Suziki GFS 400 vonkt niet meer

Op 28 januari 2020 20:42:50 schreef Paul Welther:
Waarom niet even de bobine's vervangen voor een paar proefllampjes van 12v 2watt in die grote. Je kan dan veilig met de scoop meten.
Zo doe ik dat ook vaak, daarna kan je met de bobine eraan meten. Ik gebruik een 1:100 scoop probe. Kan je eventueel met 2 weerstanden maken heel precies komt het niet het gaat met name over de vorm van de puls.

Heel goed voorstel Ericc.

Je sluit de lampjes aan tussen de 12V en de uitgang van je ontsteking. Absoluut zonder de bobine. En meet dan tussen massa en de uitgang van je ontsteking. Gebruik geen zwaardere lampen, hooguit lichtere.

Een weerstand van 100 Ohm of zo kan ook.

Ok nogmaals iedereen heel veel dank voor het mee denken
Ik ben morgen vrijwel de gehele dag weg als er geen antwoorden komen weten jullie waarom
eric

Hallo forum leden hier ban ik weer IK ga maandag weer meten aan de motor
Ik heb inmiddels lamjpes van 12 volt 2 watt (Waarom moet dit maar 2 watt zijn ? wat is de reden daar van ?) Heb inmiddels de twee draden op de bobine los gedaan Kan ik nu als het lampje er tussen zit gewoon mijn scoop op deze aansluit punjes zetten en meten ??
Dat kan ik dat maandag proberen zal het resultaat hier zeker melden

Ik zou tussen massa en punt W meten. Verwacht dan een blokgolf-achtig signaal met niveau's ongeveer 12 V en ongeveer 0 V. Normaliter wordt bij die 0 V de bobine bekrachtigd. Het kan zijn dat de processor in de unit de "aan"tijd regelt. Dan is die heel kort, je zult het lampje dan waarschijnlijk niet eens zien oplichten. Het betekent ook dat de gloeidraad vrijwel koud blijft en dat het lamp[je kortstondig veel maar dan 2 A gaat trekken.
Omdat de bobine geheel weg is krijg je geen hogere spanningen.
Dat van de processor is een gokje van mij, ik ken deze units niet.

Dat kan waarschijnlijk ook Je ziet wel dat er de volle spanning op het lampje staat aan de ene kant en aan de kant van de transistor even niets tot dat deze schakelt door de impuls naar de massa Ik denk ook dat ik een blokgolf ga zien En hierdoor zal de bobine moeten vonken Ik ben benieuwd
bedankt voor uw reactie maar ik denk dat in dit wel kan meten zonder schade voor mijn scoop ??
eric

OK ik ga maandag aan de slag bedankt nog en een goed wekend verder
eric

Hallo Ericc
Heb deze topic met belangstelling gelezen. ik weet niet heel veel van auto elektronica af maar kan wel goed schakelingen beoordelen. dat met die lampjes is een goede mogelijkheid om te kijken of er ook een signaal uit de transistor ontsteking komt. Kijk in elk geval ook even naar het tweede gedeelte bij b/y daar komt als het goed is in tijds relatie een iets later signaal uit dacht ik zo. eerst worden bougies 1 en 4 aangestuurd en daarna 2 en 3. Er moet zeker uit beide aansluitingen een zelfde signaal komen alleen naar mijn idee wat in tijd verschoven. Heb je de bougies al getest op sluiting ? Als die of één ervan sluiting heeft, wordt er ook geen hoogspanning in de secundaire kant van de bobine opgebouwd. Vroeger heb ik zelf wat geëxperimenteerd met een zelfbouw transistor ontsteking op een Mini Cooper. Dat werkte perfect moet ik zeggen. De vonk/hoogspanning moet je zeker niet onderschatten. Die kan een aantal duizenden volts impuls spanning bedragen. Als je de goede aansluitpunten kan vinden zou je de bobine ook met een ohm meter kunnen doormeten waarbij je zeker niet moet vergeten een test naar massa te doen i.v.m. sluiting in de bobine zelf. Eventueel met een ( stop ) weerstandje in serie met de meter meten i.v.m. de bescherming van de meter. Op het moment dat je meetpennen zet op de spoelen en ze er weer afhaalt, kan het zijn dat de stroom van de meter een inductie spanning veroorzaakt waardoor de meter kan sneuvelen. Het is maar even om rekening mee te houden toch! veel succes.

