Gezocht schema ATAG MC3011CUU A011

Beste mensen
Ik ben op zoek naar een Schema van het moederbord van de ATAG MC3011CUU A011 combimagnetron, die onlangs in stand-by/klokmofus is uitgevallen

Vast mijn dank en groet.

Alicebee

Ook zonder uitleggen duidelijk.

Zeer bondig antwoord.

Succes verder.

Dank

Dat komt misschien wat bot over, maar zo bedoeld hij het niet. Schema's van printen kun je vrijwel nooit krijgen, in de witgoed sector.

Je kunt wel wat foto's maken en een klachtomschrijving, dan krijgen we hem met zijn allen wel weer aan de gang.

Dank voor deze respons, Maus0611

Het is weliswaar een oud ding, maar ziet er vele malen beter /ongebruikter uit dan vele Marktplaats magnetrons.
Het “moederbord” genoemde deel verzorgt o.a. de tijdklok en de verschillende functies.
Met een vonk, viel de klok uit en ook de stop in de meterkast.
Er bleek na opening van de magnetron een weerstand doorgebrand, waardoor diens kleurcodering moeizaam te reconstrueren is. Zeker zonder schema.

Er zit heel veel belwerk en internet gezoek achter deze geposte vraag.
Ook de rit naar Zwanenburg waar een verkoper zit, die op Marktplaats foto’s laat zien, alsof hij 3 exemplaren van mijn model heeft staan, bleek vruchteloos... Dus al heel lang niet in voorraad meer, bleek ter plaatse.

ATAG Benelux is natuurlijk gebaat bij de aanschaf van een nieuwe magnetron, dus niet behulpzaam, hoewel vriendelijk.

Reverse engineering zonder schema is onbegonnen werk, zeker bij een combimagnetron.
Mijn laatste hoop was op dit forum gesteld, maar ik moet nu toch maar op zoek naar een nieuwe, voor 38 cm inbouwhoogte, hetgeen geen courante inbouwhoogte blijkt.
Het zal wel lukken en mijn hartelijke dank voor je respons.

Succes in 2020 en daarna.

Groeten, Alicebee

@Alicebee,
Er zijn slimme jongens en meisjes op dit forum. Als je een goede duidelijk complete foto van de voor- en achterkant van de print post, dan heb je kans dat een slimmerik ziet wat er stuk is en hoe je hem moet repareren.

Thevel

Golden Member

Kun je lezen wat er op het IC staat?

Smeg heeft ditzelfde model ook gehad in zijn programma.
Dat had het modelnummer FM38X.

Sine

Moderator

Het lijkt er op dat de primaire switcher zich bescheten heeft.

Thevel

Golden Member

Hallo Ohm pi

Op de achterkant van het bord is aan beschadiging niets te zien.
Wel zitten er veel SMD componenten: diodes, IC’s en condensatoren etc op die achterkant.

Ik heb nu zelf gedestilleerd dat de doorgebrande weerstand (rood-zwart-rood-goud ?) 200Ohm /3 watt moet zijn geweest.
Ook heb ik 3 van de 4 stuks 1N4007 diodes als defect doorgemeten en allen vervangen.
De bidirectional powerdiode 1.5 KE400CA kon ik niet doormeten, en dus maar een nieuwe besteld.
Ook een 0,1 microfarad tantaaltje in die schakeling met een doorgesmolten voetje heb ik vervangen.
Beide 10 microfarad 400 volt condensatoren heb ik ook reeds vervangen.

Mijn indruk: in stand-by modus met alleen de klokfunctie aan, doorbranden met een flits, doet meer diepliggende problemen vermoeden.
Om dat uit te sluiten wilde ik via dit forum een laatste reddingspoging wagen, vandaar.

Omdat er 4000 volt condensatoren in de kast zitten, ben ik zeer voorzichtig, ondanks dubbele rubberen handschoenen en uit hun buurt blijven.

Ik voeg een paar plaatjes bij, met dank en vriendelijke groet aan alle slimme jongens en meisjes.

Alicebee

Beste Thevel.

Op het IC staat: K201 TNY256P en 17614C.

Dank en groeten

Alicebee

Beste Thevel e.a.

Het is inderdaad een microswitch. Foto bijgevoegd.

Zal een vervanger moeten zoeken.

En dan de 3 watt weerstand van onzekere ohmage....??

