Revox A77 MK IV draait te snel

Andere kant is ook ok, de eerste band waar ik mee testte was een mono opname, of alleszins maar op 1 kant opgenomen.

RAAF12

Golden Member

Ja en er is een twee en vierspoor stereo versie van de A77. De 4 track werd het meest gekocht.

BUX14 in ipv de originele MJ411 (deze heb ik nog liggen). De BUX is me ooit aangeraden als vervanger.

Het is niet zo kritisch, in de eerste serie Mk1 zat een RCA 40318 toen die niet meer geleverd werd er vanaf 1971 in de Mk2 een RCA 2N3584 geplaatst. De latere series kregen een groter model T0-3 transistor. Als het goed is zal je nu voelen dat de koelplaat warm is. Mooi dat de reparatie succes heeft gehad!

Idd,

Bedankt alleszins voor de hulp (iedereen trouwens). Vanavond haal ik nog even een nieuw end-of tape lampje op, en dan is hij weer klaar.

Dit exemplaar is overigens een 4 sporen versie.

Iemand een idee of er nog ergens (betaalbaar) band (tape) verkocht wordt?
Ik las gisteren ergens dat Maxell zelfs gestopt is met de productie ervan.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hier nog een aantal banden liggen met muziek erop, echter klinken de paar banden die ik al getest heb gigantisch dof, al het hoog mist.
Voorlopig nog geen idee of het aan de banden ligt of aan de speler.

Raaf, dat afregelen, houdt dit veel in?
Ik heb hier banden van diverse merken (TDK, BASF, AGFA, TDK,.....) Dan lijkt het me moeilijk om hier een basisafstelling voor te vinden.
Wat me hiernet wel opviel op de oude banden: er klopt ergens iets niet bij de sporen. Ik hoor op spoor 1 een bepaald liedje, en op het ander spoor (ik dacht dan 3, maar bij Revox is dit 2) staat iets anders.
Geen idee op welk apparaat die banden ooit zijn opgenomen.

RAAF12

Golden Member

Dan zal dat op een andere recorder zijn opgenomen als er wat doorheen klinkt. De overspraak is bij een 4 spoor wel hoger dan bij een 2 spoor recorder. Zonder referentie tape is de afregeling moeilijk goed te krijgen. Er is een optimum in de bias instelling en dan 3 dB verder draaien. De procedure staat in de manual beschreven. Standaard werden de machines op Afga PER36 afgeregeld. Maar als de hogetonen weergave goed is zou ik alles mooi zo laten staan. Koppen goed schoonmaken en een keer demagnetiseren is wel aan te bevelen.

Raaf,

Hoge tonen weergave is niet ok, ronduit dof.
Wel via de RCA naar mijn eindversterker.
Morgen probeer ik nog eens te testen met de hoofdtelefoon, mogelijks ligt het aan het toestel, of aan de banden.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Het bekende Revox probleem, koppen goed schoonmaken, controleer met loop of er geen resten blijven.

Probleem van de hoge tonen lijkt opgelost door te koppen te reinigen + met een andere band te testen.
Daarnaast heb ik deze avond mijn revox naast een andere kunnen vergelijken:
2 dingen die niet goed zitten:
- Druk ik op play duurt het een aantal seconden eer het mechanisme reageert, dat is bij de andere vrijwel direct.
- De VU-meters werken niet, ook niet op stand I>II en stand II>I. bij aan en uitzetten sweepen ze wel.
Ook bij aansluiten van een mic en het selecteren van de mic-stand komt er geen beweging. Bij de andere wel.

Het eerder aangekaarte 'probleem' van 2 songs tegelijkertijd te horen kan ik oplossen door de speler op I of op II te zetten. Ik vermoed dat de tapes zijn opgenomen op een 2 track apparaat. Als ik het goed voorheb zijn op een 4 track 1 en 3 , en 2 en 4 een paar. als ik nu een 2-track band afspeel zit deze opgenomen op 1-2 en op 3-4. Kan dit bovenstaande verklaren?

RAAF12

Golden Member

Dat is heel goed mogelijk dat je daardoor toch nog geluid hoort. Ook zal de vierspoor wiskop niet alles kunnen wissen als er op een tweesporen machine is opgenomen.
Evt kan je een stukje gebruikt tape definitief wissen met een permanente magneet of een 230V demagnetizer. En dan stereo opnemen, de band omdraaien en weer een stereo opname maken en luisteren of er nog overspraak is.
Traag reageren van het mechanisme wat de aandrukrol doet bewegen zou kunnen liggen aan de veerspanning, die is instelbaar met een bout op de bevestiging. Evt losmaken om de solenoïde die de arm aantrekt te testen.
Als de VU meters allebei niet werken zou het een los stekkertje kunnen zijn. Of het audiosignaal volgen met scope of mV meter?

Raaf,

Wederom bedankt voor jouw tips.
De bandrecorders zijn echt van voor mijn tijd.... De A77 is van mijn geboortejaar ('75). De techniek is voor mij echt nieuw.

Ik heb nog niets gewist hoor, ik ben louter bezig met het geluid op de oude banden. Ik probeer het fenomeen dat ik hoor gewoon te verklaren.

Als ik de geluiden goed kan analyseren denk ik dat het relais vertraagd inkomt. Eenmaal dit schakelt schakelt de solenoide wel snel.
Volgens de service manual zit dit op een 27V lijn. Deze heb ik niet gecontroleerd? Mogelijks is daar de condensator wat van gaar is?

