LED conversion driver box build

Hallo allemaal,

Ik heb een idee voor een project in mijn hoofd en wil eerst weten of het haalbaar is en zo ja, hoe ik het moet doen. De reden dat ik hier de vraag neer gooi is omdat ik wel het idee heb, wel kan solderen enzo, maar niet zoveel kaas heb gegeten van complexere schakelingen, gezien ik verwacht dat dit project dat met zich mee gaat brengen.

Het idee is het volgende:
Ik heb een FIAT Punto 2012. Deze is uitgerust met een CANBUS systeem om defecte verlichting te detecteren aan de hand van het door de lamp getrokken vermogen.

Als ik dus de lampjes (welke op het CANBUS systeem zijn aangesloten) zomaar verwissel voor LED, zal het systeem denken dat de lampen kapot zijn en daar een melding over geven en in sommige gevallen, zoals bij het remlicht, geen stroom/spanning naar de lamp sturen. Ik kan dan tussen de kabels van het lampje een weerstand solderen, maar dan zijn er 2 nadelen:
- de temperatuur die de weerstand gaat halen
- het systeem zal geen melding meer geven als de LED wél defect is.

Het volgende gaat door mijn hoofd: Een kastje wat ik tussen de kabelboom van de lampen zet, met daarin de weerstanden en koelelementen (vanwege te weerstanden), om het CANBUS systeem voor de gek te houden. Echter ben ik er daar nog niet mee, gezien ik daarmee geen melding meer krijg als de LED kapot zou zijn.

Ik zit dus te denken om daarnaast dus een schakeling te hebben die de stroom van de LED ofzo afsluit als deze kapot is, zodat de auto ziet dat er een lamp (LED dus) kapot is.

Is zoiets te realiseren en zo ja, waar moet ik aan denken qua schakeling? Misschien een Ardiuno systeem ofzo?

Een beetje kwaliteit LED vervangers voor auto's zijn canbus proof.
Zoek maar eens op een paar typen ledlapjes die je wilt hebben, grote kans dat je daartussen ook varianten vind waarbij staat dat ze canbus proof zijn.

Wel kan het zo zijn dat het weerstandje op de canbus proof ledlampjes, wat de canbus detectie voor de gek houdt, tevens de signalering van een defecte ledlichtbron tegengaat.
Een ledlampje gaat defect maar de canbus weerstand is nog intakt en jij ziet geen signalering.
In dit soort (niet 100% geschikte) LED-upgrades zal je zelf af en toe een visuele check moeten doen of alle ledlampjes nog werken.

Op 29 januari 2020 12:56:39 schreef T-sec:
Een beetje kwaliteit LED vervangers voor auto's zijn canbus proof.
Zoek maar eens op een paar typen ledlampjes die je wilt hebben, grote kans dat je daartussen ook varianten vind waarbij staat dat ze canbus proof zijn.

Wel kan het zo zijn dat het weerstandje op de canbus proof ledlampjes, wat de canbus detectie voor de gek houdt, tevens de signalering van een defecte ledlichtbron tegengaat.
Een ledlampje gaat defect maar de canbus weerstand is nog intakt en jij ziet geen signalering.
In dit soort (niet 100% geschikte) LED-upgrades zal je zelf af en toe een visuele check moeten doen of alle ledlampjes nog werken.

Het FIAT canbus systeem laat zich ook met dat soort canbus-ledjes niet voor de gek houden. Heb er al redelijk wat geprobeerd. Het weerstandje op zo'n canbus LED zal vaak ook niet het werkelijk benodigde vermogen nabootsen, gezien de warmte die zo'n weerstand genereert. Sommige canbus systemen trappen er wel in, die van de FIAT helaas niet. En je bent inderdaad het waarschuwingsmiddel kwijt met alleen een weerstandje als oplossing.

Vandaar de vraag/het idee ook om zelf zo'n systeem te bouwen.

Als een led lamp kapot is, is dat volgens mij te meten. Volgens mij had het met voltage te maken ofzo. Als we een schakeling of controller hebben die de stroom naar het lampje onderbreekt op het moment dat de LED kapot is, dan behoudt je het waarschuwingsyteem, want hij "ziet" gewoon een onderbroken stroom schakeling.

Een LED kan in drie manieren defect raken, open, kortsluiting of lek. Met een Arduino cq microcontroller kan je die drie metingen doorlopend door de software laten uitvoeren, een van de fouten als lamp-stuk signaal, zodat canbus systeem dat als een lamp-stuk detecteert en meldt. Er bestaan ook speciale schuifregisters (bv. de MBI5038) die die drie fouten in een LED terug kunnen signaleren aan een Arduino of losse microcontroller.

RES

Op 29 januari 2020 14:19:25 schreef RES:
Een LED kan in drie manieren defect raken, open, kortsluiting of lek. Met een Arduino cq microcontroller kan je die drie metingen doorlopend door de software laten uitvoeren, een van de fouten als lamp-stuk signaal, zodat canbus systeem dat als een lamp-stuk detecteert en meldt. Er bestaan ook speciale schuifregisters (bv. de MBI5038) die die drie fouten in een LED terug kunnen signaleren aan een Arduino of losse microcontroller.

Dat is inderdaad waar ik dus zelf ook al aan zat te denken. Vraag die mij dus nog rest is hoe ik zo'n systeem/schema kan bouwen.

Heel simpel gezegd (als voorbeeld nemen we het remlicht): er komt vanaf de auto een kabelboom met daarin de + draad voor het remlicht in de kofferbak uit. Nu gaat deze rechtstreeks door naar het remlicht, vanaf het remlicht zal de - draad naar de massa van de auto gaan.

Nu wil ik dus het volgende: + draad gaat de Driver Box in. Deze draad moet met 21 watt worden belast. Dat kan een weerstand doen. Zo ziet de auto een werkende lamp. Dan gaat er, misschien door middel van een relais mechanisme, spanning naar de LED lamp, zodat deze gaat branden.

Nu het technische gedeelte: Er zal dus een relais tussen de + draad van het remlicht moeten komen en deze zal de schakeling moeten onderbreken, zodra de LED lamp defect raakt. Zo ziet de auto het als een defecte lamp en zal deze een melding gaan geven. Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg uitleg.

In het kort:
- van origineel + draad remlicht naar Driver Box met schakeling en weerstand
- van Driver Box naar LED lamp, Driver Box monitort de werking van de LED lamp
- zodra LED lamp defect raakt, originele + draad van remlicht onderbreken

Op 29 januari 2020 14:19:25 schreef RES:
Een LED kan in drie manieren defect raken, open, kortsluiting of lek. Met een Arduino cq microcontroller kan je die drie metingen doorlopend door de software laten uitvoeren, een van de fouten als lamp-stuk signaal, zodat canbus systeem dat als een lamp-stuk detecteert en meldt. Er bestaan ook speciale schuifregisters (bv. de MBI5038) die die drie fouten in een LED terug kunnen signaleren aan een Arduino of losse microcontroller.

Hoe is het precies te meten als het LED lampje kapot is? Welke waarden zijn dan eventueel zichtbaar bij het meten en vanaf welk punt moet je meten?

Het gaat hier dus om een LED lampje, waar de voorschakeling natuurlijk al bij in zit.