Ok bedanktik ga het bekijken
e de waele

jerome

Golden Member

Als je rond draad W of B/Y een paar omwentelingen legt met een eindje soepel draad moet je met de scoop die naaldimpulsen en de slingers kunnen zien. Zie je niets op gevoelige range dan is die module stuk. Met een "oppikspoeltje" is het nog eenvoudiger. Hang dat aan de scoop en in de buurt van de bobijn volstaat al. Als spoeltje kan men een oud klein luidsprekertje slopen. Je hebt alleen de conus met zijn onbeschadigd spoeltje nodig.

Hallo wat een mooie tips allemaal Ik zal toch beweging in mijn scoop moeten zien Zie ik een lijn zie zonder beweging en pieken is de electronica stuk Ik ben benieuwd vandaag
e de waele

Lambiek

Special Member

Gaat het lampje ook niet aan?

Laat maar, je moet nog testen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zie weer CDI genoemd worden. Als het CDI zou zijn moet je wel degelijk oppassen voor hoge spanningen vanuit de unit. Want bij CDI wordt er in één keer een tot honderden volt geladen condensator over de de primair van de bobine geschakeld. Gezien het plaatje en eerdere opmerkingen van anderen ga ik ervan uit dat het een gewone getransistoriseerde ontsteking betreft. Voor zover ik in de specs gezien heb heet het "fully transistorized" en nergens CDI.

Sorry Klopt helemaal in de boeken staat ook nergens CDi Ik ga er op letten
Maar je maakt toch vlug deze fout he
mvrg Eric

Hallo forum leden ik heb nu een nieuwe module gemonteerd en alles werkt weer prima de motor draait weer zo als het hoort Er mag van mij een slotje op Iedereen die heeft meegedacht heel veel dank voor jullie aandacht en zeker wel weer tot de volgende vraag
Mvg Ede Waele

Lambiek

Special Member

Mooi dat je motor het weer doet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

yes iedereen zeker bedankt en ik blij
eric

Eric, ik heb exact hetzelfde probleem bij dezelfde motorfiets, mag ik vragen welke module je gemonteerd hebt..??, origineel, Carmo of DEV moto oid..?

Ze kosten nogal wat namelijk...

Gr Arthur

Het is de motor van mijn schoonzoon ik ga het vragen ik weet wel dat hij de module heeft opgestuurd naar CARMO En heeft bericht gehad dat hij stuk was en wat er aan scheelde En dat zij dit niet konden repareren En hebben hem een aanbod gedaan met 2 opties maar dat ga ik hem vragen Ik heb wel bedragen zien staan van € 345 incl btw en een bedrag van € 361.79
Hier het bericht van CARMO
Dit is niet te repareren.maar wel kunnen we onze verbeterde vervanger leveren We kunnen deze inbouwen in de originele behuizing De kosten hiervan
(exc verzending naar Belgie van € 12.10 incl) zijn € 345 incl Btw.
We kunnen ook de zelfde vervanger leveren in onze 3D- geprinte behuizing
De kosten hiervan zijn € 361.79 incl Btw en excl verzend en behandel kosten
Ik ga vragen wat hij heeft gedaan als ik iets weet laat ik het horen
e de waele

ij heeft mij gemeld dat het een CARMO is Electronics verbeterde CDI voor
€ 355 Dat is wat hij heeft geschreven Als ik u was zou ik altijd toch even met deze Firma bellen Zodat je het zeker weet
heel veel succes met uw reparatie
e de waele

OK, superbedankt voor de informatie..!!

Gr Arthur

Als het dan toch een CDI-eenheid betreft, kan het dan zoiets zijn, voor 109 euro?

Nee want de aansluitingen bij mij zijn er 2 stekkers dus dat gaat niet goed gaan kijk daar mee uit
e de waele