Bauknecht Bitron stuurunit defect

Hallo,

Het probleem betreft een ouder whirlpool toestel (WA-8588W)

Probleem is dat het toestel na een tijdje aan te staan at random foutcodes genereert of zelf volledig uitvalt. Probleem lijkt me dus in het voedingsgedeelte te zitten vermoed ik.

Een 2-tal jaar geleden hetzelfde probleem gehad en toen een vervangende print gevonden van een toestel waar de lagers eruitlagen. Probleem wat toen opgelost, maar nu is het weer van hetzelfde.

Komt iemand dit bekend voor?

Dit soort van vage klachten kan gebeuren als je electrolieten zijn verouderd.
(Die zwarte cylindertjes aan de rechter kant)

Dat lijkt mij de eeerste verdachte als ik deze klahten hhoor.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

een 18 jaar oude bauknecht machine, kan ook net zo goed de processor zijn die gaar is. met vaatwassers van dat merk vaker gehad, en die waren een heel stuk jonger..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reacties.

Vandaag de oudste print onder de loeplamp gehouden en tal van slechte, losse contacten gevonden. Vooral in de buurt van de relais. De elco's heb ik uitgemeten (wel op de print) en deze lijken hun waarde nog te hebben (uF). Morgen probeer ik deze print eens in de machine te stoppen.
Ik ben stiekem benieuwd, want ik weet zelfs niet 100% meer zeker wat het symptom toen was.
Als de oudste print er inzit kijk ik de jongste na (deze geeft 100% zeker de klachten die ik beschreef)

maartenbakker

Golden Member

Op 28 oktober 2019 18:07:11 schreef testman:
een 18 jaar oude bauknecht machine, kan ook net zo goed de processor zijn die gaar is. met vaatwassers van dat merk vaker gehad, en die waren een heel stuk jonger..

Het gaat hier om een module van Bitron, dus de klachten die daaraan zijn hoeven niet Whirlpoolspecifiek te zijn tenzij er in die veel nieuwere vaatwassers ook een module van Bitron zat. Vaak wisselt dat elke paar jaar wel van model of toeleverancier.

Slechte contacten en vooral elco's vind ik niet onwaarschijnlijk. De elco's kunnen redelijk op capaciteit zijn maar toch een slechte ESR hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Welke elco's raad je aan om hier evt te vervangen?

Alle 'grote'?
De 2 onderste zijn 400V, 4.7uF
De zwarte naast het trafo'tje is 10V 2200uF
Die bruine naast het trafo'tje is 25V 470uF
Die ene bruine naast het trafo'tje is de enige 105° variant.

[Bericht gewijzigd door staafken op maandag 28 oktober 2019 20:59:46 (35%)

Op 28 oktober 2019 20:30:33 schreef maartenbakker:
[...]Het gaat hier om een module van Bitron, dus de klachten die daaraan zijn hoeven niet Whirlpoolspecifiek te zijn tenzij er in die veel nieuwere vaatwassers ook een module van Bitron zat. Vaak wisselt dat elke paar jaar wel van model of toeleverancier.

Slechte contacten en vooral elco's vind ik niet onwaarschijnlijk. De elco's kunnen redelijk op capaciteit zijn maar toch een slechte ESR hebben.

aan de print te zien was dat ook van bitron, zelfde bouwjaar overigens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vandaag de gehersoldeerde print gemonteerd. Al 2 machines was gedraaid zonder een fout.
Straks eens de print bekijken die er nu inzat.

Waren over het algemeen foutloze printen, behalve de grijze 470 K Ohm weerstanden begaven het nogal. Resultaat dat de processor aantal metingen onjuist deed en stopte met vreemde errors.

Toevallig recent nog eenzelfde machine nieuwe lagers ingezet en draait weer als een zonnetje! Eigenaar waste 1x per week en dat was te zien, alles was verder nog OK, zelfs trommelkruis, koolborstels etc

Die 470kOhm weerstanden, zijn dat degene boven op de foto? Gaan die verlopen of gewoon stuk?

