techniekles spannender maken met verbreekcontact

Beste

Voor de lessen wat spannender te maken kunnen de kinderen techniekraadsels oplossen waarbij ze tips krijgen om een 'geluidsbom' te ontmantelen.

Ooit heb ik een bevriende elektricien de 'geluidsbom' laten maken. Hij had dit met enkele weerstandjes en twee transistors gemaakt. Nu wil ik dat graag opnieuw maken. Kan er me iemand hierbij helpen?

Bedoeling: de leerlingen kunnen uiteindelijk 1 draad doorknippen waardoor er een groen LED oplicht. Knippen ze de verkeerde draad door, zal er een alarm geloeid worden. (Dit kan ik dan met een schakelaar uit zetten.

Ik zou het liefst met één 9V batterij willen laten werken. Ik heb hier redelijk wat printplaatjes waar ik componenten kan uithalen, zo heb ik hier
wel zoemers e.d. liggen.

Helaas kom ik niet tot een schema.

Ik dacht aan 1 grote lus die door verschillende draadjes loopt. Verbreekt hier het contact zal er een sirene moeten gaan.
Een ander circuit waar na het contact verbroken is moet een groene LED oplichten.

Graag jullie input. Alvast bedankt!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Waarom doet dit me denken aan "Piet Plof"?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Geen idee wat je bedoelt... maar effe opgezocht op youtube en daar kon ik me wel iets bij voorstellen.

In ieder geval moet het zonder gevaar zijn voor de kinderen.

Simpel, een transistor met een pull-up weerstand aan de basis, door die draad kortgesloten naar de ground. Draad doorknippen is transistor aan, zoemer maakt herrie. De tweede transistor heeft zo'n zelfs pull-up weerstand, en stuurt de LED aan als de goede draad wordt doorgeknipt.

Begrijp ik goed dat je techniekdocent bent? Is dit dan een schoolvraag? ;-)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt SparkyGSX, ik had nog nooit van een pull-up weerstand gehoord, maar dat zal ik wel kunnen kopen dan in de winkel.

Ik geef inderdaad in de eerste graad techniek. Maar vind het altijd fijn om met iets leuks, linkend naar een beroep mee op de proppen te komen.
Dus ja en nee, een schoolvraag...

We solderen wel gemakkelijke vellemankits in elkaar en daar verduidelijk ik de componenten wel voor de kinderen, maar mijn kennis in elektronica gaat niet verder dan dit. Huisinstallaties en elektriciteit graag maar elektronica heeft nog redelijk wat geheimen voor mij. Maar ik vind het wel een uitdaging...

Zou je me aan een draadschema kunnen helpen? Dan start ik graag met solderen.

Lucky Luke

Golden Member

Een pull-up weerstand is gewoon een weerstand zoals alle anderen, maar dan gebruikt om een pin naar voedingsspanning te trekken. (Zo is er ook een pull-down, die trekt naar ground).

Kan dus van alles zijn, maar vaak ergens in de kilo-Ohms tot 100-en kilo-Ohms. Als je specifiek een pull-upweerstand wilt kopen kijkt men je wellicht even vreemd aan. (Al had het elektrolab op de Haagse Hogeschool daadwerkelijk een bakje weerstanden gelabeld "pull up/down", daar zat van alles van 1k tot 100k in).

Schakeling is eigenlijk nog iets eenvoudiger dan https://www.circuitsonline.net/schakelingen/22/meten-en-testen/geleidi…

Je kunt R1, R2 en T1 weglaten. R3 komt dan direct op de basis van T2. Je door-te-knippen draadje doe je tussen de basis van T2 en ground. D1 is je groene LED. als je het draadje doorknipt, gaat de LED aan.

Dan dus ook nog hetzelfde met een buzzer voor de "verkeerde draad" . Daarbij ook R4 weglaten en de buzzer aansluiten tussen de collector van de tor en de plus. Wellicht beter een BC337 nemen voor de buzzer, die kan net wat meer stroom aan. (Is net zo goedkoop als een bc547, dus kan geen kwaad die ook voor de LED te gebruiken. Uberhaupt een prima "universele" transistor.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
pietplof

Golden Member

Techniekfun; even ter verduidelijking.
De zeer gewaardeerde Collega BFM doelde op mijn bijnaam en dat is pietplof.
De reden van deze naam is dat tientallen jaren les heb gegeven aan de politie-academie en daarbij veel vuur en ontploffingen heb gedemonstreerd.
Ook bij technieklessen op ,,onze" school. En zelfs bij tientallen brandweercorpsen in ons goede moederland. En....jawel , één maal voor bijeenkomst van de zittende en staande magistratuur van Antwerpen.
En antwoord op je vraag krijg je al voldoende.

festina lente
Thevel

Golden Member

Het schema zoals SparkyGSX al eerder voorstelde.

