Component

Michel Evers

Golden Member

Ik heb weinig tot geen verstand van electronica componenten.
Daarom onderstaande vragen die waarschijnlijk snel beantwoord worden.
Bij modelspoorbanen worden onderstaande componenten gebruik bij de aansluiting van motoren.
Graag wil ik weten wat het is en wat de waarde van de ringen aangeeft zodat ik een aantal reserven kan bestellen.

Dat zijn smoorspoeltjes, ook wel microchokes. Deze is kennelijk 18uH
Normaal gaan die dingen niet stuk.

Michel Evers

Golden Member

Dank je wel.
Zo af en toe maak ik ze bij nader inziens weleens te kort. Of komt het beter uit als ze wat langer blijven. En dan heb ik ze dus niet meer. Ik gebruik ze dan maar van een nieuwe set in de hoop dat bij de volgende bouw ik de korte wel kan gebruiken.
Nu kan ik dus wat reserve smoorspoeltjes bestellen.
Nogmaals dank je wel.

Thevel

Golden Member

Ik kom op 3,9µH en 10% tolerantie maar ik kan het mis hebben.

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 2 januari 2020 18:12:53 (16%)

Michel Evers

Golden Member

Oeps.
Wat is nu de goede?

Inmiddels beide waarden besteld.
Ze kosten zo weinig.

In ieder geval bedankt voor jullie inbreng.

[Bericht gewijzigd door Michel Evers op donderdag 2 januari 2020 18:45:37 (67%)

Het zal allemaal niet zo heel veel uitmaken. Als het voor ontstoren is, doet je trein het wel met beide waardes.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het vervelende bij dit soort goedkope componenten is dat de verzendkosten vaak een veelvoud zijn van de prijs.
Voor het functioneren van je locs zijn die spoeltjes helemaal niet nodig, ze zorgen er alleen voor dat je niet te veel storing naar de omgeving straalt. In geval van nood kun je zo'n spoeltje vervangen door een draadje.
Ik vraag me trouwens af hoe je die dingen stuk krijgt. Je hoeft ze toch helemaal niet los te maken?

Op 2 januari 2020 18:47:20 schreef Michel Evers:
...Alleen de prijs niet.
Bij Conrad kosten ze 12 euro cent.

Je zou je natuurlijk ook nog via een Ebay shop kunnen kopen. Dan heb je meestal geen verzendkosten en heb je er gelijk 100 voor de prijs van 1 :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Michel Evers

Golden Member

Een nieuwe vraag, natuurlijk weer over een component. Bij mijn modelbouw hobby gebruik ik LED’s met weerstanden er voor van 470 en 960 ohm, afhankelijk welke intensiteit ik wil. Nu moet ik op een paar heel kleine plaatsen gebruik maken van SMD LED’s. Kan ik hier dezelfde weerstanden gebruiken of is het raadzaam weerstanden met een andere waarde te nemen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat meer info graag. Gebruikt voltage? Welke stroom gebruiken de oude leds en welke stroom gaan de nieuwe gebruiken? Welke spanningsval over de leds? Graag de datasheets van beide types.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Bij 12v voeding en een rode led is 470 Ohm wel erg laag, er loopt dan 22mA (heeel veel voor een led, een moderne HE led geeft bij 2mA al een bak licht)
Bij high power leds kan 't natuurlijk wel.
Bij bovengenoemde spanning en weerstand wel minimaal een 0.5W weerstand nemen. (standaard 0603 weerstand is meestal 62, 100, of 125mW)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

@Arco: het kan net zo goed 18V zijn bij digitaal. 14V, 9V en 5V zijn ook nog mogelijkheden.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 29 januari 2020 12:51:17 (62%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Voor leds gebruik ik nooit weerstanden kleiner dan 1k. Moderne leds, en zeker de smd uitvoering geven bij 2mA al licht zat. Dan zit je met de weerstand al gauw in de buurt van 4k7 of zo.

vergeten

Golden Member

Op 2 januari 2020 18:11:13 schreef Michel Evers:
Oeps.
Wat is nu de goede?

Inmiddels beide waarden besteld.
Ze kosten zo weinig.

In ieder geval bedankt voor jullie inbreng.

Het hangt van de ring kleuren af die kan niet iedereen hier goed onderscheiden en het hangt ook samen met de monitorkleuren ijking.
Dus als je de kleuren erbij schrijft gaat het altijd goed!
bruin    = 1
oranje  = 3
wit       = 9
grijs     = 8

Als ik de kleuren goed interpreteer zie ik:
bruin, wit, goud, zilver, dan is je spoeltje: 1,9µH ±10%

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 29 januari 2020 12:56:40 schreef vergeten:
die kan niet iedereen hier goed onderscheiden

Als je 't mij vraagt mag jij aansluiten in dat rijtje :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

:)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Handig als je weet van welke kant je beginnen moet dan ? Daar heb ik weleens moeite mee.

Arco

Special Member

De kant waar een 'gewone' kleurring zit is het begin. Ringen met metaalkleur (goud,zilver,...) zit altijd achteraan.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het probleem zit bij 5-rings weerstanden van 1%. Dat wordt aangegeven met bruin. Als de weerstandswaarde met een 1 begint heb je aan beide kanten bruin. Ik hou er dan voor de zekerheid een ohmmeter tegenaan.

1,9 zit niet in de E12-reeks, zal dus wel 1,8 zijn.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Hensz

Golden Member

Ik zie ook grijs en geen wit.

Don't Panic!
Arco

Special Member

Ik zie oranje-wit-goud-zilver... ;)
Klopt ook beter, 3.9uH is een standaard waarde...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Michel Evers

Golden Member

Inmiddels antwoord gevonden.
Gewoon dezelfde weerstanden als bij de reguliere LED’s