Miele H344B heteluchtoven verwarmt niet meer

Na jarenlange trouwe dienst is onze Miele H344B er mee opgehouden. Alles lijkt nog prima te functioneren, de oven warmt alleen niet meer op. Het display geeft ook aan dat de oven aan het verwarmen zou moeten zijn.

Ik heb de oven opengemaakt en het lijkt er op dat er 2 verwarmingselementen in zitten. De bovenste meet 25 Ohm en de onderste 50 Ohm. Maar als de oven zou moeten verwarmen komt hier geen spanning op. Het lijkt er dus op dat de aansturing stuk is.

Is er iemand die ervaring met deze oven heeft en mij verder kan helpen het probleem te onderzoeken?

Alvast bedankt!

wat meet die clickson achterop met de bruin/zwarte draad erop?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze geleid volledig. De oven staat ook niet verder in storing, en het display geeft volgens mij aan dat de oven normaal zou moeten verwarmen. Zie foto.

de oven geeft 21 gr C aan, dus NTC is goed. Vewarmingssymbool staat aan.Controleer elco's en relais. Verwarmt oven wel op grill stand?

Bedankt voor jullie hulp allemaal!

De oven verwarmt ook niet op grill stand.

Als ik de oven aanzet op hete lucht en/of grill stand, dan gaat enkel motor boven in de oven (koker-vormige ventilator) draaien. Dat is via relais 5 volgens mij. Ik heb de spanning op de spoelen van de relais gemeten als ik de oven op hete lucht en grill zet. Het lijkt er op dat dan enkel relais 5 en 6 bekrachtigd worden.

@smd Zoals je op de foto kunt zien zitten er 2 elco's op de print. Kun je aangeven waarom je die verdenkt?

De verwarmingselementen zullen door de Schrack(oranje) relais aangestuurd worden. Deze relais kunnen wel schakelen maar als de hoofdcontacten niet meer doorverbinden (dat kun je niet zien) doen de elementen het ook niet. Je kunt de relais op de print afzondelijk doormeten. Ik zie ook dat er een e-schema gepost is. Met behulp van dit schema kun je spanning/stroomloop via diverse componenten volgen. Het is ook mogelijk dat een van de klixon's niet meer doorverbinden en de spanning blokkeert.

Ja, dat schema is inderdaad heel erg handig. Zo ben ik er dus ook achter gekomen dat relais 5 en 6 de ventilatie motor en het licht schakelen. Dit werkt allemaal. Maar de spoel van relais 1 (ook zo'n oranje relais) krijg geen 12V. De spoeltjes van alle oranje relais op de print meten zo'n 400 Ohm, dus dat lijkt goed.

Als ik de functie schakelaar op hete lucht stand draai (spanningsloos) dan meet ik wel een verbinding van L met R12 en R14.

Vaak worden de relais door transistoren aangestuurd of door een array ULN2003, controleer deze. Maar meet ook eens de NTC na erzit er maar 1 in en ik twijfel of die echt goed is.

Elco's krijgen in een oven zeker als die veel gebruikt word en de jaren die verstrijken veel te verduren, dus kunnen defect zijn

Je kan de printbanen van (in dit geval) relais 1 spoel volgen waar die vandaan komen. Dan kom je bij de aansturing van dit relais. Ook kan je meten hoe het 12Vdc signaal z'n weg vervolgt via diverse onderdelen.

Net toen ik een nieuwe meting wilde doen draaide de motor in de achterwand van de oven (M2/2). Dit was eerst niet het geval, maar nu ineens wel. Reden blijkt achteraf gelukkig simpel, de motor schakelt uit zodra de deur open gaat. Bij de vorige metingen heb ik met de deur open gemeten.

Maar goed, volgens het schema wordt deze motor gestuurd door relais 1, en daar staat inderdaad als de deur dicht is dan ook 12V op. Maar de oven verwarmd nog niet aangezien relais 3 nog steeds geen spanning krijgt.

Hoewel dat misschien niet zo netjes is heb ik als test even de spanning van relais 1 overgenomen op relais 3. Als ik dat doe dan gaat de oven verwarmen zoals je verwacht. De temperatuur die weergeven wordt op het display stijgt dan ook (dus ik denk dat de NTC wel ok is dan).

Er zit inderdaad een ULN2003 op (zie gele cirkeltje op de foto). Deze stuurt een aantal relais aan, maar niet relais 3 (blauwe cirkeltje). De sturing van relais 3 komt van de display print aan de voorkant. Zie oranje pijlen.

Elco's zijn 400V, die heb ik zo even niet liggen. Ik heb de spanning die uit de diode brug komt gemeten en dat ziet er goed uit. Heeft het (gezien bovenstaande bevindingen) nog zin om deze te vervangen?

Maar nu wordt het natuurlijk wel een stuk lastiger. Is er iemand die ervaring heeft met die 'display' print, of er een schema van heeft? Of is dit onbegonnen werk?

Of zou er nog een ander (extern) component kunnen zijn waardoor die sturing besluit relais 3 niet aan te zetten?

Als je verwarmings relais niet via array geschakeld word is mogelijk op je display print een transistortje defect.. dit word terugmeten richting processor. Maar wel vreemd is dat zowel hetelucht als grill niet aangestuurd word. Zite r geen behuizings NTC op OID?

Het lijkt erop dat het spoor loopt tot aan pin 12 van dan 16 pins IC direct naast het pijltje. Ik kan het echter niet helemaal goed zien.

Dat IC is waarschijnlijk een buffer. Mogelijk is hier wat mee aan de hand. Kun je eens een paar scherpe foto's maken van het displayprintje (voor en achterkant) en het nummer op dat IC vermelden?

Als het inderdaad dit IC is, blijft de vervolgvraag: Hoe is deze stuk gegaan?

Spanning staat en stroom gaat!

Ok, dit wordt redelijk gênant.

Er zit inderdaad een driver (ook weer een ULN2003) op die display print. Maar ook daar heb ik gemeten dat de ingang niet aangestuurd werd door de controller. Het moest dus zo zijn dat de controller bewust om een bepaalde reden de oven niet aanzette. Ik heb keer op keer de hele boel nagelopen en kwam steeds tot de conclusie dat er eigenlijk niet iets stuk was. Ik ken inmiddels de hele binnenkant van de oven en alle onderdelen zo'n beetje uit mijn hoofd.

Enige wat ik even vergeten was, is om de handleiding te lezen. Blijkbaar zit er een vergrendeling op het apparaat waarmee je de verwarmingselementen uit kan zetten... Geen idee hoe die er op gekomen is, maar het heeft mij wel (weer) geleerd niet meer zo maar dingen aan te nemen van mijn vriendin ("de oven is stuk").

Iedereen enorm bedankt voor de hulp en excuus voor het verdoen van jullie tijd!

Stond dus in Demo of Shop mode, is me ook een keer overkomen met een Siemens oven....

Gr Jan

Niet dom maar leerzaam! Eens een vrouw gehad, stond geleund tegen Liebherr vriezer en in Demo gezet,tsja,die begon te ontdooien! Bleef keurig -18 aangeven...