koelcompressor laat stop springen

Hoi allemaal,

Ik heb te maken met een defecte koelcompressor. De smeltzekering van de groep waarop ook deze (enkelfasige) compressor zat was doorgeslagen. Na vervangen van de stop bleek de compressor niet meer te willen starten en bleek dat de bedrijfscondensator (Cp, linksonder in het schema) defect is. Deze meet op weerstand oneindig en op capaciteit 1nF. Dit verklaart natuurlijk waarom de compressor niet start.

Echter vroeg ik me af, Is het logisch dat de stop hiervan springt? Of is er meer aan de hand?

Spanning staat en stroom gaat!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja dat kan logisch zijn.
Een elektromotor zoals in je koelkast heeft een inschakelstroom die maar zo 6x - 10x zo hoog is als de normale stroom. Die hoge stroom blijft lopen als de motor niet starten kan, zoals bij jou.
Als de motor normaal start dan is de tijd van de startstroom zo kort dat een zekering er (gelukkig) niet op uitgaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat is goed mogelijk, de compressor is beveiligd met een clixon welke afschakelt als de stroom/ temperatuur te ver op loopt maar zodra deze afkoelt probeert de compressor weer te starten.
Deze cyclus gaat door tot er actie ondernomen wordt of iets het begeeft, in dit geval de smeltveiligheid.

Even naar je meting toe.
De condensator CP (bedrijfscondensator) is volgens je meting defect.

De condensator Cd (startcondensator) is zo goed als zeker ook defect en indien het stroomrelais (startrelais) defect is dan is de nieuwe binnen 30 seconden weer defect.
Maar het stroomrelais is te controleren door de compressor in te schakelen en te controleren dat er max 5 seconden na het starten geen wisselspanning meer op de startcondensator staat.

Voor zover ik het kan zien is het een zogenoemde silent condensing unit en daarin krijgen de componenten meer warmte te verduren.

@ Toeternietoe Bedankt, dat was ook mijn vermoeden. Echter slaat de compressor na korte tijd al af vanwege thermische beveiliging. ook zit er op de zelfde groep meer spul dus dat kan het verklaren.

Heeft iemand trouwens een idee wat er misgaat in zon condensator? Want het lijkt erop alsof het ding van het een op het andere moment stukgegaan is.

1.5 maand terug is er al eerder een condensator in vervangen omdat er problemen waren. Ik weet alleen niet welke, ik vermoed de aanloopcondensator.

Spanning staat en stroom gaat!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heeft iemand trouwens een idee wat er misgaat in zon condensator? Want het lijkt erop alsof het ding van het een op het andere moment stukgegaan is.

Dat is heel normaal dat ze maar zo ineens mee ophouden.
Veel gebruikte fout is dat men een startcondensator gebruikt die niet door de motor afgeschakeld wordt, en dus een bedrijfscondensator moet zijn. (andersom hindert niet)
En dat men een condensator voor een te lage spanning neemt.
De netspanning is 230V maar de spanning over de condensator kan behoorlijk hoger worden. Een 230V condensator volstaat vaak niet, neem gerust een 400V type.
Voor die paar centen meer hoef je het niet te laten

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

pas nog een storing gehad mbt hoofdzekering die eruit lag door een gare airco, die was al maanden stuk, men had dat ding toch aangezet, maar na inschakelen duurde het 3 minuten ( standaard wachttijd voor compressor na voeding reset ) dan ging er 55A lopen door de compressor die niet aanliep. komt zeker in de zomer vaak voor, herstel dan vaak nog oude airco's met een aanloopcondensator, vaak zit er een 30-50uf in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oke, de problemen blijven komen. Even wat context: Het gaat om de bierkoeling van een vereniging waar ik lid van ben. Het ding is in bruikleen (grijs gebied) dus er komt normaal een monteur voor. Ik heb zelf een beetje mijn twijfels erbij vandaar dat ik me er nu mee bezig hou.

Een paar maanden terug is de compressor vervangen omdat deze niet meer zou werken. Dat ging een tijd goed (behalve dat ze een paar fittingen niet goed hadden vastgezet en het ding dus na 2 weken weer zonder gas stond). Afgelopen december was er weer storing en is er schijnbaar een condensator vervangen. Afgelopen week was hij wederom stuk, en ben ik eens gaan meten, en inderdaad een defecte condensator. Dit is blijkbaar gerepareerd, en in de zelfde week weer stukgegaan en vandaag weer gemaakt.

