Sansui AU-D33

Hallo, ik ben nieuw hier en hoop soms ook mijn steentje bij te kunnen dragen.
Ik heb hier een Sansui AU-D33 met een probleem.
Na het vervangen van rotte elco's werkt het apparaat weer.
Echter alleen als je de Tone control uit laat. Als ik die inschakel en draai aan de bass knop is er niks aan de hand, maar draai ik aan de treble knop vervormt het geluid en slaat de versterker in de protection mode, zowel op speakers als koptelefoon. Na het uitschakelen van de Tone control werkt linker kanaal gelijk, maar rechter kanaal komt pas na 1 of 2 minuten weer op gang. Het lijkt mij niet in de eindtrap te zitten omdat ik vol vermogen heb zonder Tone control. Iemand een suggestie?

WJB,

Ik heb ook een Sansui AU-D33 en een AU-D55 gerepareerd, elco,s vervangen.
En had ook een protection bij het volume stand 0-1 en het rechter kanaal.
Zwak geluid en gekraak.

En vond een defecte zener diode KDZ1 18 v in sluiting.
En bij jouw AU-D33 is er iets met de tone contol en zener diode KDZ 2 kan defect zijn en een sluiting hebben.
en dan de 18 v naar massa trekken.

Bandje 66

Bandje 66, Ik heb de zenerdiodes doorgemeten en deze zijn heel. Het vreemde is dat als ik de tone control inschakel en met de basknop rommel er niks aan de hand is, het moment dat ik de treble draai dan gaat de versterker in protection. Zonder de tone control werkt het apparaat prima.

vergeten

Golden Member

Op 8 februari 2020 22:12:24 schreef WJB:
Bandje 66, Ik heb de zenerdiodes doorgemeten en deze zijn heel.

Uitsolderen of in circuit meten is voor zeners niet helemaal zeker.
Heb je ook de zenerspanning gemeten die over de zener hoort te staan?
Je kan de zeners van het linker en rechterkanaal vergelijken, maar ik vermoed dat daar je probleem niet zit.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zie het gele deel in het blokschema daar moet je het zoeken.
Ik vermoed een lekkende condensator voor DC spanningen.

  • Als eerste, demonteer en meet de elco jC3 of vervang hem meteen,
    en zet hem terug.

Controleer dan de condensatoren in het tone control circuit rondom de Treble potmeter.
Ik weet niet zo snel welke van de 2 potmeters (JvR1 of JVR2) de treble potmeter is.
Als je dat weet kan je ze een voor een aan een pootje lossolderen en kijken of het probleem weg is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 8 februari 2020 23:08:02 schreef vergeten:
[...]
Uitsolderen of in circuit meten is voor zeners niet helemaal zeker.
Heb je ook de zenerspanning gemeten die over de zener hoort te staan?
Je kan de zeners van het linker en rechterkanaal vergelijken, maar ik vermoed dat daar je probleem niet zit.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zie het gele deel in het blokschema daar moet je het zoeken.
Ik vermoed een lekkende condensator voor DC spanningen.

  • Als eerste, demonteer en meet de elco jC3 of vervang hem meteen,
    en zet hem terug.

Controleer dan de condensatoren in het tone control circuit rondom de Treble potmeter.
Ik weet niet zo snel welke van de 2 potmeters (JvR1 of JVR2) de treble potmeter is.
Als je dat weet kan je ze een voor een aan een pootje lossolderen en kijken of het probleem weg is.

Ben na lange tijd toch maar weer in dit project gedoken.
Ik heb in condensator vervangen die was echt stuk C7 Vlak bij de VR2.
Vreemde is blijft hetzelfde, alleen wat ik ook vreemd vind als ik de tone control heb ingeschakeld, en ik zet de koptelefoon op, als ik dan de balanceknop naar links doe, is het geluid rechts weg, zoals het hoort, echter balance naar rechts hoor je ook aan de linker kant nog muziek.