Voor de transistor kun je vrijwel elke laagvermogen NPN transistor gebruiken.
De LED kan een gewone 3 of 5mm LED zijn, het lange pootje is de plus.
Een grote sirene gaat niet lukken omdat een 9V batterij niet voldoende stroom kan leveren, als alternatief zal je een elektronische pieper kunnen nemen, die maken ook een boel lawaai. :)
Zoiets bijvoorbeeld.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat als iemand op het briljante idee komt om de lusdraad te voorzien van banaanstekkers of zo, waarna iemand anders op het even briljante idee komt om banaanstekkers in een stopcontact te steken?

Tenzij men erg zeker is dat enkel een bevoegd persoon de boel gaat aansluiten zou ik toch op zijn allerminst een serieweerstandje voorzien voor de basis, en wellicht ook enkele clampingdiodes. Niet dat het daarmee volkomen foolproof wordt, maar het is toch al iets.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

Wat als iemand op het briljante idee komt om de lusdraad te voorzien van banaanstekkers of zo, waarna iemand anders op het even briljante idee komt om banaanstekkers in een stopcontact te steken?

Ik vind dat wel erg ver gezocht...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je hebt geen idee hoeveel hoe briljante lieden er rondlopen op dezen aardkloot... :)

Mocht ik aangesteld worden als deskundige in de rechtszaak n.a.v. een brand veroorzaakt door deze constructie - wat allemaal heel erg hypotetisch is, grif toegegeven - dan zou er in mijn verslag staan "de electronische constructie voorzag niet de minste beveiliging tegen ondeskundig gebruik". Meer dan genoeg voor iedere verzekeraar om zijn handen te wassen in onschuld.

Dan toch liever maar een paar weerstandjes en diodes, misschien? En maak misschien ook eens een praatje met de welbefaamde heer Murphy - "hij staat niet op onze loonlijst, maar is desondanks een van onze meest betrouwbare medewerkers" :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 31 januari 2020 17:22:11 (14%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dat zou ik ook doen, al is het maar om ESD schade te voorkomen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Op 30 januari 2020 21:13:50 schreef SparkyGSX:
Simpel, een transistor met een pull-up weerstand aan de basis, door die draad kortgesloten naar de ground. Draad doorknippen is transistor aan, zoemer maakt herrie. De tweede transistor heeft zo'n zelfs pull-up weerstand, en stuurt de LED aan als de goede draad wordt doorgeknipt.

Begrijp ik goed dat je techniekdocent bent? Is dit dan een schoolvraag? ;-)

me , pakt een arduino en maakt daar de draden en Led's aan. Rammelt wat software in elkaar, (+countdown timer :) ) en klaar, een transistor schakeling aan de kids uitleggen word voor mij niets, ze met klikken leren een LED aan en uit te zetten, of de timer sneller/langzamer zetten of de tijd in te stellen gaat wel lukken :)

Arduno link : https://www.youtube.com/watch?v=58Ynhqmvzoc , het gedrag tussen aan/of uit kan je simpel instellen

Met een 7-segment erbij ben je onder de 5€ klaar : https://nl.aliexpress.com/item/32665372585.html?spm=a2g0o.productlist.…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 31 januari 2020 18:35:06 (16%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor de antwoorden!

Eerst alles eens testen met een breadboard en daarna solderen.
Bedankt gasten!

Sine

Moderator

Op 31 januari 2020 16:27:52 schreef big_fat_mama:
Wat als iemand op het briljante idee komt om de lusdraad te voorzien van banaanstekkers of zo, waarna iemand anders op het even briljante idee komt om banaanstekkers in een stopcontact te steken?

Dat is me ook wat ver gezocht.

Wat weerhoudt er iemand van om twee breinaalden in het stopcontact te steken?
Of de banaan stekkers van een speaker setje?
Of de stekkers van een elektro spel (voor de kenners)

Idiot proof krijg je het toch nooit, ze vinden steeds weer betere idioten uit.

Lambiek

Special Member

Op 31 januari 2020 16:27:52 schreef big_fat_mama:
Wat als iemand op het briljante idee komt om de lusdraad te voorzien van banaanstekkers of zo, waarna iemand anders op het even briljante idee komt om banaanstekkers in een stopcontact te steken?