De monteur roept nu dat het komt omdat het een oud ding is, en houdt het op piekspanningen van de compressor, en vind dat de hele unit maar vervangen moet worden. Dat lijkt mij allemaal onzin. De mechanische kant is namelijk nog in prima staat. Bovendien zouden die zogenaamde piekspanningen ook dan in de nieuwe situatie moeten voorkomen.

Daarom vraag ik me af, wat gaat er nou steeds mis? Kan iemand mij vertellen hoe dat startrelais werkt? Is dit een tijdrelais of schakelt deze op basis van spanning/stroom?

Ik heb nog wat foto's bijgevoegd van de bedrijfscondensator (metaalkleurig), de startcondensator (zwart) en het relais.

Spanning staat en stroom gaat!

Voor zover ik startrelais ken voor 1 fase motoren werken deze met de motor stroom.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Voor die kleintjes heb je 2 soorten startrelais.
A: De oude, die zitten ALTIJD op de kompressor. Uit de compressor kommen 3 aansluitpennen, daar zit het relais op gestoken.
Deze werkt op stroomdoorgang. Door de stroomdoorgang wordt een klixon warm en schakelt de startwikkeling af. Deze startrelais zijn stroomafhankelijk, bij een compressor van een andr vermogen hoort een ander strartrelais.
B: De nieuwe. Die kunnen ook evenals de oude zo op de compressor geschoevne worden. maar kunnen ook in een aansluitdoorsje zitten. Deze werken o0 spanning. Staat er spanning op dan wordt een weerststandje warm en zorgt zo voor uitschakeling van de klixon van de startwikkeling.
Deze zijn voor alle compressoren gelijk.

Heb je ook nog de oude in een nieuw jasje, daar zit en PTC weerstand in.

Ik vind het verhaal van de monteur nogal kul.
Als je al 2 koppelingen hebt die lekken, dan zouden ze zijn diploma af moeten pakken.
Dan is de machine niet goed gevacumeerd, en na het vulllen niet goed gecontroleerd.
Wat voor een koelmiddel zat/zit er in de machine?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb geen idee welk koelmiddel erin zit. Volgens mij stond er iets van R400-nogwat maar ik heb het niet onthouden.

Volgens het schema wordt zo te zien niet de hulpwikkeling uitgeschakeld. Tijdens het starten wordt er slechts een extra condensator parallel geschakeld. Na het starten wordt deze losgekoppeld en loopt de motor alleen met de bedrijfscondensator.

Ik vraag me alleen nog steeds af waardoor die condensatoren steeds stuk gaan. Mijn idee is dat het startrelais soms gewoon niet uitschakelt en daarmee de startcondensator nekt. Verklaart alleen niet waarom de bedrijfscondensator ook stuk gaat.

Spanning staat en stroom gaat!
vergeten

Golden Member

Op 24 januari 2020 17:03:42 schreef EL83:
Dat is goed mogelijk, de compressor is beveiligd met een clixon welke afschakelt als de stroom/ temperatuur te ver op loopt....

Een clixon grijpt NIET in bij te hoge stroom, wel bij te te hoge temperatuur.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Turbokeu

Golden Member

Er bestaan inderdaad clixons die bij te hoge temperatuur uitschakelen (bvb. in frietketels, boilers, was/droogkasten e.d.) maar degene die in koelkasten/vrieskasten toegepast worden schakelen puur uit op stroom (bvb. door de langere hoge aanloopstroom bij een geblokkeerde compressor).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Anoniem

Als je compressor onder druk moet aanlopen of tijdens bedrijf om welke reden dan ook blokkeert moet het clixon op deze overstroom na enkele seconden uitschakelen.
Dit gebeurt hier blijkbaar niet want uiteindelijk valt de zekering af
.
De startcondensator legt het loodje wanneer hij als bedrijfscondensator wordt gebruikt
Dit is wanneer het startrelais niet afvalt en/of in afwachting dat het clixon en/of de zekering afvalt
Zie ook in datasheet van deze "duty cycle operation time"
.
De bedrijfscondensator ziet het bij geblokkeerde motor ook niet lang zitten vanwege de hoge ripple current
Bij geblokkeerde motor is er immers geen tegen-emk zodat de 'serieweerstand' van de bedrijfscondensator kleiner is
.
Dus werking clixon en startrelais controleren en/of vervangen. Daar zijn stroomtangen handig bij ;)
Indien elektrisch alles inorde blijkt maar het probleem niet is oplost wordt het alsnog een nieuwe compressor.
Daar zijn koeltechniekers dan weer nuttig voor >:)

Naar mijn ervaring riekt het hier erg naar vloeistofslag...
heeft de unit een vloeistofvat? Pressostaat?
Werd de unit gevacuümeerd voor het vullen?

