Suziki GFS 400 vonkt niet meer

Geachte forum leden. Ik heb een vraag over het meten van de CDI oma dat deze niet meer wil vonken Ik heb alle verbindingen die naar de CDI lopen allemaal opgemeten en deze lijken volgens mij verder goed te zijn Alleen heb ik een vraag over het opmeten van de signaal generator Ik heb de weerstand van de spoel de is 90 OHM dat zou ook goed moeten zijn Mijn vraag is nu kan ik de signalen met een ossiloscoop zichbaar maken en kijken of deze werkelijk signalen naar de CDI stuurt Moet ik dan instellen op gelijkstroom of op wisselstroom Ik hoop dat ik iets verder kom in dit onderzoek
e de waele

Hoi, het schema is van een transistorontsteking en niet een CDI. Ik heb lang geleden zelf nog een CDI ontwikkeld (met maximale snelheidsbegrenzing). Een transistorontsteking laat net zoals contactpuntjes een stroom door de primaire wikkeling van de spoel lopen die hij ineens onderbreekt. Een CDI laadt een condensator op met hoge spanning die hij ineens over de primaire wikkeling van de spoel ontlaadt.

Wat te doen:

Je moet alle spoelen meten, primair en secundair.

Bij 90 Ohm kan er primair maar 12/90 = 0,13 A lopen. Dat lijkt me wat weinig maar zou nog wel kunnen.

Ik zou zelf meten tussen W en masa en tussen B/Y en massa. Maar wel met een probe die hoge spanningen aankan. Liefst een van 600V of zo.

Vaak zijn massaverbindingen niet goed, controleer die eerst.

Ok weer wat geleerd over de transistor ontsteking Moet ik hiervoor de Ac of DC koppeling voor gebruiken Ik ga alleen de signaal gever controleren Kan deze ook zo een hoge spanning afgeven ?? zodat ik de probe moet gebruiken
Ik ga eens kijken welke ik heb dat zijn er diverse Het gaat mij er om of ik een signaal krijg naar de transistor onsteking
wat betrefd die probe ik heb er een van philips die kun je schakelen naar 10X en zou goed zijn voor 600volt zou ik die kunnen gebruiken?
e de waele

[Bericht gewijzigd door ericc op zondag 26 januari 2020 21:19:09 (16%)

Je kunt gewoon met DC meten. Er komt een AC pulsje uit de opnemer maar dat maakt niet uit. En geen hoge spanning dus die 600V is meer dan genoeg.

Maar let op, controleer eerst je massaverbindingen. Je wil niet dat als die slecht zijn de vonk ineens via de probe in je scope komt. Dat gaat ver boven je 600V en maakt zeker alles kapot.

Lees deze site:
https://www.bandit400.net/t1647-cdi-problemas

Volgens deze site zou de signaalgever zo'n 170 ohm moeten meten.

Als de cdi-module defekt zou zijn, schijn je een goeie kans op reparatie te maken door de elco's en de transistoren eens nader te bekijken en/of te vervangen.

Ik heb de stekker uit de ontsteking gehaald en dan blijft er alleen de spoel over dan kan er verder toch niets gebeuren toch ?? Ik meet dan alleen op de twee uitkomende draadjes Of kan dat niet ?
En de moter zal niet aanslaan ik kan alleen maar starten en dan kijken of ik een signaal zie
Oja ook belangrijk zeker nog heel veel dank voor uw snelle reactie
e de waele

Jerdijk dit is niet een CDI maar een transistor regeling zie de post van Hoeben Dus ga ik even afwachten wat deze gaat doen
Ook nog bedankt voor het mee denken
e de waele

Hallo forum leden
Ik heb met de scoop de signaalgever gecontroleerd en deze lijkt goed te werken is zie de pieken regelmatig en kan ze goed waarnemen Ik ga er van uit dat dat goed is Ik heb het volgende gemeten Als ik start heb ik
0.85 volt wissel spanning en de weerstand van de spoel is 94.5 ohm. volgens gegevens moet het ook 82 ohm zijn WPH .
Ook begrijp ik iets niet met de dubbelevonks bobine Ik heb het volgende gedaan : Heb 2 bougies in een bobine gemonteerd Ik heb de volle accu spanning op de bobine staan de massa draad verbind ik even aan de massa zodat de stroom loopt Nu trek ik de massa snel weer los en ik zie geen vonk overslaan Klop dat wel ??? (bij een gewone auto bobine doet hij dat wel )
Het vreemde is dat hij dat bij de andere bobine ook niet doet
Hoe kan ik op een andere manier dit testen ??
Ik heb gemeten prim 3.5-3.6 ohm en sec 34.3-34.6 K ohm wat doe ik fout ?
e de waele

