Sharp magnetron R961 probleem

Hallo,

Een goede dag gewenst van deze newbie op dit forum !

Ik heb een probleem met een Sharp magnetron , en dan met de magnetronfunctie in het bijzonder.Deze is "vernield" door de magnetron te gebruiken met een dikke stalen bakplaat erin. Dom , maar 't is niet anders.Dus maar even kijken of we het ding kunnen fixen!

Na een beetje zoeken en meten kwam ik er al gauw achter dat 1 van de HV diodes geheiligd was dus het probleem was vlug gevonden. Nieuw kitje besteld , gemonteerd en het ding werkte weer. Maar niet voor lang want na een keer of 5 gebruiken was ie toch weer kapot. Meteen maar weer even die diodes en condensator gemeten maar daar was niks mis mee. Wel was de 8A zekering er nu uit geknald , die was bij de eerste storing nog heel.

Dus een nieuwe zekering erin gedaan en de magnetron weer getest. 1 seconde hoorde ik een dikke brom/zoem en de zekering lag er weer uit , er is nu dus wel iets meer aan de hand.Na even hier op het forum rondgesnuffeld te hebben maar eens wat verder gemeten aan schakelaars , trafo e.d.

De deurschakelaars werken goed , 2 maak en 1 verbreek contact met de deur dicht. Trafo primair 2 ohm en secondair 0,2 ohm en oneindig naar chassis. De magnetronbuis meet over de polen 0,2 ohm maar naar het chassis 16 ohm.

En dat laatste daar heb ik m'n twijfels over of dat wel klopt....

Groet , Ap

maar naar het chassis 16 ohm

=> is kapot.

Post een een foto van de buis incl. het label wat er op staat, heb laatst ook iemand van CO kunnen helpen met een gebruikte maar nog goede buis.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dank je voor de info Roland , daar was ik al bang voor. Ik neem aan dat die buis ook oneindig naar 't chassis moet meten?

Is dit ook een symptoom van de manier zoals deze gesneuveld is , met metaal er in aangezet ? Wel apart dat ie dan toch nog even normaal gefunctioneerd heeft.

Hierbij een foto van de buis ,zou mooi zijn als je me daarmee kunt helpen.

vergeten

Golden Member

Op 27 januari 2020 21:28:11 schreef Hellooder:
De magnetronbuis meet over de polen 0,2 ohm maar naar het chassis 16 ohm.

En dat laatste daar heb ik m'n twijfels over of dat wel klopt....

Groet , Ap

Dat klopt inderdaad niet!
"over de polen" zoals je dat noemt, zit de gloeidraad dus die is in orde.
Op die 2 polen staat de DC hoogspanning t.o.v. het chassis.
Dus als je daar 16 Ω t.o.v. het chassis meet zit er een interne sluiting in de buis.
Dat is dus einde buis. :(
(alle draden van de buis verwijderd bij die meting?, anders meet je de secundaire koperweerstand van de trafowikkeling.
Bij een goede magnetrontrafo van mij is dat 102 Ω in dat kader is 16 Ω dus wel erg laag ;)

Maar zie ik daar een doorbrandplekje op de hoogspannings isolator?
Dat heb ik laatst ook een keer gehad, die magnetron begon te stinken.
Blikken dekseltje je eraf gehaald en van een oude defecte buis de isolator overgezet en weer werkend gekregen! :)
zie bijgaande foto's.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Da's dus duidelijk , de buis is toast.

Kan daar ook een alternatief type in ,uit een andere type magnetron of moet het perse dit type voor die Sharp zijn ?

Toevallig werd me gisteren nog een kapotte Atag inbouwcombi aangeboden waarvan het oven gedeelte niet meer werkte...

De kans is klein , maar ik vraag het toch even.

Ik kijk morgen even of ik nog zo'n buis heb liggen.

Toevallig werd me gisteren nog een kapotte Atag inbouwcombi aangeboden waarvan het oven gedeelte niet meer werkte

In zo'n geval zou ik de trafo, buis, condensator en diode overzetten.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 27 januari 2020 23:18:07 (67%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@Roland , dat moet dan ook nog allemaal passen...Hm.

@Vergeten , goeie spot ! Zie foto's. Uiteraard is de buis gemeten met de stekkers er af.

