Aansluiting zekeringskast

Anoniem

Hallo,
Ik heb in de kelder een binnenkomende spanning van 3x230V. Bij de ingang van de hoofdbeveiliging zijn er de volgende kabels van links naar rechts: zwart, blauw, bruin, zwart. Bij de uitgang is zwart(links) niet aangesloten. Dus blauw, bruin, zwart is verder verbonden naar de rest van de kast. Mijn vraag: die blauwe kabel op de 2de aansluiting, werkt die dan als een fase of een neuter?
(Ik woon in Belgie)

Dat is een fase. In BE is het enkel verplicht om blauw te gebruiken als nulleider als er ook effectief een nul aanwezig is.

In jouw geval meet je in 99% van de gevallen 130V tussen aarde en de 3 fasen. Heel uitzonderlijk heb je 2 fasen die 230V tov de aarde voeren en 1 fase 0V. Dat is niet noodzakelijk de blauwe. Technisch gezien is deze fase gelijktijdig fase en de-facto nul.

Kan nooit kwaad om dit een keer te controleren, altijd handig.

Anoniem

Op 23 januari 2020 21:55:35 schreef New Beetle:
Dat is een fase. In BE is het enkel verplicht om blauw te gebruiken als nulleider als er ook effectief een nul aanwezig is.

In jouw geval meet je in 99% van de gevallen 130V tussen aarde en de 3 fasen. Heel uitzonderlijk heb je 2 fasen die 230V tov de aarde voeren en 1 fase 0V. Dat is niet noodzakelijk de blauwe. Technisch gezien is deze fase gelijktijdig fase en de-facto nul.

Kan nooit kwaad om dit een keer te controleren, altijd handig.

Ok. En in zo'n geval(in bijlage), mag men vanaf het vraagteken terug een bruine draad gebruiken of moet men verder met een blauwe draad?

Die kleur mag veranderen. Voor de zekeringautomaten zou in die wel hetzelfde houden, tenzij dit vanwege de gebruikte kabel niet meer mogelijk is.

Achter de zekeringen is het de meest gangbare praktijk in een 3x230V om een geleider in enkelfasige kringen in blauw uit te voeren ook al is dit geen nul. Ook logisch, er is immers altijd een kans dat Fluvius naar 3x400V+N omschakelt. Keurders adviseren dat ook. Het is dus quasi onmogelijk om deze kleur consistent te houden doorheen de volledige installatie. Ik heb niettegenstaande al installaties gezien die totaal in een enkele kleur waren uitgevoerd. Overzichtig is dat niet.

Anoniem

Dan wordt de N van de différentieel niet gebruikt?

naar mijn weten word de blauwdraad niet gebruikt bij 3x230V
en is normaal altijd als nul draad.
in het geval van 3x380V ,word de blauwdraad gebruikt indien je 220V nodig.
dan word de blauwdraad (nul) en één van de fasedraden gebruikt dan verkrijg je 230V om bijvoorbeeld in een gedeeld van een machine te gebruiken.
en zekerheid is meten.

Op 27 januari 2020 20:05:39 schreef Cykol:
Dan wordt de N van de différentieel niet gebruikt?

Dat hangt ervan af. De testknop moet echter werken en die zit soms op de N-pool. Je moet dus aan een zijde een brugje plaatsen tussen een fase en de N pool om de testknop te doen functioneren. Bij sommige merken is er een Belgische versie beschikbaar waar de testknop tussen 2 fasen zit. Vragen in de winkel of zoeken op het internet als die brug je stoort.

Anoniem

Ok

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 2 april 2020 02:06:12 (99%)