Secundair moet ca 5000 - 10000 Ohm zijn, gemeten van bougiekabel tot bougiekabel. Let op: Het kan n=zijn dat er in de bougiekappen weerstanden zitten, die moet je er dan nog bij optellen.

Jacques van Montfort
Lambiek

Special Member

Als je nu de W en B/Y aansluiting even los haalt en je zet tussen de transistoruitgang W en B/Y en je ignition switch "aan de boven kant bij je zekering" even een lampje, dan kun je zien of je ontstekingsmodule werkt als je start. Kun je gewoon een 12V lampje voor gebruiken.

Heb je het circuit van je stop switch en side stand relais al gecontroleerd?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 januari 2020 08:38:28 schreef ericc:
Hallo forum leden
Heb 2 bougies in een bobine gemonteerd Ik heb de volle accu spanning op de bobine staan de massa draad verbind ik even aan de massa zodat de stroom loopt Nu trek ik de massa snel weer los en ik zie geen vonk overslaan Klop dat wel ??? (bij een gewone auto bobine doet hij dat wel )
e de waele

CDI-bobines zijn compleet anders als autobobines. bij een autobobine wordt magnetische energie in de kern opgeslagen wat later weer gebruikt wordt om de vonk te maken.
bij een CDI wordt de energie in een condensator opgeslagen en via de CDi-bobine omgezet in een vonk.

het hele verhaal is ietwat complexer dan bovenstaand maar eigenlijk is de CDI-bobine niet meer dan een transformator die een 400V-puls in hoogspanning omzet. er zit ook bijna geen weekijzerkern in.

en is dus ook niet op de door jouw beschreven wijze te testen.

helder, hele topic nog eens doorgelezen. je testmethode zou moeten werken als je de beide bougies tegen elkaar aanhoud, met een tyrap

RAAF12

Golden Member

Op 26 januari 2020 20:19:46 schreef ericc:
Ik heb de weerstand van de spoel de is 90 OHM dat zou ook goed moeten zijn

Yep, die waarde is goed, volgens de manual op https://www.manualslib.com/download/1183991/Suzuki-Gsf-400-Bandit.html Het elektrische schema staat ook in de pdf. Als de motor wordt gestart staan de pulsen op de tachospoel duidelijk zichtbaar op de scope. Volgens die Italiaanse link hierboven (kan je via translate lezen) kunnen er een aantal onderdelen in de ontstekingsmodule defect zijn.

Anne
Dit is een transistor ontsteking Ik zie ook dat deze 2 transistors schakelen naar de massa wat is dan het verschil ?
Maar als zo een bobine helemaal anders is dan werkt mijn wijze zeker niet
Weer wat geleerd Er word dus een veel hogere spanning naar de bobine gestuurd en word verder verhoogt door de bobine (transformator ) voor de vonk te sturen
Ik ga eens opzoeken op het net hoe deze bobine werkt of werkt deze het zelfde alleen met een hogere spanning uit de onstekings junit

dit is het signaal van de signaal gever

Op 28 januari 2020 15:00:54 schreef ericc:
Anne
Dit is een transistor ontsteking Ik zie ook dat deze 2 transistors schakelen naar de massa wat is dan het verschil ?
Maar als zo een bobine helemaal anders is dan werkt mijn wijze zeker niet
Weer wat geleerd Er word dus een veel hogere spanning naar de bobine gestuurd en word verder verhoogt door de bobine (transformator ) voor de vonk te sturen
Ik ga eens opzoeken op het net hoe deze bobine werkt of werkt deze het zelfde alleen met een hogere spanning uit de onstekings junit

ik heb mijn antwoord effe aangepast. bij een transsitorontsteking zou het moeten werken zoals je beschrijft