Ik wil ook nog even verduidelijken wat ik ervaar met de geluiden op de banden.

Op kanaal I staat er een song, Op kanaal II staat een totaal andere song.
Omgedraaid heb ik ze nog niet.
Wat mogelijks wel kan, alhoewel ik niet weet of het technisch mogelijk is, is dat de banden in mono zijn opgenomen. zodanig dat er eigenlijk letterlijk 4 verschillende tracks kunnen zijn opgenomen.

RAAF12

Golden Member

Yep! Mono opnames! Voor stereo zijn spoor 1 en 2 ingeschakeld. Bij mono is te kiezen op welk spoor de opname moet komen. Band omdraaien en je hebt de 2 andere sporen.
Die solenoïde zal niet gaar zijn daar kan weinig aan kapot. Het kan ook aan de sturing liggen. De kern wordt wel helemaal naar binnen getrokken? Dat is te vergelijken met die voor de remtrommels, daar zit hetzelfde model. En anders idd de spanning meten.

Het probleem met het vertraagd inkomen van de play solenoide lijkt opgelost: De reel motor draaide wel direct, daarom verdacht ik het relais. Deze gewisseld met zijn broer dat ernaast zat en geen probleem meer. Het relais opengemaakt en de contacten gereinigd en dit lijkt nu ok.

Tevens direct de bandsnelheid gecorrigeerd, deze zat met 1618hz er een beetje naast. Nu correct 1600Hz.

Voor het probleem met de VU meters heb ik dit week-end jammer geen tijd meer. Wel nog getest met een microfoon op de ingang de uitgang te beluisteren. Bij de goede klinkt mijn stem dan op de luidsprekers, bij de slechte niets. Ik vermoed dat de ingangskaarten geen spanning krijgen, volgens wat ik uit het schema probeer te ontcijferen passeert het signaal naar de VU meters deze insteekkaarten.

RAAF12

Golden Member

De VU meter signalen worden afgetakt van de versterker die de opnamekoppen aansturen. Als beide L en R kanalen niet werken zou het iets gemeenschappelijks kunnen zijn zoals een ontbrekende voedingsspanning. De meters zelf zijn goed als ze even uitslaan tijdens het aanzetten. Omdat je twee recorders hebt kan je ook tijdelijk even de beide opname printjes uitwisselen. Of een testtoon op de input zetten en kijken of die op de inputs van de printjes staat.

Wisselen van de boardjes doe ik liever niet, de werkende is niet van mij dus die maak ik liever niet open.
Je laatste 2 voorstellen was ik van plan, eerst de spanningen controleren, daarna met de signal tracer/gever uitzoeken waar het fout loopt. Aangezien beide zijden hetzelfde gedrag vertonen verwacht ik iets gemeenschappelijks.
De meters zelf sweepen uit bij het aanzetten. De rechtse wel iets meer dan de linkse maar dat zou kunnen normaal zijn.

Toevoeging iets later: 21V voeding is aanwezig op beide printen. Daarna signaal aangesloten op aux ingang via smartphone. Als ik volledig uitstuur op de smartphone krijg één meter tot halfweg zijn bereik. Daarna kaartjes tss beide kanalen gewisseld en probleem verschuift. Beide VU meters zijn dus nog OK.

Probeer ik op de andere revox dan mag ik de input gevoeligheidsknop maar op 5 zetten om uit de rode zone te blijven. Er schort dus duidelijk iets aan de input boards van mijn revox.

Hierop zitten 4 potmeters, deze lijken mij goed contact te maken en meten ook zo door. Ik controleer later de elco's.

Eén van de potmeters verzorgt het record level, blijf ik hier beter af of kan ik hier eens voorzichtig aan draaien?

RAAF12

Golden Member

Je kan de instelpot altijd weer terugzetten in dezelfde stand. Maar als er veel verschil in versterking is het waarschijnlijk een defecte elco, transistor ect.
Btw. De printjes zitten vast in een connector en zijn makkelijk even te verwisselen, zonder te solderen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 2 februari 2020 18:48:34 (25%)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Instel potjes hebben vaak geen veerdruk meer. (Zwart uitgeslagen verzilvering) En maken geen goed contact! vervangen, tevens de oranje ERO Elco's (vaak barstjes in aan de bovenzijde).

Ik heb het weer werkend, twee problemen:
- er zat een weerstand verbrand van 39 Ohm in de voedingslijn van de input print, deze gaf een waarde in de MegaOhms.
- Er zat een defecte condensator C509 van 10uF in die niet meer doorliet. Deze zit hier volgens mij enkel maar om dc te ontkoppelen. De waarde van 10uF heb ik hier niet op voorraad, wel 47uF. Mag ik deze zonder problemen vervangen door een 47uF variant? Ik vermoed van wel maar weet het niet zeker.

RAAF12

Golden Member

Beter is het om ze 10µF te laten in beide kanalen. Ik heb de originele papieren (gedrukte!) documentatie er even bij gepakt. De C509 elco zit direct op de VU meter aansturing.

Raaf,

Had ik idd ook gezien in de manual (heb hem hier ook uitgeprint liggen).
Dan haal ik deze week in de electronicazaak 2 nieuwe elco's.

De end of tape switch is defect, deze meet oneindig. Is hier een betaalbaar alternatief voor?