techniekles spannender maken met verbreekcontact

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 1 februari 2020 16:17:29 schreef big_fat_mama:
Waarom willen jullie toch allemaal zo mordicus dat onze T/S zich blootstelt aan onnodig financieel risico?

Wel financieel risico?
Je blaast misschien de transistors en led op, wow wat een geld....

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mocht ik aangesteld worden als deskundige in de rechtszaak n.a.v. een brand veroorzaakt door deze constructie - wat allemaal heel erg hypotetisch is, grif toegegeven - dan zou er in mijn verslag staan "de electronische constructie voorzag niet de minste beveiliging tegen ondeskundig gebruik". Meer dan genoeg voor iedere verzekeraar om zijn handen te wassen in onschuld.

Bemerk dat het zelfs niet hoeft aangetoond te zijn dat deze constructie (mede) de oorzaak was van de brand - nogmaals, verzekeraars gaan dezer dagen erg ver om hun handen in onschuld te wassen, ttz. zonder 1 cent uit te betalen.

En voor de zoveelste keer: noem nu eens ÉÉN goede reden om NIET enkele weerstandjes en diodes toe te voegen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lucky Luke

Golden Member

Ploffen die extra weerstandjes en diodes niet gewoon net zo hard? Waar wilde je de energie laten? Een clampdiode naar het 9V blokje gaat niet helemaal voldoen, denk ik... Gewoon niet in het stopcontact prikken, is het niet voor bedoeld.

Basisweerstand is er, in de vorm van die 47k pullup. Prima schakeling zo. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het door ESD sneuvelt (een bipolaire transistor kan best wat hebben, 't is geen fet). En als een-of-andere idioot de boel in een wcd prikt, is er vooral gevaar dat voornoemde idioot spanningsvoerdende delen aanraakt. De bondingwires in zo'n transistortje gaan echt wel eerder door dan de stop...

Toezicht lijkt me alsnog een uitstekend idee, daar niet van.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Waar wilde je de energie laten?

Dat is al een beter argument, het eerste!
ik zou denken dat er, met een weerstandje van pakweg 10K in serie met elke aansluitklem, al heel wat minder energie kan binnenkomen..? En wat niet binnenkomt dat moet je niet opruimen.

Om het dan echt goed te doen moeten die weerstandjes netspanningsbestendig zijn natuurlijk.

Maar ik vond en vind het griezelig om de transistorpennen zo maar open en bloot aan te bieden aan de vieze onbekende onbetrouwbare buitenwereld.

[[zelfkritische nabedenking: het is niet onmogelijk dat ik - misschien al te zeer - verderdacht vanuit mijn IT-achtergrond, en eigenlijk een firewall wilde zien achter die twee aansluitpennen :) ]]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 1 februari 2020 19:12:23 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Zucht, is de tijd van de slechte actie en James Bond films niet al zo'n 40 jaar voorbij?
Telkens moest de 'held' een tikkende tijdbom ontmantelen waarbij hij de keuze had tussen een rood en een blauw draadje.
Als ie de verkeerde koos ging de bom af.
Eén seconde voor de bom ontplofte wist hij na veel aarzelen het juiste draadje door te knippen.

Dit scenario is zo vaak opgevoerd dat het een belachelijk stereotype geworden is.
Kun je echt niks beters verzinnen om de aandacht van de leerlingen te houden?
Echte bommen hebben geen rode of blauwe draadjes. Ik hoop dat dit het soort zaken niet is dat Pietplof aan de politieschool onderwezen heeft. Al zou het veel verklaren :-)

Sine

Moderator

Zucht, is dat in de tijd van slechte posts nog een nuttige toevoeging in een topic dat al 14 dagen voorbij is?