Onderdeel van generator regeling.

@ anoniem015
Er is een toerenbegrenzer aanwezig in de vorm van een m10 bout.

Bedankt voor het schema maar ik ben er achter gekomen dat mijn sterke punten toch meer bij krachtstroom , auto electronica en de oude techniek (relaisschakelingen) liggen....

Ik heb geprobeerd de weerstand waardes voor het schema te berekenen maar ik zat er blijkbaar een beetje naast , wiskunde is nooit mijn beste vriend geweest.....
Er zit best veel magische rook in de verschillende componenten |:(

Nu heb ik niet heel veel onderdelen liggen dus de volgende keer voorzichtiger zijn met testen.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:59:14 (1%)

Op 17 januari 2020 23:20:38 schreef hout cv:
De acceleratie van een Detroit diesel uit 1968 is beangstigend rap.
Ik had nog nooit een diesel zo snel horen accelereren tot nu , best verslavend _/-\o_ .

Een goede toerenregelaar heeft een ramp-time instelling voor het accelereren van 'stationair' naar nominale snelheid, die o.a. bij Woodward instelbaar is tot 10 sec. In zo'n geval hoeft men ook minder angst voor de gezondheid van de machine te hebben. Vraag is wel of deze machine ook een stationair toerental heeft. De wat grotere diesel/gen sets die ik o.a. in bedrijf heb genomen - vanaf 850 KW - hadden dat allemaal wel.

Officieel Loopt deze unit niet stationair.
Je zet hem op handgas dat is ongeveer half gas en start hem op met de toerenregeling en voltage regeling uit.
Als hij loopt schakel je eerst de voltage regeling in en daarna de toerenregeling.
In theorie blijft hij dan exact op 50 HZ door de (ongelofelijk) snelle acceleratie van de motor.

De huidige regeling is op 10 punten af te stellen.

Maar nu mis ik het terugkoppelsignaal en reageert de regeling raar.
Aan de ene kant is de frequentie te laag en het terugkoppelsignaal geeft aan dat hij vol gas staat , en dat gaat fout. :S

@ anoniem015
Ik ben bezig geweest met uw schema maar ik krijg 2 verschillende uitslagen :
Of er komt rook uit....
Of er komt op de uitgang maar maximaal 13 volt met een weerstand van 5000 ohm 1 watt parallel aan de voltmeter.

Zou u een hint kunnen geven waar ik de mist in ga ??

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:59:23 (2%)

Anoniem

Het is een blokschema waar je bij het uitwerken ervan inderdaad obstakels tegenkomt.
Er zullen dus meer onderdelen nodig zijn dan getekend en pretbederver is de 60V, niet alles is dus zomaar geschikt
Een potm 10k moet bv 0,5W zijn.
Voor Vstab denk ik aan een buckboost module van bv 80Vdc uitgang
Een opamp voor 80V. Misschien OPA452?
Spanning voor T van de emittervolger natuurlijk ook gepast
.
En wie weet wat kom je nog allemaal tegen...
...maar dat maakt het een leuk project. :)

Tot nu kon ik mijn pet nog ophouden.
Maar nu gaat het ver boven mijn pet |:(

het repareren van een circuit met de bijbehorende tekening gaat 9 van de 10 keer goed , maar het zelf ontwikkelen van een schakeling dat gaat goed fout...