Antenne ingang verbrand

rob007

Yarr, Matey!

Bij het aansluiten van Actieve antenne heeft een vriend een foutje gemaakt,
Die voeding verkeerd omgedraaid waardoor er het iets is gaan roken ;(
Nu doet de ontvanger het nog wel gelukkig door dat er toch nog condensators tussen zaten.
Maar nu wil hij toch graag het verbrande onderdeel herstellen.
Ik denk dat het twee zener diodes tegen over elkaar in zijn?
iemand die weet welke wat en misschien waarvandaan?

Het gaat om Z401 en Z402 het zijn SMD.... zeners?
( zie schema )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Dat is niet zo mooi Rob :9~ maar door de beveiliging valt de schade mee.
Het onderdeel is inderdaad een symmetrische zener diode (TVS) daar moet je gemakkelijk aan kunnen komen.
Een 3,3 V TVS is bij diverse web shops te verkrijgen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het is een protectiediode die hopelijk z'n werk heeft gedaan. Maar gezien het nu verbrand is, niet tot het einde... Op zich zou het apparaat ook zonder de diode goed moeten werken als je een correcte voeding aansluit. Zo niet, dan is er toch meer kaput.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Rob, Die TVS diodes zijn symmetyrisch en staan parallel op de antennevoeding spanning.
Het lijkt me dus sterk dat ze zouden wegbranden als je enkel de polariteit verkeerd om aansluit. Los van mogelijke schade aan de actieve antenne. De ontvanger is zoalsje terecht opmerkt gelukkig voor dc gescheiden.
Het is waarschijnlijk dat en/of de voedingsspanning te hoog was.
5V gebruikt ipv 3.3V?

Wat ik vreemd vind is dat de voeding die op de vijsconnector toekomt veronderstel ik, direct zonder filtertje of serieimpedantie parallel op de actieve antenne staat.
En 3.3V TVssen hebben een relatief hoge capaciteit die ook parallel op het antennesignaal komt te staan. Bij SMA denk ik natuurlijk automatisch aan hoge frequenties, maar als het om de MG gaat, kan het misschien net alhoewel het niet lekker oogt.

Ha grotedikken,

Helemaal mee eens maar daar hoort ook helemaal geen spanning op dat is een antenne ingang :(
De spanning is een jack voor 5 V of USB.
Maar goed dat was de vraag niet van @rob007 die TVS is gemakkelijk te verkrijgen blijft de vraag wat is er in vredesnaam gebeurt :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk, flipflop en grotedikken

Wat ik begrepen heb van mijn vriend(hij heet ook Rob) is dat hij de phantom voeding omgedraaid heeft van de actieve antenne op zijn….. ik dacht Kiwi SDR.
En ja hij heeft ondanks dat gewoon knal geluk toch gehad(ik blies destijds de ingang van mijn R1000 op)
Dank jullie wel voor het schrijven!
Er moet dus gezocht gaan worden naar een…..3,3 V TVS? Heet dat ook zo?
https://nl.mouser.com/Semiconductors/Discrete-Semiconductors/Diodes-Re…
er moet dus naar de goeie soort/waarde uitgekeken worden denk ik.
Kan het zelf ook nog niet goed zien op de foto maar het is waarschijnlijk een 3 poot 3,3 of 3V3.

Ik denk dat ik/wij nu genoeg weten we gaan het zien, nogmaals wel dank!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Bij de C € 0,53 type ESDA5V3L maar waar heeft Rob(2) de voeding op aangesloten toch niet op de groene aansluiting :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Elektron, je hebt gelijk. Ik heb me laten vangen aan de notatie + en - antenne. Ik ben ook niet gewoon een vijsklem parallel te zien op een SMA. Maar er moet hoe dan ook 5V voedingsspanning op de ontvangeringang gekomen zijn. via de actieve antenne dan.
Raar dat de uitgang van de actieve antenne niet dc gescheiden zou zijn.
Ik begin ook te vermoeden dat er 5V op de groene connector is aangesloten. Omdat op het schema antenne+ en antenne- staat.
Men bedoelt met + en - de hete kant en de massa. Ik heb me ook even laten vangen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 1 februari 2020 13:45:53 (25%)

Ha grotedikken,

Ik moet zeggen dat het mij soms ook verbaast :? maar dit is een breedband SDR je heb de mogelijkheid om de SMA connector of de print aansluiting te gebruiken.
Voor de GPS kies je via de software of je spanning aan je GPS antenne wil geven.
Maar @rob007 heeft het ook over een power inserter die verkeert om aangesloten is geweest en dat is vervelend want zo,n TVS kan maar even een hoge spanning aan paar µs daarna gaat het dak eraf 8)7
De opmerking van @flipflop is een helder punt je ontvanger zou wel moeten werken dit in afwachting van een nieuwe beveiliging.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo,

Je schijnt toch ook via dat groene blok de antenne te kunnen aansluiten!
( heeft Rob2 getest )
Hoe hij nu de antenne aangesloten heeft weet ik eerlijk gezegd niet. ( maar het werkt nog! )
Die ESDA5V3L is de 5Volt verzie zag ik, of het wat uit maakt???
Op eBay zijn ze dacht ik niet te vinden 1 2 3
MAAR….. als ik nu eens twee gewone 3V3 zeners daar plaats?
Het gaat toch om die 3V3 dan? Of…..

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Mooi dat het verder werkt dan valt de schade mee :D die TVS... ik gaf de richting aan maar hier de exacte PESD3V3L2BT van NXP.
Deze is bij SINUSS.nl te koop € 0,69.
En inderdaad is het groene blokje ook de antenne aansluiting.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Dankjewel Henk!
Ik kon hem niet vinden dat @#*@# ding.
Ik geef het allemaal door, hij leest als ik het goed heb hier ook mee!
Nogmaals dank Henk!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Toch nog een vraagje?
Als ik inderdaad 4 gewone zeners 3V3 neem en die in plaats van die twee dubbele?
Dus twee naar elkaar toe als een keer Z401 en een keer voor Z402
Want Rob 2 raakt helemaal in paniek omdat het zo klein is…… hij ziet het niet zitten,
Die zit daar met een soldeerbout zo groot als een strijkijzer.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?