Stopcontact zonder aarding, woning van 1986 BELGIE

Mijn broer wenst zijn woning te verkopen en ik ga zijn situatieplan en eendraadsschema opstellenwant door de jaren heen is er van alles verwijderd en het schema klopt totaal niet meer.
In zijn berging is een opbouwstopcontact geplaatst zonder aarding omdat er geen aarding aanwezig was, is afgetakt van een lichtkring.
Mag dit stopcontact blijven of is het beter om te verwijderen ?

In diezelfde ruimte is er een doorstromer op gas geplaatst geweest. Installateur heeft een klein zekeringskastje geplaatst met 6A zekeringen.
De voedingskabel van dit zekeringskastje is voorzien van een stekker en zit gewoon in een stopcontact. Ik veronderstel dat dit niet mag ?
Ik zou anders het stopcontact verwijderen, aftakdoos plaatsen en vandaar uit voeden.

Mvg,
Serge

McAwesome

Golden Member

Tenzij anders overeengekomen, is het in dit geval met een woning van 1986 de verantwoordelijkheid van de koper om ervoor te zorgen dat de elektrische installatie uiterlijk 12 maanden na het verlijden van de akte in orde is en herkeurd wordt indien de installatie niet conform blijkt te zijn.

Als blijkt dat de elektrische installatie niet voldoet aan het algemeen reglement op de Elektrische Installaties (AREI), heeft de koper 12 maanden de tijd (Art. 217.02 AREI) om de installatie in orde te brengen en opnieuw te laten keuren door hetzelfde erkend keuringsorganisme dat de eerste keuring uitvoerde (Art. 217 AREI).

Indien het gaat om een woning met een elektrische installatie die dateert van voor 1981 die nog nooit werd gecontroleerd (Art. 276 bis), heeft de koper 18 maanden de tijd om de installatie in orde te brengen en opnieuw te laten keuren. Deze termijn gaat in op de dag dat de akte van verkoop wordt ondertekend. De koper kan voor deze keuring zelf een erkend keuringsorganisme naar keuze aanduiden.

De koper moet dus zorgen voor het eendraadsschema, situatieplan en eventuele aanpassingen aan de installatie om deze conform te maken. Jouw enige plicht is om de installatie te laten keuren en het keuringsattest te overhandigen aan de instrumenterende notaris. Het maakt daarbij niet uit of het keuringsattest gunstig of ongunstig is.
Je kan als verkoper de goede ziel spelen en de installatie voor de koper in orde brengen maar meestal hangt daar geen financiële meerwaarde aan vast.

evelo

Golden Member

Bovenstaande klopt maar het kan voor de verkoper financieel gunstiger zijn om de zaak zelf op punt te zetten. Het is maar wat je zelf ziet zitten en wat er allemaal moet gebeuren om in orde te zijn.

Als de woning/installatie van 1986 is dan mag er nergens een stopcontact zonder aarding zitten. Als die afgetakt is van een verlichting dan zal het waarschijnlijk in 1,5mm² zijn of erger; luidsprekerkabel of zo.

Ter info: minder dan 5% van de woningen die gekeurd worden bij verkoop zijn effectief goedgekeurd.

Meestal ontbreken de schema's :) maar er zijn evengoed dramatische installaties zonder aarding of differentieel.

Betreft de foto met stopcontact en schakelaar: is dat een bijhorend kunstof achterplaat of een houten plankje? Dat laatste mag niet met dit type stopcontacten/schakelaars :)

En nog ter info: vanaf juni dit jaar treedt het 'Nieuw AREI' in werking. 90 à 95% blijft hetzelfde als het 'oud AREI'. Merk op dat we dan effectief zullen spreken van:
'installaties van voor 1 okt 1981'
'installaties die vallen onder het oud AREI'
'installaties die vallen onder het nieuw AREI'

Zal nog leuk worden :)

een zekeringkastje met een stekker, gemaakt voor gasapparatuur die geen aarding heeft, klopt niet. hier in NL waren de plaatsen waar randaarde zat al in de 50's de keuken en de wcd voor de CV ketel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
McAwesome

Golden Member

Op 29 januari 2020 21:53:31 schreef evelo:
Bovenstaande klopt maar het kan voor de verkoper financieel gunstiger zijn om de zaak zelf op punt te zetten. Het is maar wat je zelf ziet zitten en wat er allemaal moet gebeuren om in orde te zijn.

Tenzij je een overeenkomst hebt/kan krijgen met de verkoper i.v.m. een meerprijs of vergoeding zou ik er niet aan beginnen. Ik heb in het verleden huizen verkocht waar de elektriciteit niet in orde was, o.a. mijn ouderlijk huis en ik heb daar nooit iets aan gedaan.

Voor hetzelfde geld gaat de koper de boel verbouwen en dan moeten de plannen mogelijks aangepast worden (+ mogelijk herkeuring). Bij een totaalrenovatie gaat de hele installatie er sowieso toch uit.
Het risico bestaat ook dat je iets over het hoofd hebt gezien en dat de installatie na jouw aanpassingen alsnog afgekeurd wordt. Afhankelijk van wat je overeen gekomen bent bestaat de kans dat je in dat geval nog een herkeuring mag betalen na de nodige bijkomende aanpassingen.

GJ_

Moderator

Op 29 januari 2020 23:04:57 schreef testman:...hier in NL waren de plaatsen waar randaarde zat al in de 50's...

Ook lang niet overal.

Op 29 januari 2020 23:17:05 schreef McAwesome:
[...] Voor hetzelfde geld gaat de koper de boel verbouwen en dan moeten de plannen mogelijks aangepast worden (+ mogelijk herkeuring). Bij een totaalrenovatie gaat de hele installatie er sowieso toch uit.

In zo' geval onderhandel je beter met de koper om helemaal geen keuring te doen. Heeft geen zin. Met die 150€ doe je beter iets leuker.

Dank voor de reacties.
@McAwesome,de bedoeling is gewoon om de kleine punten te verhelpen.Een keuringsverslag met enkele opmerkingen zal de kandidaat koper minder afschrikken dan een keuringsverslag met een waslijst aan opmerkingen.
Ik heb ook het ouderlijk huis verkocht en daar heb ik geen moeite ingestoken omdat daar een volledige vernieuwing het enige wenselijke was.

@evelo,de plaat waarop de schakelaar en stopcontact gemonteerd is , is van kunsstof , allemaal originele NIKO onderdelen ;)
Draad is 1,5mm².Stopcontact verwijder ik of Print een cirkelvormig dekseltje met 3D-printer zodat het stopcontact afgesloten is.

Ben ook nieuwsgierig naar de keuring en inderdaad die 5% zal wel zeer correct zijn .