Van deze machine heb ik ook al 2 maal de lagers van de trommel vervangen. De motor is ook al eens vervangen in de verlengde garantieperiode wegens defecte lagers. Die motor heb ik nog liggen en zou ik mss nog eens willen reviseren.

Intussentijd al een was of 5 gedraaid, machine blijft het goed doen.

De andere print die ik gisteren bekeken heb was eigenlijk een ander type: Silga, of Sylga, daar wil ik nu vanaf zijn. De print die ik er origineel inzat was een Omega2. Ik vermoed zelfs van een andere fabrikant. Hier heb ik eigenlijk niets aan miszien of mismeten. Ik heb preventief de contacten dan maar eens doorgesoldeerd.

Ja, die gaan spontaan in waarde verlopen of geheel open. Slechte serie weerstanden geweest. meestal dof en grijs van kleur.

Printplaat heeft het blijkbaar weer begeven.
Foutcode FF, samen met een geluidssignaal. Machine uitgezet, en weer aan maar blijft dood.

De tip van de 470kOhm weerstand moet ik nog nakijken.

Enige tijd later machine weer aangezet en deze doorliep een wascyclus zonder problemen.

FF is EEprom fout of kan niet gelezen worden.Controleer de 5V eens elco's mogelijk defect of slecht

Ben er aan toegekomen om een en ander nader te bekijken op deze print.
Ik zie hier maar ic's opzitten. Het ene is de microcontroller, de andere een schmittrigger 74Hc14. Op de laatste zie ik niets staan dat ik kan lezen. Alleen iets dat begint met 24 en dan CO of zo iets.

Uitvolgen is niet evident, meten onder spanning nog minder.

Ik heb de grote capaciteiten reeds gecontroleerd, en meten nog ok.
De kleintjes (10uF) dien ik nog te controleren.

Zou de fout ook in de X2 kunnen zitten?

Neen, kan ook slechte verbinding zijn naar bedieningsbord bedacht ik nog. Nee X2 is geen schuldige hier aan.

Ik heb alle condensatoren vervangen die op het bord zitten, zijn er niet zoveel.
De X2 heb ik gelaten.

Verbinding naar het bedieningspaneel kan toch niet veel mee mis zijn? Is gewoon 1 connector.

Die 470kOhm weerstand waar je van sprak vind ik niet terug op de print.

[Bericht gewijzigd door staafken op woensdag 5 februari 2020 22:44:05 (16%)

Zijn grijze weerstanden in standaard 1/4 watt formaat. Naast koellichaam/witte relais zie ik er al 4 zitten, al een andere waarde.

Shiptronic

Overleden

Ik zie nog geen gemeten spanning van de genoemde voeding voor de IC's ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nee, ik zie helemaal geen gemeten spanningen, staan opachterzijde plastic doos...

Ik had op de achterkant gemeten. Op hetkastje staan idd de spanningen. Ik mat daar eerlijk gezegd niets. Alleen de 230v kon ik meten. Op de 8v en de 24v had ik niets. Wss zat ik niet goed op de juiste punten.

Wel juiste GND nemen als - punt!

Wss is het daar fout gelopen. Ik herinner mij dacht ik: common, vcc, 8v, 24 en 230. Ik kan me niet herinneren een 2de gnd gezien te hebben. Ik kan steeds nog meten; de afdekkap zit nog niet op de machine gemonteerd.

Vandaag nog eens gemeten aan de print in de machine: Er is idd ook nog een 5V punt. Echter lukt het mij niet om een goed massapunt te vinden. Vanuit het COM punt naar die 5V meet ik niets, ook niet op de 8V trouwens.
Als ik meet op een vrije connector meet ik 5.2V, zonder rimpel hierop. Of ik op dat punt de goede referentie heb weet ik natuurlijk niet.

5,2V is OK.Controleer echt de kabel vanaf front naar je vermogensprint... Ook de schakelaar op front.