2Watt CW HF zender bouwen

Hallo,

Ik zoek iets eenvoudig om 2W CW vermogen op te wekken bij 6.78MHz in 50ohm
Moet gevoed worden via USB 5V.

Richting die ik nu voorlopig uitga:
1)Kristal oscillator ontwerpen bij 6.78MHz
2)Spanning versterken met opamp
3)Bufferen met een 'line driver' zodat belasting van 50 ohm geen probleem is.

Kan het eventueel eenvoudiger, of andere denkpistes ?

(bedoeling is om later te gebruiken in wireless power experimenten)

Thanks

USB lijkt mij niet zo praktisch, je hebt wel 10V effectief nodig.
Een normaal klasse-C eindtrap mij meer de weg om te gaan dan iets linears met alle verliezen.

Maar experimenteren is leuk. Ik moest denken aan de BUF634 e.d., allicht gaat dat icm een snelle opamp voor dit soort frequenties / vermogens als eindtrapje. Nog een opamp als oscillator en je blijft in stijl ;)

Wel, zeker niet met een opamp, dat is een veld omploegen met een helikopter.

Is het voor een studentenprojectje? Koop gewoon een demoboard voor wireless charging, die gebruiken die vieze ISM banden. Zoals https://epc-co.com/epc/Portals/0/epc/documents/guides/EPC9114_qsg.pdf

Of, als je zelf wil prutsen, een 40m CW zender met een 74HC240 eindtrap https://forums.qrz.com/index.php?threads/10w-radio-shortware-cw-telegr…

Vervang het kristal door een 6.75MHz kristal en je bent klaar.

edit: laat die MOSFET gewoon weg (dan heb je ook geen 12V nodig), maar het filter moet je absoluut laten zitten.

Een watt krijg je wel uit een HC240 geperst.

Tweede edit: je kan een kitje uit China kopen.
https://www.ebay.com/itm/QRP-10W-Radio-HF-SW-CW-telegraph-Transmitter-…

Eenvoudiger kan niet.

[Bericht gewijzigd door Bert_mc op woensdag 29 januari 2020 01:33:58 (15%)

Suffering from wiseass oneliner blackout
rob007

Yarr, Matey!

5Volt en 2Watt dat word te moeilijk!
Die HC240 met in plaats een IRF een(of2) 2N7000 misschien???
http://am-transmitter.blogspot.com/2014/07/simple-class-e-transmitter.…
https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enNL849NL849&sxsrf=ACYBG…:
Maar ik zou ook voor dat KITje gaan en dan de IRF er uit of misschien verwisselen voor....

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Misschien ook wel een leuk kitje : de pixie https://www.google.com/search?q=pixie+transceiver&ie=utf-8&oe=…
voordeel hier van is dat er a heel veel over geschreven is en goedkoop kan aanschaffen !

Ik ga ermee aan de slag. Bedoeling is men kennis bij te schaven en zelf tot een ontwerp te komen zodat ik later niet afhankelijk ben van een kit

Het mag best wel lineair zijn (mooiste sinus) dus bvb 5W van USB trekken om 2W RF uit te hebben is best ok.

Uiteraard ook verdiepen in de klasse C,E versterkers, zijn inderdaad efficiënter dus bij grotere vermogens van meer belang

@Eso: pixie ligt bij men vermogen en frequentie range. schematje bekijk ik
@rob: thanks, maar die 5VDC kan ik toch eerst omzetten met een DCDC naar 12V DC om daarmee men versterker te voeden ?
@bert mc: zelf 'prutsen': 12V toch wel nodig , uit 5v kan ik nooit 2W halen in 50ohm. Het is een persoonlijk leer project
@aart: inderdaad de BUF634.lineair met verlies, maar ik klaag niet dat er 5W uit de USB getrokken wordt.

Leuk om te zien dat er verschillende invalshoeken zijn. Wordt vervolgt.. :)

rob007

Yarr, Matey!

