AWB Thermomaster 2HR 0-4 storing

De ketel is vanochtend weer goed opgestart vanuit de nachtstand (kamerthermostaat op 15C). Komende nacht zal ik de kamerthermostaat helemaal uitzetten, zodat ik zeker weet dat er de hele nacht geen warmtevraag geweest is. Start de ketel dan weer normaal op, dan is het probleem met zekerheid opgelost.

@smd: de esr van de Philips elco's die erin zaten kan ik niet meten. Bovendien weet ik niet wat die zou moeten zijn, want ik kan er geen datasheet van vinden. De elco's staan in ieder geval niet zichtbaar bol.

Deze zaten erin:

Bedankt voor het aanbod van de prints. Op dit moment denk ik niet dat ik ze nodig heb.

@testman: ik weet niet aan welk winkeltje je denkt en ik wil de naam niet noemen, maar het begint met een "B" en eindigt op "rigatti". :) Of ik nu low esr elco's gekregen heb weet ik niet, maar ik weet ook niet of die erin zaten. Wat ik met hen altijd doe is aangeven wat de toepassing zal zijn en wat er momenteel inzit. Dan duikt die man in zijn laatjes en komt heel vaak met componenten tevoorschijn die niet op hun website staan. Zo ook deze keer weer. En dat werkt altijd perfect.

Ik wil nog even terugkoppelen dat ook de laatste test (opstarten na een nacht de kamerthermostaat uit) geslaagd is. Met het vervangen van de vier elco's is de branderautomaat dus hersteld.

het is een trafo voeding, low esr is ook niet van toepassing in deze voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo!

Tot mijn verassing is dit nog een recent topic en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!

Ik heb ook een Awb Thermomaster 2hr 28WT02
Toevallig ook met de foutcode 02.

Ik krijg de ketel ook niet meer opgestart dmv resetten.
Na reset vonkt de ketel en is er ook een vlam, heel kort en erna valt de vlam weg. Ketel doet een nieuwe poging met hetzelde resultaat.

Ionisatiepen eruit gehaald en schoongemaakt, deze leek nog prima.
Ik wou nu ook al de Elco's gaan bestellen maar toch eerst even checken wat jullie denken!

Alvast bedankt!!!

Doven de vlammen voordat gasklep dichtgaat?? Dan zijn de pakkingen van ketelhuis verrot/ verteerd en "stikt" de vlam door koolmonoxide...

Ook gehad bij een proNox 20.41

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 11 april 2020 18:53:49 (11%)

Hij lijkt zichzelf wel gewoon gecontroleerd uit te schakelen. Een lekkage ergens vermoed ik niet.

Niet toevallig de branderpot (vlamverdeler) gescheurd? Is een bekend probleem maar dit gaat zo goed als altijd gepaard met flink ploffen/ resoneren van de ketel.

Elco's vervangen is gezien de leeftijd misschien nog niet zo gek idee, de branderautomaat is continu warm en als de ketel op zolder hangt dan krijg je de warme zomers ook nog eens.

Sinds het vervangen van de elco's loopt mijn cv-ketel weer als een trein, maar het storingsbeeld dat jij beschrijft klinkt toch anders als wat ik had. Mogeljk zit het ook in de elco's, maar ik zou een
andere oorzaak zeker niet uitsluiten.

Neem aan dat je de lijst met storingscodes en mogelijke oorzaken al zelf gevonden had? https://geaskb.nl/wp-content/uploads/2019/04/AWB-ThermoMaster-2HR-28.0…

Wel vervelend dat dit soort dingen vaak op Kerstavond of Eerste Paasdag gebeuren, want je zit nu vermoedeljk ook zonder warm water.

[Bericht gewijzigd door Kilian op zondag 12 april 2020 12:36:50 (14%)

Ja inderdaad geen warm water.... is even niet anders.

Kan de elco's alleen echt nergens vinden. Niet alle 3 op dezelfde site of ik zit al 10 stuks te bestellen...

Heb ze wel al van de printplaat afgehaald

Ik heb ze hier gehaald: https://www.brigatti.nl/ Weliswaar fysiek in de winkel gehaald, maar ik begrijp dat ze ook verzenden.

Ah dankjewel!

Dan de low impedance of maakt dat niet uit?
zie dat dit niet van toepassing is bij een trafo.
Dan Bestel ik de Elco's en hoop ik dat dit de oplossing is

Mvg

[Bericht gewijzigd door Luuk_Lim op zondag 12 april 2020 16:36:40 (45%)

Low impedance is met een trafo voeding niet van belang...

Op dit moment aan het wachten op de onderdelen, hopelijk komem deze morgen binnen.... Condensators gingen gelukkig makkelijk los van de print.

Is er een mogelijkheid om de ionisatiepen door te meten? Ik kan hier niks over vinden

ionisaiepen moet 0 Ohm wezen, vaak is opschuren met grof schuurpapier weer voldoende om de isolerende laag er weer af te krijgen en werkt weer OK dan. Als je hoge of geen weerstand meetop diverse plekken, werkt pen niet, schuren dan!

De 2 pennen raken elkaar toch niet?
Dus heb een oneindige weerstand?
Of begrijp ik het verkeerd

Heb hem al gedemonteerd en opgeschuurd en teruggezet. In het begin van de problemen

Je beschrijft dat er ontsteking is en kort een vlam, die snel weer uit gaat. Dan zou ik het niet in de ionisatiepen zoeken.

Kan ook een defecte ontsteek trafo zijn die oneindig geworden is op de secundaire winding..

Zou het, gegeven het foutbeeld van Luuk Lim, niet veel meer voor de hand liggen om eens naar de gastoevoer naar de brander te kijken? Gasblok, of de aansturing daarvan?

Een brander die ontsteekt en kort daarna afschakelt wijst duidelijk in de richting van een probleem met de vlamdetectie. Immers, na een ontsteking moet de vlam continu bewaakt worden om te voorkomen dat de gasklep open blijft zonder vlam. Deze vlambewaking werkt inderdaad met het meten van de ionisatiestroom tussen de geisoleerde pen en de brander. Er kan alleen een stroom vloeien indien er een vlam bestaat.

Shiptronic

Overleden

Bij sommige types ketels ging de meting van de ionisatie spanning verkeerd als de Fasen en nul omgedraait zitten, al eens geprobeerd de stekker in het WCD 180° te draaien ? even proberen kost niets.

In het verleden ook zo'n ding onderhouden, als miep weer eens klaar was met stofzuigen , viel daarna de ketel uit, ook na 100000x uitleggen dat betreffende WCD niet voor de stofzuiger is :( ( ze trof de stekker van de ketel eruit om de stofzuiger aan te sluiten. )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.