Voor mij geheimzinnige print

Beste Circuitonline deskundigen,

Allereerst, de print is open gemaakt. Een aantal berichten hieronder zijn de foto's ervan geplaatst.

Er is nog 1 vraag over de E-bike accupack welke mij al vanaf het openen bezig houd.
Er zit een voor mij geheimzinnig printje in welke ik elektronische schakelaar noem. (Wellicht compleet verkeerde naam)
Hieronder foto vlak na het uitpakken van de accupack. (Zie rode pijl)

Hieronder foto waar de zaken anders zijn gerangschikt.
(Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn) :-) (Zie rode pijl)

Hieronder de elektronische schakelaar uitgepakt.
Zoals te zien is de elektronica in zwart hars? gegoten.

Hieronder de complete schema van de complete bedrading van de accupack.

In het volgende bericht nog een schema maar dan alleen van dat printje.

Ik snap voldoende van de werking van de print zodat de accu weer functioneert.
- De blauwe draad wordt aan de P (uitgang MIN) van de Balancer aangesloten.
- De rode draad wordt rechtstreeks aan de PLUS van de accupack aangesloten.
- De gele draad gaat naar de mechanische schakelaar.
- De andere poot van de mechanische schakelaar wordt rechtstreeks aan de PLUS van de accupack aangesloten.
Als de schakelaar wordt aangezet dan gaat het lichtje in de schakelaar branden en sluit de kring zich in de elektronische schakelaar.
Daardoor wordt stroom/spanning van de MIN doorgelaten welke vervolgens, van de blauwe draad, door het printje, via de zwarte draad, o.a. naar de uitgang stroomt.

Ik snap alleen niet wat de print daar doet?
Wat zijn aanvullende functie in de schakeling is?
Als het een elektronische schakelaar is, waarom is deze ertussen geplaatst?
De rode mechanische schakelaar kan bij 250v 15 ampère en bij 125v 20 ampère aan. Dus meer dan voldoende bij 36/42v.
Maar als het de warmte in de gaten houd? Er zijn geen sensoren die strategisch op of aan de accu's worden geplaatst.
Stroombegrenzer of elektronische zekering? Ook op gezocht.
Kan ik ook niks over vinden.

Als er drie lampen worden aangesloten dan trekken deze samen, bij ± 41v, zo'n 6,7 ampère.
Als de temperatuur wordt gemeten dan wordt dit printje tot 30 Graden warm. Als er 1 of 2 lamp(en) word(t)(en) aangesloten dan wordt de print maximaal rond de 21 graden warm. Er gebeurt dus wel wat in dit printje.
De balancer daarin tegen wordt max. 27 graden warm

Er zijn echt uren, verdeelt over vele dagen in de afgelopen maanden, besteed aan het zoeken met de meest uiteenlopende zoekopdrachten. O.a. warmte sensor en elektronische schakelaar o.a. i.c.m. Li-ion en E-bike accu. Maar Google geeft, aan de hand van mijn zoekopdrachten, totaal geen resultaat wat ook maar een beetje met deze print overeenkomt.

Er zijn ook diverse andere E-bike accu's bestudeerd maar ik heb verder nergens een dergelijke of aanvullend printje gezien buiten de Balancer om. En ik neem aan dat men niet zomaar een print in de accu steekt.

Ik weet dat het niet geheel in jullie elektronica taal is.
Maar het is wel duidelijk.
Wie weet wat de functie van deze print zou kunnen zijn?

Wellicht ter verduidelijking, een aanvullende schema van alleen die elektronische schakelaar. (Mag max. 5 foto's in 1 bericht.)

D'r zit gewoon effectief een "N-CHANNEL-MOSFET" in.

D'r moet net wat meer bij omdat je niet zomaar 42V op de gate van de mosfet mag zetten, maar voor de rest is dat wat er in zit. Denk ik.

Misschien zit er ook nog wat "bescherming tegen diep ontladen" in. Maar dat verwacht ik eigenlijk in de BMS.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

Lijkt mij inderdaad een electronische schakelaar om de aan/uit knop te ontlasten. Je moet je anders voorstellen dat je hele dikke draden naar je stuur moet leggen om de verliezen binnen de perken te houden.

Nu zit daar een redelijk forse schakelaar aan misschien (maar niet geschikt voor grote stromen DC!) maar het kan net zo goed een sleutelschakelaar(tje) zijn.

[Bericht gewijzigd door KGE op dinsdag 28 januari 2020 10:09:37 (28%)

fred101

Golden Member

Hebben e-bikes geen snelheidsregelaar?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ik denk dat deze tegen vonken is voor het inpluggen van de accu.

als je ineens hard je accu op je controller zet, krijg je aardige vonken op de connector, door het opladen van de primaire condensatoren in de controller.

door zoiets tussen te voegen voorkom je dat. je kan ook een gewone schakelaar tussen steken, maar dan branden die zijn contacten in, telkens je inschakelt.

dit ding is precies waar ik achter op zoek was voor mijn accu (ik start momenteel met een serieweerstand)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Leuk te lezen dat "fcapri" op een idee is gebracht.
Ik had dit al willen doen. Gewoon, omdat ik wil weten waarom deze print erin zit en wat zijn functie moet zijn.
Maar na het lezen van jullie berichten heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Een hittekanonnetje erop gezet. En ja, die smurrie werd rubberachtig. Eraf gekregen. Wel de MOSFETS behuizingen beschadigd. Wat mij opvalt, het zijn zeer kleine weerstandjes. Had ik nog nooit gezien. De helft van die ik ken.

Hieronder foto's van het printje. En ik heb een compleet schema (niet in elektronica taal) gemaakt hoe alles met elkaar is verbonden. De gekleurde kruisende lijnen zijn dus niet met elkaar verbonden.
Waarbij dus de gele draad wordt onderbroken en verbonden middels de aan/uit schakelaar.

En op het moment van het plaatsen van dit bericht weet ik nog de functie niet van dit printje.
Is deze print echt noodzakelijk? Of kan de MIN draad ook gewoon rechtstreeks aan de AAN/UIT schakelaar worden aangesloten waarmee dan op dezelfde manier de accu wordt aan of uit gezet.

Thevel

Golden Member

Op 29 januari 2020 19:08:35 schreef Alwinwwww:
Wat mij opvalt, het zijn zeer kleine weerstandjes. Had ik nog nooit gezien. De helft van die ik ken.

Dat zijn gewone 0,1W koolweerstanden, die zijn een stuk kleiner dan de "standaard" 0,25W koolweerstanden.
Ze zijn gewoon verkrijgbaar.
voorbeeld:
https://www.conrad.nl/p/koolfilmweerstand-100-axiaal-bedraad-0204-01-w…

Shiptronic

Overleden

Hert printje werkt hetzelfde als een Relais, met als voordelen, Kleiner, contacten kunnen niet inbranden , en veel sneller, zodat je evt. ook kan PWM-en en daarmee het toerental kan regelen, met toch nog een flik koppel. Omdat je de volle motor stroom kan schakelen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is allemaal wel behoorlijk beroerd gesoldeerd moet ik zeggen.

hahaha, Die reactie had ik zeker van iemand verwacht, Dominic. :-) Is ook zo.
Ok, tja, ik heb altijd die grotere weerstanden gehad. Dank voor o.a. de link.

[Bericht gewijzigd door Alwinwwww op woensdag 19 februari 2020 16:29:33 (67%)