Ja oké natuurlijk!
Dan krijg je nog een trapje voor achter het IC? ik zeg maar Watt:
https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.iwab.nu%2Fimages…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 29 januari 2020 19:30:46 schreef Darkcrusher:
Het mag best wel lineair zijn (mooiste sinus) dus bvb 5W van USB trekken om 2W RF uit te hebben is best ok.

Die keuze heb je expliciet niet. Ik weet niet wat de regels zijn in de lage ISM banden, maar je MOET hoedanook een quasi perfecte sinus genereren omdat je anders harmonischen genereert, welke zeer uitdrukkelijk niet mogen. Ik heb nu even niet de tijd om de onderdrukking van de tweede en derde harmonische te onderzoeken, maar ga uit van -60dBc (60dB onder de carrier). Op een oscilloscoop zie je geen enkel verschil tussen een perfecte sinus, en eentje met een harmonische van 50, 40, 30 of zelfs 20dB erop gesuperponeerd.

Uiteraard ook verdiepen in de klasse C,E versterkers, zijn inderdaad efficiënter dus bij grotere vermogens van meer belang

Niet van toepassing hier, omdat je drager niet gemoduleerd is. De MOSFET (of de 74HC240, for that matter) wordt keihard open en dicht gestuurd.

@bert mc: zelf 'prutsen': 12V toch wel nodig , uit 5v kan ik nooit 2W halen in 50ohm.

Da's niet waar natuurlijk. Als je dat goed ontwerpt, "zien" de eindtrap transistoren kleinere impedanties dan de uitgangsimpedantie.

Het aansturen van kleine impedanties is ook niet zonder uitdaging, want een schakeling ontwerpen met collectorimpedanties van een paar ohm geeft je heel wat andere valkuilen.

Toch wordt het gedaan, alle amateurtransceivers werken van 13.8V en die halen moeiteloos 100W zendvermogen zonder DC/DC conversie.

Als je rechtstreeks een HC240 gebruikt in push-pull configuratie (effectief een brugschakeling), zit je al bijna aan een watt, zelfs rechtstreeks in 50 ohm. Je moet dan wel een balanced-naar-single ended transformatie doen.

Het is een persoonlijk leer project

Okee. Bouw de 74HC240 zender. Het verschil tussen 1 en 2 watt merk je niet in de praktijk.

Leuk om te zien dat er verschillende invalshoeken zijn. Wordt vervolgt.. :)

Da's altijd zo. Veel geluk ermee.

Wat ben je trouwens van zin?

Suffering from wiseass oneliner blackout

Het gaat om een contactloze lader. 1 of 2w is bij het laden wel belangrijk imho.
Het is geen zender voor gegevensoverdracht, dus ik weet niet hoe belangrijk de zuiverheid van de sinus is. Maar het is wel belangrijk dat je geen signaal daadwerkelijk uitstraalt, maar echt alleen inductief laadt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Een cw zender als draadloze oplader vlak onder of op de 40 meter amateurband.
Met de seinsleutel schakel je de oscillator in of uit , wil je dit als oplader gebruiken ? dan staat de zender constant aan.
Geen signaal uitzenden maar wel inductief laden dat wil ik ook, gratis energie...

Een mogelijkheid kan zijn om een snelle Mosfet driver ic te gebruiken, wanneer de voedingspanning 12V is heb je genoeg om een Mosfet direct in klasse C aan te sturen.
Als Mosfet driver ic een TC4427 bijvoorbeeld of de IXDD609, daarachter een kleine Mosfet IRF510 of zo (er zijn betere Mosfets van o.a. Infineon).
Zonder die Mosfet zou het ook nog kunnen; gebruik dan twee van die Mosfet driver ic's in balans (in tegenfase met elkaar), met een HF breedband transformator(tje) tussen de beide uitgangen.

Om van een blok naar sinusgolf te gaan gebruik je een LC seriekring,in serie met de uitgang.
Met eventueel daar nog een extra laagdoorlaat filter erachter.

