internet time-out?

De opzet die je beschrijft zou moeten werken en werkt bij mij thuis al jaren op die manier, zij het met andere routers. Zoals reeds eerder gezegd: ik heb dit vroeger ook gehad met een Belkin Surf N150 router aan een Linksys EA6700. Die was ook steeds de verbinding kwijt. Na de overstap naar een tweede EA6700 was alles in orde.

Op 27 januari 2020 02:56:10 schreef cancom:
[...]

Klopt evenmin, ik heb de DHCP in router 2 op off gezet maar 't helpt niet.

[...]

Desondanks daarnet weer: opstaan, +/- 7 meter naar router 1, 't ding uitzetten, diep ademhalen, 't ding aanzetten, terugwandelen.

En enkel een "reset" van die router herstelt de verbinding, niet router 2.

Allemaal tot daar aan toe maar toch baal ik wel eens.

Als je de routers omwisselt, verplaatst het probleem dan mee?

Op 26 januari 2020 15:24:00 schreef Hans60:
Dan moet ‘Ie dus ook een Gigabit router kopen, anders is een deel van z’n netwerk 1000 en een deel 100.

Nee. Niet MOET.

Je internet link zal tegenwoordig iets van 20-80mbps zijn, tenzij je nog meerhebt. Dus met meer dan 100mbps naar de router is onzin.

Die gigabit hub heb je om intern snel te kunnen communiceren, dus je NAS en PC kunnen daarover snel communiceren. Dat de link naar het internet trager is dat maakt niet uit.

Ik denk dat ik zo'n beetje dezelfde setup heb als TS hier: internet modem dat 20 of 40 mbps doet en zelf een 100mbps hubje aan boord heeft. En dan een halve meter naar Gigabit hub 1 en dan naar boven naar de andere gigabit hub. Ik kan "trage" devices nog in de overgebleven poorten zetten van de router. (raspberry pi / Octoprint servers van de 3D printers bijvoorbeeld).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 januari 2020 10:33:45 schreef rew:
[...]Nee. Niet MOET.

Je internet link zal tegenwoordig iets van 20-80mbps zijn, tenzij je nog meerhebt. Dus met meer dan 100mbps naar de router is onzin.

Die gigabit hub heb je om intern snel te kunnen communiceren, dus je NAS en PC kunnen daarover snel communiceren. Dat de link naar het internet trager is dat maakt niet uit.

Ik denk dat ik zo'n beetje dezelfde setup heb als TS hier: internet modem dat 20 of 40 mbps doet en zelf een 100mbps hubje aan boord heeft. En dan een halve meter naar Gigabit hub 1 en dan naar boven naar de andere gigabit hub. Ik kan "trage" devices nog in de overgebleven poorten zetten van de router. (raspberry pi / Octoprint servers van de 3D printers bijvoorbeeld).

Dan blijft z'n BlueRay speler dus aan een 100Mbps verbinding hangen, lijkt me juist voor zo'n apparaat niet slim...

Lucky Luke

Golden Member

Wat zijn je instellingen?

Op 26 januari 2020 14:05:56 schreef Hans60:
IP-adres van LAN van router2 instellen in netwerksegment van LAN van router1, buiten de scope van de DHCP-server.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

het exacte probleem wat er nu aan de hand is als volgt:
PC op werkkamer vraagt een IP aan.
Belkin 1 of 2 zegt ik ben 192.168.1.1 en jij bent 192.168.1.100. je mag mij als gateway gebruiken.

vervolgens stuurt de PC een ARP bericht en zegt, welk MAC adres heeft 192.168.1.1?

beide antwoorden en soms pakt ie de ene, soms de andere. hierdoor gebruikt hij soms de belkin die geen uplink poort heeft en soms de goede.

2 oplossingen (zoals ik eerder zei):
- beide een ander DHCP range geven en getrapt (groene poort op blauwe poort)
- DHCP/DNS/Firewall op de 2e uitzetten en je hebt een niet al te beste hub.

omdat kennelijk het uitzetten van DHCP niet (volledig) werkt, is de enige oplossing om WEL de uplink poort te gebruiken. als beide DHCP bereiken anders zijn (beneden 192.168.1.x, boven 192.168.2.x) dan KAN het werken.