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe hoog de spanningen zijn van de draden die naar de bobine lopen Ik zie daar in de wph boek niets over terug
graag wil ik weten of het een wisselspanning is of alleen een signaal gever
Ik begrijp als de vonk er moet zijn hij dan de transistor open stuurt en dan verbind met de massa En zodoende de bobine de vonk laat overspringen word de condensator op geladen met wissel of gelijk stroom ??
Ik ga nog een zoeken op het net hoe dat nu toch werkt
Ik heb nog een probleem hoe sluit in mijn scoop aan zonder dat deze ontploft
bij deze hoge spanningen(600 volt ???)
e de waele

op de draden W en B/Y staat 12V

dus als je de ontsteekmodule afkoppelt, contact aanzet, inc dodemansknop of kill-switch zou er 12V op beide draden moeten staan

RAAF12

Golden Member

Op 28 januari 2020 18:26:39 schreef ericc:
Ik begrijp als de vonk er moet zijn hij dan de transistor open stuurt en dan verbind met de massa

Je geeft aan dat er geen vonk is in de topic titel. Dan zal er ook geen puls staan op de primaire zijde van een goedwerkende bobine.

Anoniem

Ik heb alle verbindingen die naar de CDI lopen allemaal opgemeten en deze lijken volgens mij verder goed te zijn

Als ik start heb ik 0.85 volt wissel spanning en de weerstand van de spoel is 94.5 ohm. volgens gegevens moet het ook 82 ohm zijn.

Nu trek ik de massa snel weer los en ik zie geen vonk overslaan Het vreemde is dat hij dat bij de andere bobine ook niet doet

Ik heb gemeten prim 3.5-3.6 ohm en sec 34.3-34.6 K ohm

dit is het signaal van de signaal gever

.
.

Volgens die Italiaanse link hierboven kunnen er een aantal onderdelen in de ontstekingsmodule defect zijn.

Kan deze doos nu open of niet :O :)

Dat klopt wel denk ik daarom wil ik daar ook gaan meten maar ik heb nog geen idee hoe ik dit kan gaan doen Ik wil de pulsen meten maar hoe krijg ik dat voor elkaar Met de scoop zou wel gaan maar ik ben bang dat de voltage te hoog is Ik weet nu niet hoe hoog die gaat worden Of iemand moet nog op een
idee komen Kijk het gaat mij niet om de voltage maar alleen om te kijken of de impulsen er zijn Ik denk zelf dat de bobines goed zijn Ik kan eerst een proberen met een 12 volts lampje of dit brand bij het starten Het grote probleem dat ik heb is de bescherming van mijn scoop Misschien kan ik met weerstanden werken Maar dan kom ik uit bij de echte electronica denk ik
e de waele

Een bobine is een trafo. Sluit een AC spanning aan aan de secundaire kant en je moet dan een veel, veel lagere spanning aan de primaire kant meten.

Wanneer heb je een probleem:
Als er stroom door een spoel loopt en je verbreekt ineens de verbinding. Dan krijg je een zeer hoge spanningspiek. Alles wat de bobine doet is die transformeren naar een nog veel hogere spanning.

Je kunt pieken wel dempen met VDR, transzorb of snubbers.

Waar woon je? Misschien heeft iemand in de buurt een hoogspanningsprobe? Je kunt ook een hoogspanningsweerstand voor een spanningsdeler gebruiken. Die zijn er in 7 kV, maar ook 20 kV en hoger.

Waarom niet even de bobine's vervangen voor een paar proefllampjes van 12v 2watt in die grote. Je kan dan veilig met de scoop meten.
Zo doe ik dat ook vaak, daarna kan je met de bobine eraan meten. Ik gebruik een 1:100 scoop probe. Kan je eventueel met 2 weerstanden maken heel precies komt het niet het gaat met name over de vorm van de puls.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

OK ik weet weer wat ik ga doen eerst maar eens met die lampjes meten.
Mag ik de twee draadjes van de bobine los doen en daar een lampje tussen zetten van 12v /2 watt is dat de bedoeling ? Als ik dan start gaat deze dan uit of moet hij dan branden (hangt van de transistor af ? )
Heb wel een probe van 1:10 dat zou nog kunnen
Ik woon in koewacht misschien in terneuzen is wel iets te vinden