[Bericht gewijzigd door Hellooder op maandag 27 januari 2020 23:45:25 (17%)

vergeten

Golden Member

Dit zijn de technische gegevens van de serie 240

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 27 januari 2020 23:33:11 schreef Hellooder:

@Vergeten , goeie spot ! Zie foto's.

Afgaande op je foto's lijkt me dit geen doorbrandplek. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 27 januari 2020 23:52:58 (69%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Lijkt me geen doorbrandplek, afgaande op je foto's

Ik neem aan dat dit sarcasme betreft?? 8)7

Maar die 2M240 daar zijn ook nogal wat versies van : https://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=2m240+magnetron&_osacat=0&amp…

Of heeft dat alleen met de behuizing te maken ?

vergeten

Golden Member

Op 27 januari 2020 23:53:47 schreef Hellooder:
[...]

Ik neem aan dat dit sarcasme betreft?? 8)7

Nee hoor, serieus misschien kan je het plekje met je duimnagel eraf krassen. Bij mijn voorbeeld was het opengebarsten.

Maar die 2M240 daar zijn ook nogal wat versies van : https://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=2m240+magnetron&_osacat=0&amp…

Of heeft dat alleen met de behuizing te maken ?

Er zijn inderdaad verschillende mechanische uitvoeringen waarbij het blikken kastje van de hoogspanningsaansluiting soms een kwartslag is gedraaid.
Ook zitten er soms draadeinden aan i.p.v. boutgaatjes voor de bevestiging.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Nou , het is wel degelijk kapot. Ik heb even met een stanleymes dat plekje weggekrast maar daar zit gewoon een scheurtje in dus dat deugt niet. On top of that de kortsluiting zit wel degelijk in die isolator maar wel precies aan de andere kant van dat scheurtje.

vergeten

Golden Member

Dan zou je hetzelfde kunnen doen als ik gedaan heb.
De bevestiging uitboren met 3mm boortje en een andere met M3 boutjes vastzetten.
De kroonsteentjes mogen zonder isolatie, er loopt wel een flinke gloeistroom door (8 a 12 A) dus goed aandraaien en eventueel de schroeven borgen met loctite.
Houd wel de spoelen zoveel mogelijk in takt

Nu moet je nog een (elektrisch kapotte) donor magnetronbuis hebben, waarvan die isolator nog prima is.
Of een hele andere magnetronbuis waar @Roland van leusden voor gaat kijken.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 28 januari 2020 00:36:18 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 28 januari 2020 00:14:50 schreef Hellooder:
[bijlage]

Nou , het is wel degelijk kapot. Ik heb even met een stanleymes dat plekje weggekrast maar daar zit gewoon een scheurtje in dus dat deugt niet. On top of that de kortsluiting zit wel degelijk in die isolator maar wel precies aan de andere kant van dat scheurtje.

Dat is één meting tekort.
Nu moet je nog meten tussen gloeidraad van de magnetronbuis en massa (liefst met een megger (of nog beter met 2kV)). Alleen als deze oneindig ohm is, en dat zal het hoogst waarschijnlijk wel zo zijn, heeft het zin om de witte isolator te vervangen.

vergeten

Golden Member

Op 28 januari 2020 01:45:41 schreef ohm pi:
[...]Dat is één meting tekort.
Nu moet je nog meten tussen gloeidraad van de magnetronbuis en massa (liefst met een megger (of nog beter met 2kV)). Alleen als deze oneindig ohm is, en dat zal het hoogst waarschijnlijk wel zo zijn, heeft het zin om de witte isolator te vervangen.

Alleen als deze -NIET- oneindig ohm is,

Je bent vast het woordje NIET vergeten :)
Wat heeft dat voor zin, met een megger meten, als het met de universeelmeter al 16 Ω is?
Met losgeknipte interne spoelen meet hij al die 16 Ω naar de buis omhulling.
Dus zit het in de witte isolator!
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad en dat was toch echt een interne doorslag, zie een paar postings eerder, de foto met het gele cirkeltje.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als je meet tussen uitwendige fastonnetjes van de gloeidraad en massa, dan weet je dat de isolatie niet goed is. De meter wijst immers 16Ω aan.
Je weet niet wat de isolatie tussen de gloeidraad en de massa is. Die heb je immers niet gemeten. De gloeidraad heb je immers losgeknipt van de fastonnetjes. Vandaar dat je die weerstand ook 'moet' meten, al of niet met een megger. Het is zonde om de buis te repareren als blijkt dat de gloeidraad ook nog inwendige sluiting met massa maakt. Misschien is de weerstand tussen gloeidraad en massa 1000Ω. Vandaar de opmerking 'één meting tekort'.