Koeltechnisch lijkt me een probleem te ontstaan waardoor de compressor niet kan starten en dan gaan de condensatoren er snel aan, die kunnen die hoge stromen niet aan, verhaal van CJ klopt.

Bij een oude unit die op R22 liep en nu met R409 of R410 werd gevuld kan je dat idd verwachten helaas. Daarom dat de monteur dat zegt mss, een retrofit is meer dan enkel koelmiddel en/of compressor wisselen.

Op 1 februari 2020 02:47:35 schreef meander:
...Een paar maanden terug is de compressor vervangen omdat deze niet meer zou werken. Dat ging een tijd goed (behalve dat ze een paar fittingen niet goed hadden vastgezet en het ding dus na 2 weken weer zonder gas stond). Afgelopen december was er weer storing en is er schijnbaar een condensator vervangen. Afgelopen week was hij wederom stuk, en ben ik eens gaan meten, en inderdaad een defecte condensator. Dit is blijkbaar gerepareerd, en in de zelfde week weer stukgegaan en vandaag weer gemaakt.

Ik heb geen verdere gegevens van de unit maar het gaat zich voor zover ik het kan zien om een Silensys 1PK silent condensing unit, waarschijnlijk op R404A of een R22 unit welke een retrofit naar R407C/ R409A heeft ondergaan.

Zijn beide condensatoren en het startrelais samen met de compressor mee vervangen? Indien dit niet gebeurd is dan kan de oorzaak liggen bij het startrelais wat (af en toe) blijft hangen en zo de startcondensator op korte tijd op stookt.

Tevens kan eventueel pendelgedrag van de installatie (gebrek aan gas/ deels verstopte expansieventiel/ niet volledig sluitende vloeistofklep of defecte condensor ventilator oid) lijden tot een snelle slijtage en defecten, dit zal dan duidelijk opvallen omdat de compressor om de paar seconden aan/uit gaat.

van de zomer ook een constant herstartende compressor gehad van een vriesinstallatie, leek in eerste instantie de leidingdruk schakelaars, maar de echte reden was de condensor fan steeds minder hard ging lopen en zo het systeem al snel oververhit raakte bij gebrek aan luchtstroming. haal je bij een airco de fan los kun je al in no time merken aan de compressor stroom dat het systeem opwarmt.

een fout die vaak wordt gemaakt is, motoren vervangen maar de startcondensator niet mee vervangen, niet zelden ligt die aan de reden van het overlijden van de motor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ben momenteel niet bij de installatie in de buurt, maar het is idd een silencys unit.

Ik heb zelf geen idee hoe en wat er exact aan vervangen is dat staat nergens vermeld. Het valt mij vooral op dat er telkens weer wat mee is, en er vage verhalen verteld worden waardoor er bij mij wat argwaan ontstaat.

De unit heeft een vloeistofvat en een pressostaat. De bierkoeling binnen schakelt met een solenoid de koelleiding open en dicht en de compressor schakelt op basis van druk. Het binnensysteem werkt gewoon voor zover ik kan zien. Buiten doet de ventilator het ook, mits de druk hoog genoeg wordt. Deze wordt ook geschakeld via de pressostaat. De condensor ziet er van de buitenkant allemaal nog prima uit. Het systeem is uit 2008.

Of de boel pendelt heb ik niet gezien, aangezien ik het niet werkend heb gezien. Echter in de tussentijd heeft het wel goed gewerkt, maar ging het kort erna weer stuk.

Klopt het dat een bedrijfscondensator een tegen-emk nodig heeft? Er staat geen maximale stroom vermeld, wel een maximale spanning. De stroom door de condensator lijkt mij af te hangen van de spanning en frequentie. En de spanning zou ruim onder de 400V moeten blijven. Er is geen sprake van een nulleider breuk.

Spanning staat en stroom gaat!

dat had ik dus ook, een systeem direct op 230V, regelend op systeemdruk en een klep bij de verdamper. de fan buiten leek daar goed, maar na een paar minuten viel die bijna uit. het was een papst fan, maar wel een elektronisch geregeld model. gezien ook dat ding 10+ oud was, die fan niet meer te vinden. heb er toen uit eigen voorraad een degelijke gewikkelde 230V 120mm fan ingezet die nog draait..

waar rook was, werkt nu iets niet meer