Stroomkring tester gezocht

Ik ben op zoek naar een stroomkring tester voor het zichtbaar maken van geleidbaarheid bij mensen in een kring, voor onderwijs doeleinden.
Het apparaatje dat ik zoek bestaat uit een kastje met 2 elektroden en binnenin een batterij voor het opwekken van de stroom. Bovenop het kastje zit een lampje dat oplicht wanneer de kring gesloten is.
Is er iemand die mij kan helpen aan een leverancier van het apparaatje of de componenten zodat ik het zelf in elkaar kan zetten?
m.vr.gr.

Lambiek

Special Member

Zou dat werken met bijv. tien mensen in een kring? Als ze allemaal zweterige handjes hebben van wat er gebeuren gaat wellicht wel. :)

Ik zou een opamp nemen met een instelbare versterkingsfactor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Deze schakeling lijkt mij ook iets te simplistisch. Als beide probes door mensen worden vastgehouden zonder dat de kring gesloten is zal door antennewerking de transistor toch gaan geleiden. Er zal minstens nog een condensator over de B-E moeten om wisselspanningen te dempen.

mel

Golden Member

Een multimeter met het bereik op Megohms? Dat zal best werken...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Allen die gereageerd hebben op mijn vraag, hartelijk dank
Met vriendelijke groeten

Thevel

Golden Member

Op 29 januari 2020 11:52:21 schreef Tcoach:
Ik ben op zoek naar een stroomkring tester voor het zichtbaar maken van geleidbaarheid bij mensen in een kring, voor onderwijs doeleinden.

Vroeger op school deden we dat met een Megger, het resultaat was ook voelbaar. :)

Ik heb daar iets moois voor denk ik, een schroevendraaier cq spanningszoeker, ook bruikbaar als geleidingstester, er zitten een paar knoopcelletjes in.
( Dit is dus niet het alom bekende type met een neon lampje met weerstand in serie. )
Het ding wat ik bedoel is heel handig ding, werkt als voltstick, geleiding en spanningszoeker,je moet dus wel weten wat je aan het doen bent, daarom heeft de hema ze niet meer (?)
De hema heeft wel meer in mijn idee handige dingen naderhand weer uit het assortiment gehaald.

Een soort gelijk testlampje moesten wij in 1969 op de lts ook maken, alleen kon je die ook zonder transistor gebruiken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 29 januari 2020 21:44:47 schreef Kees frees:
Ik heb daar iets moois voor denk ik, een schroevendraaier cq spanningszoeker, ook bruikbaar als geleidingstester, er zitten een paar knoopcelletjes in.
( Dit is dus niet het alom bekende type met een neon lampje met weerstand in serie. )
Het ding wat ik bedoel is heel handig ding, werkt als voltstick, geleiding en spanningszoeker,je moet dus wel weten wat je aan het doen bent, daarom heeft de hema ze niet meer (?)
De hema heeft wel meer in mijn idee handige dingen naderhand weer uit het assortiment gehaald.

Zo een?
https://i.imgur.com/P9ot0X4.png
Daar zit nog een transistor bij.
Precies zoals de schakeling van Sine.

mel

Golden Member

Op 29 januari 2020 20:30:53 schreef Thevel:
[...][bijlage]Vroeger op school deden we dat met een Megger, het resultaat was ook voelbaar. :)

>:) >:) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..