Ervaring mee? :)

Op 1 februari 2020 00:01:50 schreef Sine:
Idiot proof krijg je het toch nooit, ze vinden steeds weer betere idioten uit.

Precies.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ervaring mee?

Nee, ik ga enkel met verstandige lieden om.

Idiot proof krijg je het toch nooit, ze vinden steeds weer betere idioten uit.

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik vind het een erg zwak argument om absoluut niets van beveiliging te voorzien. Juist integendeel.

Stel je maar voor dat iemand een auto op de markt brengt zonder remmen, onder het motto "ze knotsen toch voortdurend tegen elkaar aan".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat was eerder knollen en citroenen, dacht ik :)
Maar verklaar u nader, aub, want ik zie het niet:
* autobestuurders worden steeds stommer dus remsystemen op auto's worden steeds gesofistikeerder (ABS en wat nog al niet)
* electronicagebruikers worden steeds stommer dus beveiliging hoeft niet meer
?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 1 februari 2020 15:20:29 schreef big_fat_mama:
Dat was eerder knollen en citroenen, dacht ik :)

Kan ook. :)

Maar verklaar u nader, aub, want ik zie het niet:
* autobestuurders worden steeds stommer dus remsystemen op auto's worden steeds gesofistikeerder (ABS en wat nog al niet)

Ik vind de vergelijking een beetje te, natuurlijk moet je het veilig houden. Maar een schakeling met een batterij en een paar transistoren kan weinig mis mee lijkt mij. En er is nog een leraar bij ook, dus ik zie het probleem niet.

* electronicagebruikers worden steeds stommer dus beveiliging hoeft niet meer

Dat zijn jou woorden. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee, dat werd gesteld door @Sine (al geef ik hem wel groot gelijk):

Idiot proof krijg je het toch nooit, ze vinden steeds weer betere idioten uit.

En er is nog een leraar bij ook, dus ik zie het probleem niet.

Zolang er een bevoegd persoon in de buurt is zie ook ik geen probleem, en dat heb ik altijd al aangegeven. Zoals ik ook vanaf mijn eerste reactie heb aangegeven dat 100% idiot-proof niet bestaat - ook tot zover ga ik helemaal mee met @Sine.

Ik blijf erbij dat dit maar vreemde argumenten zijn om helemaal niks beveiliging toe te voegen. Zeker als het maar om een handjevol weerstandjes en diodes gaat - daarmee toont men toch minstens goede intenties aan, met een minimum aan kosten en aan werk.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 1 februari 2020 16:00:33 (30%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

Ik blijf erbij dat dit maar vreemde argumenten zijn om helemaal niks beveiliging toe te voegen.

Ik blijf het overdreven flauwekul vinden.
Stel je voor, en idioot haal het in zijn hoofd om de draden in een stopcontact te frommelen, je hoort dan boem en de transistor is dood... daardoor vergaat de wereld... :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik geef graag toe dat het een extreem voorbeeld was, dat heb ik trouwens nooit tegengesproken.
Ik blijf erbij dat verzekeraars heel extreem gaan, dezer dagen, om niet te hoeven uitbetalen.
Ik blijf er ook bij dat het heel weinig moeite en geld kost om tenminste een modicum van beveiliging toe te voegen.
De wereld zal niet vergaan, nee, maar de wereld zal ook niet vergaan als ik met een auto zonder remmen de snelweg op struin. Het kan wel een heel pak geld verschillen.
Waarom willen jullie toch allemaal zo mordicus dat onze T/S zich blootstelt aan onnodig financieel risico?
Hoe klein dat risico ook moge zijn, het weegt voor mij niet op tegen de (pakweg) 0,10 € voor een handvol weerstandjes en diodes.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 1 februari 2020 16:28:51 (10%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Waarom willen jullie toch allemaal zo mordicus dat onze T/S zich blootstelt aan onnodig financieel risico?

Jullie, laat mij er even buiten. Het is mijn project niet. :)

Nou, maak jij eens een schema hoe het hoort. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het is mijn project niet.

Had dan helemaal je grote ... gehouden. Ofwel ga je mee in de discussie, ofwel niet. Langs de zijlijn staan grinniken vind ik, hm, hoe zal ik het beleefd uitdrukken, heu, ... nuja "beneden alles", dan maar.

En nu neem ik me stellig voor om 24 uur lang niet meer te reageren, want we gaan grondig off-topic en dat is ook niet de bedoeling.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord