100V tussen kabelisolatie en aarding - onverklaarbaar!

de ts heeft ook h05 rubber kabel aan de spots zitten, dat is de dunne versie die vaak van chinese makelij is bij armaturen. dat had ik dus ook bij die spots, waren multiline, mee van t duurste spul. gelukkig paste er ook een ymvk in de wartel, mof aan de ymvk-as erlangs gemaakt zodat de ymvk kabel maar 50cm was.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 29 januari 2020 19:05:56 (36%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

CJ, die meetfout ging niet over de situatie van de TS. Dat had ik ook al in mijn eerste test vermeld maar blijkbaar wat onduidelijk.
Heb jij een Ri van 10M ? Lijkt me handig dan kun je zonder probleem je vingers in het stopcontact steken...

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Yep, ik zat spreekwoordelijk bijna letterlijk in TS zijn tuin :)
Met tuinlaarzen haal ik los de 10MΩ... waar is dat stopcontact >:)

tot je met een scherp stukje koper door de opperhuid heen gaat, en je vochtige binnenkern toch heel wat minder weerstand heeft :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is de aderisolatie ook van rubber, of alleen de buitenmantel? In het laatste geval verklaart het nog niet helemaal waarom er spanning op de buitenkant kwam aangezien de aders wel beschermd zijn. In het eerste geval verklaart het niet helemaal waarom de aardlek niet sprong, immers zou het dan ook weer via de aardedraad terug weg moeten lekken.

Spanning staat en stroom gaat!

bij rubber kabel is de ader isolatie ook van rubber. de aardlek gaat pas als er 30mA lek is, bij verlichting die dus niet altijd aanstaat duurt dat best lang. met continu voeding gaat dat sneller..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Goedemorgen,

Wel, het boeltje is al een weekje hersteld (nieuwe kabel aangezet) en tot op heden blijft alles netjes werken.

Wat me wel nog te binnenschoot, is dat ik in de loop der jaren de lichtbollen regelmatig (kwistig) heb schoongemaakt met water met daarin een scheutje javel... dat dan waarschijnlijk op de rubber kabels is gelopen.

Geen idee of javel (bleekwater) inwerkt op rubber maar ik kan het niet aanbevelen na deze ervaring. Het zou kunnen verklaren waarom de andere lichtpunten met identieke kabel geen problemen vertonen.

In ieder geval, blij dat het opgelost is en nogmaals bedankt voor de vele reacties en interessante denkpistes.

M.vr.gr.

ShadowHunter

Gratis: AREI-symbolen voor Visio, AutoCAD, QElectroTech en als SVG - http://arei-rgie.be