(vandaar de oplossing dat het zelfs als hub niet goed functioneert).

als een goede switch 20 euro kost en je bent al een dag bezig, reken je uurloon dan eens uit.

en anders haal je deze gratis op:
https://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/netwerkkaarten-rout…

GMT+1

Zoals gezegd:
DHCP uitzetten
Niet de WAN poort gebruiken op de tweede router.
Een geheel ander adres instellen op tweede router. Bijvoorbeeld 192.168.222.222.

De term hub hierboven is tegenwoordig officieel beter een switch genoemd. Hubs kan je al héél lang niet meer kopen (deze gaven alle signalen op alle poorten door. Een switch stuurt alleen de juiste pakketjes naar de betreffende poorten)

Op 27 januari 2020 02:56:10 schreef cancom:
Alles hier raakt op leeftijd. Nou en?

Die "en" dus...

Op 26 januari 2020 12:16:43 schreef cancom:
Als ik inlog op de router is het maar afwachten welke van de twee in beeld komt, de adressen zijn elke keer anders: nu b.v. heeft de 2e het eerste adres, niet die met internetverbinding.

...

Op 26 januari 2020 13:11:40 schreef rudig76:
Wat bedoel je met deze zin?

[...]

De beide devices hebben neem ik aan een vast eigen ip-adres dat niet gelijk is aan het andere device. Je kunt immers maar 1x het ip-adres Uitdelen aan een device. Als ze beide hetzelfde adres hebben verklaart dat veel ellende wel.

Op 26 januari 2020 22:21:33 schreef Progger:
[...]
beide antwoorden en soms pakt ie de ene, soms de andere. hierdoor gebruikt hij soms de belkin die geen uplink poort heeft en soms de goede.

En nog staarde ik me blind op dat DHCP; ah ha, die dingen zoeken 't zelf wel uit he?

NIET het zeg maar basisadres! Dus ruzieden de routers over het nummertje 1.

Dus hoefde ik enkel het IPadres van router 2 te veranderen, niet zoiets als 192.168.1.1 of 192.168.222.222 of wat ik probeerde 192.168.9.9 ... (het ding werd onbereikbaar); nee gewoon 192.168.2.x en dat werd 100 (de 1e zal de laatste zijn); met het bereik dan t/m 99. Bij router 1 geen wijzigingen.

Twee dingen dan nog:
- zowel de blueray als de mediabox moeten handmatig worden ingesteld op gateway/DNS 192.168.2.1=router1 anders pakken ze 192.168.2.100=router2 (hoezo dat nou weer?).
- de DHCP-server-functie van router 2 mag niet uit.

Ondertussen ben ik duidelijk langer bezig met dit bericht dan zowat 2 minuten en ik ben nog steeds live/online/here/there/everywhere.

Opgelost.

Dank voor de medewerking.

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan

altijd opletten met meerdere devices in 1 netwerk te gebruiken.

mijn broer had ooit hetzelfde probleem.
de modem/router van de provider was 192.168.1.1 en alle devices kregene en ip 192.168.1.2->60

nu had hij nog een 2de wifi accespoint in het netwerk geduwt voor verder bereik. 1lan kabel erin, extra wifi eruit. die gebruikt als standaard adres 192.168.1.1

dan had hij ook een converter voor dreambox of zoiets en die gebruikte... 192.168.1.1.

alle toestelle waarmee hij online wil, krijgen als gateway 192.168.1.1 (de modem van de provider dus), maar als de pc naar één van de andere 2 ging, had die 'no internet' connection.

als test: doe een ping naar de gateway (192.168.1.1) vanop een pc, en als er antwoord komt, trek je provider modem uit. als er nog steeds antwoord is... heb je een probleem

ik lig nu momenteel in de clinch met mijn provider model/router. de dhcp functie werkt niet goed (weigert statische IP's te aanvaarden), en het antwoord van de provider luid altijd

Voor residentiële abonnementen zijn alle geavanceerde instellingen in de modem voor de klant zelf. Wij geven hierop geen ondersteuning.

maar je bent wel verplicht hun modem te gebruiken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 28 januari 2020 10:18:01 schreef cancom:
[...]