Het is niet verantwoord om een kroonsteentje of fastons te gebruiken. er staat tenslotte meer dan 2KV op een kroonsteen is ontworpen voor max 600V.Tevens zit er een HF filter in, dus dat is er ook dan niet meer

Ik Heb die isolator nog wel liggen en een buis ook nog wel..

Nu dan , nog even voor de zekerheid , tussen buis en massa meet ik oneindig met de multimeter. Dus dat lijkt me in orde.

Wat nu te doen ? Een gebruikte isolator , al lijkt me die constructie met die kroonsteentjes uiterst dubieus in een component met 4KV. En hoe zit dat dan gesoldeerd want dat spul heeft een hoger smeltpunt dan gewone tin merkte ik wel.

Of een gebruikte buis? Of een "nieuwe" van Ebay voor 4-5 tientjes :

https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_n…

https://www.ebay.nl/itm/SHARP-Magnetron-A396-2M240H-L/352630638746?has…

Ik ben zelf maar een hobbyist die denkt dat ie alles zelf moet en kan repareren en meestal lukt dat ook , maar ik heb uiteraard geen grijpvoorraad aan wit- en bruingoed onderdelen.

Wat is wijs ?

Op de buis zelf meette ik overigens hetzelfde als voorheen uiteraard : 0,1=0,2 Ohm en da's logisch omdat de kortsluiting naar het chassis hier niet in meegenomen wordt omdat ie maar aan 1 kant zit.

vergeten

Golden Member

Op 28 januari 2020 18:55:52 schreef smd:
Het is niet verantwoord om een kroonsteentje of fastons te gebruiken. er staat tenslotte meer dan 2KV op een kroonsteen is ontworpen voor max 600V.Tevens zit er een HF filter in, dus dat is er ook dan niet meer

Dat HF filter is niet weg als je de boel met minimale mechanische vervorming van de spoel aan elkaar zet.   Het is niet echt een precies afgestemde kring hoor!
De spanning is hier helemaal niet interessant, de isolatie van de kroonsteen kan/mag eraf.   De afstand door de lucht is meer dan voldoende om geen overslag te krijgen. (grofweg 1mm/kV)
De forse (gloei)stroom is echter wel van belang! dat kan 8 tot wel 12+ A zijn.

Ik Heb die isolator nog wel liggen

Waarom biedt je dit aan als je niet achter een reparatie op deze manier staat?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb geen geschikte buis voor je liggen helaas.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
vergeten

Golden Member

Op 28 januari 2020 19:30:02 schreef Hellooder:
Nu dan , nog even voor de zekerheid , tussen buis en massa meet ik oneindig met de multimeter. Dus dat lijkt me in orde.

Wat nu te doen ? Een gebruikte isolator , al lijkt me die constructie met die kroonsteentjes uiterst dubieus in een component met 4KV. En hoe zit dat dan gesoldeerd want dat spul heeft een hoger smeltpunt dan gewone tin merkte ik wel.

De aansluitingen zijn ook van blank ongeisoleerd materiaal dus dat valt reuze mee.
De overslagspanning door lucht is maar 1mm/kV.
Het materiaal is een soort puntlas solderen gaat niet, het is koper tegen een soort RVS.

Ik ben zelf maar een hobbyist die denkt dat ie alles zelf moet en kan repareren en meestal lukt dat ook , maar ik heb uiteraard geen grijpvoorraad aan wit- en bruingoed onderdelen.

Goed standpunt je weet niet of je het kan zonder het te proberen.
Als je gewoon een flinke dosis gezond "boeren" verstand gebruikt is er heel veel te repareren, soms op een opvallend makkelijke manier.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het kan veilig zoals vergeten het doet. Nu hoef je alleen nog maar een isolator scoren.

Op 28 januari 2020 21:14:10 schreef ohm pi:
Het kan veilig zoals vergeten het doet. Nu hoef je alleen nog maar een isolator scoren.

Da's mooi , maar het is nu niet dat die plenty op marktplaats aangeboden worden ;)

Ik zag dat smd nog wel een isolator en/of buis had.

Op 28 januari 2020 20:33:42 schreef Roland van Leusden:
Ik heb geen geschikte buis voor je liggen helaas.

Da's jammer , toch bedankt !