Op 28 januari 2020 13:16:22 schreef justmeigor:
@rew,
Zover gaat tesla wel, je gaf zelf namelijk het antwoord al: 3,5 tot 4.0v
Een li ion cell(standaard) kan geladen worden tot 4,22v en ontladen worden tot 2,8.
...
In de volt spanne van 3,5v en 4.0v kan een cel 1500 cyclussen meegaan.
Tesla accu's gaan tot 4000 cyclussen mee, hun "werkspanning" zit tussen de 3.45 en 3.90v in.
GA NIET zelf met elektrische auto accu's kloten, dit betreft high voltage DC SPANNING.
220v ac kun je hebben...120v dc NIET. deze accu's hebben werkspanningen vanaf 360v DIRECT CURRENT!
Wegens brandgevaar en explosiegevaar: onder of overlaad of te snel laad: DOE HET NIET, dit is een 90% kans dat het gebeurt!
ik zie een pak foute info (onzin).
afhankelijk van de gebruikte chemische samenstelling, is een li-ion leeg tussen 3.5 en 3.0V.
2.75V op een cel is een absolute minimum waarbij een BMS moet ingrijpen en de boel permanent uitschakelen (kan je niet meer op laden)
kijk hier maar eens naar die lichtgroene cell van sony Li(Ni,Co,Mn)O2, andere chemische samenstelling dan de rest (Lithium cobalt oxide LiCoO2).
heel stabiel boven de 3.6V en dan op 3.5V ineens kwak leeg.
(eigen grafieken van mijn eigen zelfbouw tester/ontlaad schema via arduino)
li-ion heeft 300-500-1000 laadbeurten van 100%, afhankelijk van de chemische samenstelling. 1500 halen ze niet, terwijl fabrikanten het toch wel beweren. t is niet omdat er 5cellen van de 100 de 1500 halen, dat heel die serie bestempelt mag worden op 1500laadbeurten
tesla ontlaad wel veilig, maar niet ZO VEILIG dat jij aanhaalt.
3.4-3.9V is de helft van de accu en dat doen ze niet.
berekening:
tesla accu 85kWh: 7,104x 18650 cells (16x 444)
1 cel 3.7V 3.5A = 12.95Wh
7104 x 12.95Wh = 91.996Wh.
als ze maar 50% zouden ontladen, kan die auto maar 215km ver geraken, dat gaan ze ECHT NIET DOEN.
ze monitoren de cellen wel heel goed zodat ze niet overladen of diepontladen worden, houden nog wat reserve en gaat ze ACTIEF KOELEN. en MAX opladen tot 4.16V (ze gaan absoluut niet tot 3.2V of hoger)
nu 450km per laadbeurt, 500 laadbeurten = 225 000km.
tesla geeft 8 jaar of 200 000km garanty dat de accu dan nog 75% capaciteit heeft. dat is slechts 500laadbeurten hé!!
wat jij nodig hebt, is een EXTRA BMS, maar dan van het domme type die de load afschakeld als de spanning lager dan nominaal komt.
21.6V is een 6S volgens mij , dat komt de absolute onderspanning op 18V uit. door de hoge stromen die je trekt, zal door de inwendige weerstand het BMS al uitschakelen nog voor de accu's leeg zijn.
beter is gewoon een eigen BMS te maken die elke cel bekijkt en afschakelt in 3 situaties:
1) over current (meer dan 40A bijvoorbeeld).
2) under cell voltage (eender welke cel die onder 3.0v komt. afschakelen en pas weer inkomen als de laadspanning aangeboden wordt.
3) low voltage pack (volledige pak onder 19.8v).