankt voor de uitleg!

Jinny

Golden Member

Tegenwoordig gebruik ik alleen maar enkelfase aardleks, drie van die dingen in en kastje en je hebt ook twaalf groepen.
Raakt er dan iets los stopt het vanzelf...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 25 januari 2020 23:13:25 schreef Jinny:
Tegenwoordig gebruik ik alleen maar enkelfase aardleks, drie van die dingen in en kastje en je hebt ook twaalf groepen.
Raakt er dan iets los stopt het vanzelf...

Dat is voor zover ik begrepen heb zelfs vrij recent vastgelegd in de NEN1010

Een tijdje terug commentaar gekregen op de opbouw van de verdeelkast wat ik bij de warmtepomp heb hangen.
4P hoofdschakelaar > 4P 40/0,03A aardlekschakelaar > eindgroepen 2X 3-fase 16A en 1x 1-fase 16A

Dit zou dus niet toegestaan zijn en aangepast moeten worden zodat de 1-fase groep zijn eigen 2P aardlekschakelaar heeft of de groep vervangen door een aardlekautomaat.

In mijn situatie misschien juist niet zo handig want in de kast zit ook een 4P overspanning beveiliging welke de aardlekschakelaar eruit jast als de spanning op 1 van de fases of de nul te ver op loopt.

In de meterkast van de woning zelf heb ik ook een dergelijke opstelling met een 4P 40/0,3A aardlekschakelaar en daarachter een overspanning beveiliging en alle eindgroepen (aardlekautomaten B16/0,03A).

Liever alles in 1x uit dan een hoop schade door een losse nul.