Component

Michel Evers

Golden Member

Ik heb weinig tot geen verstand van electronica componenten.
Daarom onderstaande vragen die waarschijnlijk snel beantwoord worden.
Bij modelspoorbanen worden onderstaande componenten gebruik bij de aansluiting van motoren.
Graag wil ik weten wat het is en wat de waarde van de ringen aangeeft zodat ik een aantal reserven kan bestellen.

Dat zijn smoorspoeltjes, ook wel microchokes. Deze is kennelijk 18uH
Normaal gaan die dingen niet stuk.

Michel Evers

Golden Member

Dank je wel.
Zo af en toe maak ik ze bij nader inziens weleens te kort. Of komt het beter uit als ze wat langer blijven. En dan heb ik ze dus niet meer. Ik gebruik ze dan maar van een nieuwe set in de hoop dat bij de volgende bouw ik de korte wel kan gebruiken.
Nu kan ik dus wat reserve smoorspoeltjes bestellen.
Nogmaals dank je wel.

Thevel

Golden Member

Ik kom op 3,9µH en 10% tolerantie maar ik kan het mis hebben.

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 2 januari 2020 18:12:53 (16%)

Michel Evers

Golden Member

Oeps.
Wat is nu de goede?

Inmiddels beide waarden besteld.
Ze kosten zo weinig.

In ieder geval bedankt voor jullie inbreng.

[Bericht gewijzigd door Michel Evers op donderdag 2 januari 2020 18:45:37 (67%)

Het zal allemaal niet zo heel veel uitmaken. Als het voor ontstoren is, doet je trein het wel met beide waardes.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het vervelende bij dit soort goedkope componenten is dat de verzendkosten vaak een veelvoud zijn van de prijs.
Voor het functioneren van je locs zijn die spoeltjes helemaal niet nodig, ze zorgen er alleen voor dat je niet te veel storing naar de omgeving straalt. In geval van nood kun je zo'n spoeltje vervangen door een draadje.
Ik vraag me trouwens af hoe je die dingen stuk krijgt. Je hoeft ze toch helemaal niet los te maken?

Op 2 januari 2020 18:47:20 schreef Michel Evers:
...Alleen de prijs niet.