bosch inbouw koffieapp. ef 688/04

Ik heb weer 1 die zegt systeem vullen.
Wat ik eerst heb gedaan is de leiding achter het pompje los gemaakt.
Dan sputtert het pompje water uit is dit goed of moet er een echte straal uitkomen?

Het is een plunjerpomp die geen constante stroom water geeft. Komt er water uit de heet water uitloop nadat de machine is ingeschakeld?

Via Google kom je er achter dat deze machine mogelijk een Jura binnenwerk heeft. En zo kwam ik ook op de volgende tip:

Er zit een magneetje of een stukje ijzer in wat een sensor in de machine aktiveert als dit vlottertje omhoog komt.
Als deze vastzit blijft de display "water vullen" zeggen.
Houder met schoonmaak-azijn vullen en een tijdje laten staan en af en toe met een satestokje door het gaatje het vlottertje bewegen en gangbaar maken.
Als dit niet het probleem oplost kan het ook de sensor zijn maar daarvoor moet de bovenkant en de zijwant worden gedemonteerd. Schroeven losnemen bovenkant naar achteren schuiven en zijkant omhoog trekken uit de slots.

Eerste vraag....er komt geen water uit de uitloop.

Tweede.....waar kan ik dat vlottertje of de sensor vinden?

Op 27 januari 2020 11:29:41 schreef simonsf:
Eerste vraag....er komt geen water uit de uitloop.

Tweede.....waar kan ik dat vlottertje of de sensor vinden?

De vlotter drijft in de waterbak denk ik zo... En als de vlotter een magneetje heeft dan bestuurt dit magneetje een contactje in de koffiemachine.
Ik zou het vlottertje in de watertank zoeken en dan kijken waar deze met lege en volle tank tegenaan moet liggen. Ter hoogte van het laagste niveau/leeg zal er in de machine zelf een read contact o.i.d. zitten.

Maar, eerst even kijken of het vlottertje mee omhoog drijft tijdens het bijvullen van de waterbak. Anders kan het zijn dat kalkaanslag o.i.d. de vlotter blokkeert, wat je oplost door de bak vol te gieten met azijn en wat water. Dit lost de kalk op.

Heeft de machine een vaste wateraansluiting dan is het een ander verhaal. De melding "Systeem Bijvullen" is dan onterecht omdat je geen waterbak gebruikt, wat bijvoorbeeld op een software instelling kan duiden.

Ik heb de slang los van het verwarmingselement en die naar de knop waar je warm water kan tappen en kunt omzetten naar koffiestand.
Daar spuit hij nog met kracht water uit.
Heeft iemand nog een idee.
[zit er iets in de draaiknop wat het kan wezen]??

Als de koffiemachine ondanks voldoende water in het reservoir toch de melding “Systeem Bijvullen” geeft en je krijgt wat tips om waar te beginnen met zoeken, waarom negeer je die dan door losstaande wedervragen en een verslag van je pomp?

Sorry T-sec,dat was allemaal oké.

Een sputterend pompje is niet OK. Heeft deze lang droog gedraaid??Test het pompje los,zou een goede straal uit moeten komen. Vaak dat je met de stoom knop opendraaien eerst het systeem vult

De stoomknop,als ik die aanzet komt er niks uit
En ik heb aan de uitkant van de pomp de slang eraf gehad dan sputtert hij en doe ik het slangetje er weer op zonder klem dan bouwt hij wel druk op.
Het slangetje hou ik niet tegen dat spat er wel af.

Wat gebeurt er als je de heet water knop open zet? De pomp springt dan wel aan? Zo ja, hoor je dat hij druk op bouwt? Druppelt de uitloop of komt er helemaal geen water?

Voor de 3 standen schakelaar [stoom koffie heet water]heb ik wel druk [pruttelend water] en zonder klemmetje erom heeft hij dan wel zoveel druk dat het slangetje eraf spot.maar na de 3 standen schakelaar niks.

Kans groot dat er kalk in de 3 standen schakelaar zit. Kan je die open maken? Laatst bij het repair cafe in een saeco een nieuwe pomp moeten installeren omdat die 3 weg klep vol met kalk deeltjes zat.

Ik heb nog wat ontdekt namelijk...
Als ik de 3 standen schakelaar op heet water draai staat erin de display
Dat ik em op koffiestand moet zetten en ook als ik em op stoom zet moet hij op koffiestand gezet worden.

Als ik het mij goed herinner blijft hij dat zeggen tot dat het apparaat gedecteerd heeft dat er water verpompt is. Het apparaat haalt die informatie uit de flow sensor die tussen de waterbak en de pomp inzit. Wanneer de pomp zijn water niet verpompt krijgt gaat het apparaat er vanuit dat er geen water in de bak aanwezig is.

Op 29 januari 2020 16:27:07 schreef Titatommeke:
Als ik het mij goed herinner blijft hij dat zeggen tot dat het apparaat gedecteerd heeft dat er water verpompt is. Het apparaat haalt die informatie uit de flow sensor die tussen de waterbak en de pomp inzit. Wanneer de pomp zijn water niet verpompt krijgt gaat het apparaat er vanuit dat er geen water in de bak aanwezig is.

Volgens mijn eerdere aanwijzingen en informatie op internet zit dit probleem ook 9 van de 10 keer in de flow sensor van de waterbak. Maar volgens TS is dit allemaal prima in orde.

Maar hoe kan het dan dat als ik het slangetje loshaal voor de 3 standen schakelaar er wel water komt?

Zit de 3 standen schakelaar niet vol ellende??

Op 29 januari 2020 16:54:09 schreef simonsf:
Maar hoe kan het dan dat als ik het slangetje loshaal voor de 3 standen schakelaar er wel water komt?

Omdat de verstopping in de schakelaar zit ;)

Op zoek gaan naar een service manual en de schakelaar inderdaad uit elkaar halen. Op de site van Bosch onderdelen vind je ook een exploded view van het apparaat. Hopelijk helpt dat. Daar kun je tevens onderdelen bestellen.

https://www.bosch-home.nl/service/reiniging-en-onderhoud/onderdelen

Kan niet nieuwe bestellen [niet meer te krijgen]
Zal zien of ik em schoon krijg.
Allemaal weer bedankt voor het meewerken.

Als onderdeel niet te krijgen zijn, weetje al genoeg: Ging vaak stuk!