Als ik zo de schade zie, dan hou ik het erop dat C21 is doorgeslagen en de rest heeft meegenomen. De uitgefikte weerstand is volgens mij geen 200Ω/3W weerstand. Bij zo'n waarde zou condensator C21 nog zijn beide pootjes gehad hebben. Wat het wel moet zijn weet ik helaas niet. Het is ook een veiligheidsweerstand.

Thevel

Golden Member

Op 28 januari 2020 22:54:31 schreef Alicebee:
En dan de 3 watt weerstand van onzekere ohmage....??

De (fusible) weerstand staat in serie met de netaansluiting, er staan verschillende schema's met de TNY256P op het web en er wordt een waarde van 10 tot 30Ω gebruikt.
Het zal dus heel goed een 22Ω weerstand kunnen zijn.

Beste Ohm pi

De veiligheid is zeker belangrijk.
Ik wil geen brand in mijn keuken.

De doorgebrande weerstand heeft mogelijk 5 kleurringen gehad, waarvan ik er 3 herken als rood, zwart en goud.
De ene ziet er uit als een geroosterde rode die bruin werd.
Dan die ontbrekende kleuring, die de waarde mogelijk doet ophogen naar 1000 ohm of daarboven.

Dat is dus waarom een schema mijn eerste vraag aan dit forum was.

Tot nu erg bedankt en groeten

Alicebee

Hallo Thevel

Dit vond ik inderdaad ook op het web.
Daaruit iets afleidend.....

Groeten.

Alicebee

L.S.

Mijn eerste reactie was op de gok de fusible weerstand (bruin-zwart-bruin) te vervangen met een 100 ohm /3watter die bij het aanzetten van de stroom er uit viel met een flits, zonder dat er een stop omging in de meterkast.

Dit was voordat ik de 1N4007 diodes had gecheckt en vervangen.
Een lagere weerstand zou er ook uit geflitst zijn ?

Groeten

Thevel

Golden Member

Een lagere weerstand zou er ook uit geflitst zijn ?

Ga er maar vanuit dat de TNY defect is, dan knalt elke laag-omige weerstand eruit...

Een soortgelijke reparatie kun je hiet lezen.

Dank, Thevel.

Welterusten en groet.

Alicebee

Geachte meedenkers in het forum....

Op de site van Sinuss.nl zie ik de PNY266PN chip, conform de bijgevoegde screendump.
Het datablad daarbij doet niet eenduidig vermoeden /destilleren, wat in mijn geval de fusible weerstand mag zijn.

Met een goede aanwijzing van jullie kan ik verder en berichten of het gelukt is.
Dank voor jullie geduld en adviezen tot nu, en groeten uit Zaanstad.

Alicebee

Misschien was ik bot Alicebee,maar iedereen vraagt om schema's maar dat is er gewoonweg niet en eigenlijk moet dat eens hier op forum gemeld moeten worden als standaard. Wij techneuten hier moeten alles uit eigen intuitie herstellen en evt tips doorgeven. Nu ben ik blij dat je een tweede stap heb gemaakt en eens gekeken heb wat er mis is.

De TNY 266 is te zwaar en past niet, moet echt een TNY256 zijn. Weerstand is 100 Ohm/3 Watt draadgewonden!!

Beste SMD.

Dank voor je respons.
Ik snap dat een schema i.h.a. zeer gewild /gezocht is op dit forum en ook dat fabrikanten niet scheutig zijn met ze beschikbaar te stellen....Een melding op het forum helpt beslist.

De chip die er nu af fabriek nog op de printplaat (brandt cooking printplaten makers) zit, is een TNY266PN en niet zoals ik abusievelijk eerder schreef een PNY266PN Excuses daarvoor. ?

Domme opmerking van mij:
Het is een combimagnetron die dus ook kan grillen en een ovenfunctie heeft.
Is die originele chip dan “te zwaar” waardoor hij zich “heeft bescheten” zoals Sine eerder schreef ?
Graag nog je respons hierover.

Mijn dank voor jouw en andere briljante en sturende inputs tot nu.

Vriendelijke groet.

Alicebee

De stand van doorgefikte zaken.
Keramische 0.1 microfarad met gesmolten pootje en de eerder genoemde Tiny-switch chip.

Groeten

De 400V elco van de laatste foto is bol en dus stuk. Die moet je dus vervangen of je hebt hem al vervangen.