Zoals andere al aanhaalden is 5 Volt uit de USB aansluiting gewoon te weinig, om toch 12 Volt uit de 5 Volt USB aansluiting te verkrijgen, gebruik je een buck-boost converter.
Een simpele DC/DC converter is makkelijk met een switcher ic te maken.
Vraag mij niet welke ik denk dat er op dit forum andere mensen zijn die je daarmee verder kunnen adviseren.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 30 januari 2020 02:22:43 schreef Martin V:
Een mogelijkheid kan zijn om een snelle Mosfet driver ic te gebruiken, wanneer de voedingspanning 12V is heb je genoeg om een Mosfet direct in klasse C aan te sturen.
Als Mosfet driver ic een TC4427 bijvoorbeeld of de IXDD609, daarachter een kleine Mosfet IRF510 of zo (er zijn betere Mosfets van o.a. Infineon).
Zonder die Mosfet zou het ook nog kunnen; gebruik dan twee van die Mosfet driver ic's in balans (in tegenfase met elkaar), met een HF breedband transformator(tje) tussen de beide uitgangen.

Om van een blok naar sinusgolf te gaan gebruik je een LC seriekring,in serie met de uitgang.
Met eventueel daar nog een extra laagdoorlaat filter erachter.

Zoals andere al aanhaalden is 5 Volt uit de USB aansluiting gewoon te weinig, om toch 12 Volt uit de 5 Volt USB aansluiting te verkrijgen, gebruik je een buck-boost converter.
Een simpele DC/DC converter is makkelijk met een switcher ic te maken.
Vraag mij niet welke ik denk dat er op dit forum andere mensen zijn die je daarmee verder kunnen adviseren.

Die mosfet heeft geen 12V piek nodig op de gate. Als die een gate capaciteit heeft 500pF komt dat overeen met 50 Ohm@7MHz. (en dan neem je de gate-source impedantie nog niet eens mee, dus in de praktijk is het nog VEEl lager). Dat soort drivers zijn niet geschikt voor dit werk.

Voor klasse C is +/-2V signaalspanning wel voldoede. Alleen de DC-bias ff goed instellen.

@ Martin: Zoals anderen (of eigenlijk Bert MC) al aangeeft is 5V zeker wel voldoende. Gewoon de impedantie aanpassen. Er moet toch een uitgangsfilter op, dus die impedantieaanpassing kun je mooi in dat filter doen. Kost geen extra onderdelen.

Daarnaast, heb ik ontzettend sterk het vermoeden dat die 50 Ohm impedantie totaal uit de lucht gegrepen is. Dat is de impedantie die wordt gebruikt voor zenders. Voor draadloos laden kun je met de spoelgeometrie nog veel veranderen aan de impedantie. Hoe dat in de praktijk gedaan wordt weet ik overigens totaal niet.

@Ledlover: Filtering is hier heel belangrijk en niet heel eenvoudig. Reden: op 7MHz zul je weinig uitzenden, je laadspoel is waarschijnlijk te klein om effectief te zenden. De harmonischen hebben echter een veel kleinere golflengte, dus die worden door je spoeltje wel heel makkelijk uitgezonden. En ookal is het -60dBm, wat wordt uitgezonden, daar kan je nog wel een redelijke afstand mee overbruggen. Ze moeten er dus echt uit!

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 30 januari 2020 09:18:50 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Daarnaast, heb ik ontzettend sterk het vermoeden dat die 50 Ohm impedantie totaal uit de lucht gegrepen is. Dat is de impedantie die wordt gebruikt voor zenders.

Dat denk ik dus ook. Ik had over het hoofd gezien dat het over draadloos laden ging.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Een draadloze telefoon lader werkt op ong 13.54Mhz.
Een oscillator, buffer, filter , eindtrap , als antenne een spoel met parallel een condensator.
De ontvanger is dan een spoel met parallel condensator, gelijkrichten en je buck/boost converter erachter.

50 Ohm voor te zenden en 75 Ohm voor te ontvangen zijn niet zomaar willekeurig gekozen , kan maar hoeft niet voor deze schakeling .
De bedoeling van een telefoon lader is dat de ontvangst spoel in resonantie is met de zend spoel met een zo hoog mogelijk rendement.

Dit heeft niets te maken met de topic titel 2 Watt CW HF zender bouwen