Die "en" dus...

[...]

...

[...]

[...]

Twee dingen dan nog:
- zowel de blueray als de mediabox moeten handmatig worden ingesteld op gateway/DNS 192.168.2.1=router1 anders pakken ze 192.168.2.100=router2 (hoezo dat nou weer?).
- de DHCP-server-functie van router 2 mag niet uit.

Ondertussen ben ik duidelijk langer bezig met dit bericht dan zowat 2 minuten en ik ben nog steeds live/online/here/there/everywhere.

Opgelost.

Dank voor de medewerking.

BlueRay en mediabox hoeven niet handmatig te worden ingesteld. Je hebt nu 2 DHCP servers in 1 netwerk. Dat is altijd een aanleiding voor problemen. Waarschijnlijk verwijst de ene DHCP server naar router 1 (192.168.2.1) als DNS/gateway, terwijl de andere verwijst naar router 2 (192.168.2.100) als DNS/gateway.
Als je mazzel hebt deelt router 1 als eerste een IP-adres uit aan de mediabox of BR speler en dan gaat het goed. Is echter router 2 sneller dan wordt er verwezen naar deze router als gateway. Als je de DHCP server op router2 uitzet komt het IP-adres altijd van de DHCP server router 1 en gaat het altijd goed.

Op 28 januari 2020 10:18:01 schreef cancom:
Twee dingen dan nog:
- zowel de blueray als de mediabox moeten handmatig worden ingesteld op gateway/DNS 192.168.2.1=router1 anders pakken ze 192.168.2.100=router2 (hoezo dat nou weer?).
- de DHCP-server-functie van router 2 mag niet uit.

Twee dingen: Kennelijk krijgen de blueray en de mediabox hun instellingen via DHCP van router2. Eigenlijk wil je dat niet: Router2 zal denken dat ie zelf de router-naar-het-internet is, dus zichzelf als gateway opgeven. Anderzijds: Twee DHCP servers op hetzelfde net is "gezeik". Dat wil je niet. Het zou het beste zijn om DHCP op je router-naar-het-internet aan te zetten en die op router2 uit. Maar goed.... Als het zo ook goed werkt, dan kan je het zo houden. Netjes is anders, verder maar afblijven lijkt me zo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 januari 2020 12:45:10 schreef Hans60:
[...] Als je de DHCP server op router2 uitzet komt het IP-adres altijd van de DHCP server router 1 en gaat het altijd goed.

Dat gaat niet op, de mediabox krijgt dan helemaal geen verbinding met internet. De blueray hangt aan router 1 en de mediabox aan router 2. Gisteren kreeg ik met de blueray geen verbinding met internet met DHCP aan (dan pakte 't ding ook router 2), vandaag d.w.z. NU werkt 't met de BR op DHCP wèl...

Als ik kijk in de DHCP client list van de routers dan lijkt me dat ook niet allemaal zo logisch te werk te gaan: de BR en mediabox staan er simpelweg nooit bij!

OK, voor alle duidelijkheid: de internetmogelijkheden van de BR heb ik totnogtoe zegge en schrijve 1 keer gebruikt voor 't opzoeken van een videoclip (hoe ook weer? ik denk niet met die onwerkbare webbrowser). Voor dit device en de mediabox geldt dan nog "on demand". Ach...

Voor wat betreft de pc's: uitsluitend nog deze ene om te surfen! Oorspronkelijk heb ik die lange kabel alleen gekocht om die 2 pc's te linken (vandaar een crosscable); nog geen alles-in-een, en internet via dial-up.

Voordat je zegt "zeur dan ook niet": ik heb die zes devices om aan het kabelmodem te hangen (waarvan drie voor 0 cent). And why do we want to? Because we can.

Op 26 januari 2020 15:20:14 schreef Hans60:
[...] En als je de router al hebt hoef je niets nieuws te kopen.

Dank je, ook daarom.

Op 28 januari 2020 13:00:25 schreef rew:
[...] Als het zo ook goed werkt, dan kan je het zo houden. Netjes is anders, verder maar afblijven lijkt me zo.

Waarvan akte.

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan